عضو تیم رباتیک دانشگاه قزوین در مسابقات جهانی کانادا:

ترجیح می دهند ربات درجه ۳ آمریکایی بخرند، در حالی که ما بهترش را ساخته‌ایم!

سرپرست آزمایشگاه رباتیک دانشگاه آزاد واحد قزوین گفـت: وقتی به ما می‌گویند که بهترین ربات جهان را ارائه دادید، همه دنیا این موضوع را باور می‌کنند، اما در ایران مساله جور دیگری است.

ترجیح می دهند ربات درجه ۳ آمریکایی بخرند، در حالی که ما بهترش را ساخته‌ایم!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛حامد باقری دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته الکترونیک و سرپرست آزمایشگاه ربات‌های پایه متحرک پیشرفته رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین که اخیرا در مسابقات جهانی کانادا صاحب مقام برتر شده است،گفت: اینکه می‌گویند هوش‌مان نسبت به دیگر کشورها بیشتر است قبول ندارم، بلکه رمز موفقیت ما تلاش بیش از اندازه است. این موضوع کجا خودش را نشان می‌دهد؛ آنجایی که قطعه‌ای را به ما ندادند و ما خودمان با تلاش زیاد آن را ساختیم. یعنی بارها شب تا صبح آزمایشگاه مانده‌ایم تا به نتیجه نهایی برسیم.

وی افزود: ربات ما در مسابقاتی شرکت می‌کند که موسسات استاندارد آمریکایی آن را برگزار می‌کنند و وقتی ما مقام می‌آوریم و به ما می‌گویند که بهترین ربات جهان را ارائه دادید، همه دنیا این موضوع را باور می‌کنند، اما در ایران مساله جور دیگری است. ما در سال 2015 کاری کردیم که جایزه نوآوری سال دنیا را برنده شدیم. جایزه نوآوری، جایزه‌ای است که چندین نقشه از ربات‌های مختلف را ترکیب می‌کنند و یک ایده جدید به دست می‌آید، اما با وجود این، باز هم آنچه در ایران دیده می‌شود، بی‌علاقگی به این دستاوردها است. شاید این مسائل برای ارگان‌ها اهمیتی نداشته باشد. نگرانی ما این است که کار به جایی برسد که دیگر دیر شده باشد و به خودمان بگوییم باید روی چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کردیم.

این دانشجوی ایرانی ادامه داد: یک نمایشگاه از سوی یکی از ارگان‌ها برگزار شده بود و دانشگاه آزاد اسلامی نیز شرکت کرد و ربات‌مان را هم بردیم. یکسری ربات هم بود که به صورت دسته دو یا سه از آمریکا خریداری شده بود و سال ساخت ربات‌ها مربوط به اواخر 1990 بود. بعد از یکی دو روز یکی از مسئولان صنعتی از نمایشگاه بازدید کرد و زمانی که ربات ما را دید، عنوان کرد که آیا با این تیم همکاری صورت می‌گیرد که یکی از اطرافیانش پاسخ مثبت داد، در حالی که این‌طور نبود و یکی از دردهای ما این است که از ارگان‌های مختلف آمده‌اند و از ربات بازدید کرده‌اند، اما برای آن سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش یکی از ارگان‌ها عنوان کرد که یکسری ربات به قیمت 60 تا 70 هزار یورو خریداری کرده‌اند که الان هم خراب شده است. اینجاست که باید اشک ریخت، چراکه ما این ربات‌ها را داریم، اما از خارج خریداری می‌شود. درست است که ربات ما ممکن است مشکل داشته باشد، اما با سرمایه‌گذاری می‌توان مشکلاتش را حل کرد.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

سرمایه گذاری مسئولان روی ربات های داخلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۷ تير ۱۳۹۷
درود بر نخبگان ایرانی
آخرین اخبار