کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تنها یکسری کلیات مطرح شده و نحوه اجرای کار را مشخص نکرده‌اند.

سیدجلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در موضوع برجام، اظهار کرد: بیانیه‌هایی که اتحادیه اروپا از ابتدای خروج دونالد ترامپ و حتی قبل از خروج او از توافق هسته‌ای ارائه داد و همچنین تلاش‌های مقامات اروپایی در زمینه ادامه همکاری با تهران، دال بر این بود که آنها مخالف خروج کاخ‌سفید از توافق هسته‌ای بودند و در این زمینه تلاش سیاسی‌شان را به کار گرفتند.

وی تصریح کرد: موگرینی قبل از خروج کاخ سفید حدود 5 سفر به ایالات متحده جهت متقاعد کردن ترامپ برای خارج نشدن از این توافق داشت و بعد از خروج او هم اتحادیه اروپا مجددا بیانیه‌ای مبنی بر اعلام حمایت از توافق هسته‌ای صادر کرد، لذا تلاش‌های اروپاییان، بیانیه‌ها و صحبت‌هایشان همه دال بر این بود که از نظر سیاسی آنها علاقمند به حفظ برجام و از خروج آمریکا ناراحت هستند.

ساداتیان با بیان اینکه بعد از خروج یکجانبه آمریکا، در خصوص اجرای برجام این موضوع مطرح شد که اروپا و دیگر طرف ها چگونه می‌توانند به تعهداتشان عمل و برجام را حفظ کنند، بیان کرد: در این زمینه مباحثی پیش آمد مبنی بر اینکه شرکت‌های بزرگ چندملیتی خیلی گوش به حرف حکومت‌هایشان نمی‌دهند، چرا که آنها به دلیل چندملیتی بودن، خودشان را بازیگران مستقل در حوزه روابط بین‌الملل می‌دانند و اصلا دولتی را به آن مفهوم در کارنامه‌شان ندارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: از جهت عملی و عملیاتی شرکت‌های بزرگ به لحاظ منافع، سطح سرمایه‌گذاری‌ و همچنین تبادلات مالی که با ایالات متحده دارند، گوش به فرمان دولت‌های اروپایی خودشان نبودند و گفتند ما با ایران کار نمی‌کنیم و در نهایت خروجشان  را از تهران اعلام کردند.

وی اظهار کرد: اروپا در تلاش است که بتواند شرکت‌های کوچک و متوسط‌ خود را در حوزه عملیاتی حفظ کند، که در این راستا  این بسته پیشنهادی را مطرح کردند.

ساداتیان با بیان اینکه در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا تنها یکسری کلیات مطرح شده و نحوه اجرای کار را مشخص نکرده‌اند، افزود: آقای ظریف مقداری مباحث را به طور جزئی تر با آنها مطرح کرد که می‌توان به نحوه همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران، موضوع خرید یک میلیون بشکه نفت از کشورمان و شکل واردات و صادرات کالاها اشاره کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: طبیعی است که دولت‌های اروپایی به این جزئی وارد مباحث مربوط به مسائل اقتصادی‌ نشدند، لذا در این خصوص مهلت خواستند تا مقداری این موضوعات را به طور جزئی‌تر بتوانند بحث کنند، این درحالی است که در کلیات مطرح شده هم علاقمندی و اظهار تعهد کردند که در راستای منافع ایران حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع براساس واقع‌بینی‌هایی که وجود دارد به نظر می‌رسد کار مثبت باشد و اروپا خواهان همکاری با ایران و علاقمند است در این محدوده باقی بماند، گفت: در نقطه مقابل این برخوردهای اتحادیه اروپا، حرکت‌هایی از سوی سازمان سیا و برخی از جریان اطلاعاتی اروپا و منافقین برای تحت‌الشعاع قرار دادن سفر رئیس جمهور انجام شد.

ساداتیان با بیان اینکه آنها تلاش کردن تا با طرح مسائلی سفر رئیس جمهور را تحت‌الشعاع قرار دهند که در نهایت در این زمینه موفق نشدند، خاطرنشان کرد: قرار بر این است اجلاس وزرا به کار خودش ادامه دهد و جزئیات مربوط به این جریان یعنی نحوه همکاری اروپا با ایران قبل از منقضی شدن ضرب‌العجلی که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند ( آبان‌ماه) روشن و شفاف شود.

انتهای پیام/

اروپایی‌ها با بسته پیشنهادی به دنبال وقت کشی هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار