باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گزارش می دهد؛

تب و تاب خانواده ها در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان/جای خالی برنامه های مدون در طرح های اوقات فراغت کهگیلویه

این روزها والدین، حتی بیش از گذشته، نگران اوقات فراغت فرزندان خود هستند تا به بطالت سپری نشود. در این بین نباید فراموش کرد که رفتن به کلاس های تابستانی آخرین راهکار برای گذراندن اوقات فراغت نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  یاسوج ، نیمی از جمعیت ایران را جوانان تشکیل می دهند؛ جمعیتی که با برنامه ریزی صحیح از انرژی های فراوان و متراکم آنها می توان برای سازندگی کشور استفاده کرد و در عین حال بی توجهی به آنها تشدید انحرافات و آسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

به همین جهت غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسأله مهمی است و نباید آن را به برنامه های محدودی خلاصه کرد که معمولا  ادارات آموزش و پرورش پس از پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی تدارک می بینند. پرکردن بهینه اوقات فراغت بحثی فرابخشی تلقی می شود و تمام مجموعه های فرهنگی در این کار دخیل هستند.

 

تب و تاب خانواده ها در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان/جای خالی برنامه های مدون در طرح های اوقات فراغت کهگیلویه وبویراحمد

پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان معضلی برای خانواده ها

برخی افراد فکر می کنند فراغت برابر با بیکاری است در حالی که اوقات فراغت از جمله زمان های با ارزش زندگی انسان است. دانش آموزان در ایام فراغت می توانند به کارهایی که علاقه دارند بپردازند و تجربیات خوبی به دست آورند. حتی گاهی همین کارهایی که در اوقات فراغت انجام می دهند سبب می شود که مسیر زندگیشان عوض شود . بدیهی است همان گونه که استفاده صحیح از اوقات فراغت هم بر زندگی فرد و هم بر جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت، استفاده نادرست از آن نیز در هر دو سطح یاد شده می تواند باعث بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری شود.

این مسأله به خصوص در مورد جوانان و نوجوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا این قشر آینده ساز، خود و نسل بعدی اجتماع را خواهند ساخت و بنابراین سرنوشت آنها با سرنوشت جامعه گره خورده است.

پیش تر از هر چیز باید توجه داشت که اوقات فراغت در جوامع صنعتی کاملا با «ساعات خالی» در جوامع سنتی متفاوت است. گذران صحیح اوقات فراغت بر بازدهی کار می افزاید و از این رو صنایع تفریحاتی در جهت متنوع تر کردن و پربارتر کردن اوقات فراغت و گذران آن، مانند هر رشته صنعتی دیگری به وجود آورده اند.

یکی از مهم ترین بخش های هر برنامه اوقات فراغت خصوصاً برای کودکان، پرداختن به فعالیت های جسمی به ویژه ورزش کردن است. کودکان برای بهبود فرآیند تحول روان شناختی و جسمانی خود به تحرک و فعالیت نیاز دارند. همچنین ورزش می تواند به پیشگیری از ابتلا به اختلال های روان شناختی خصوصاً اضطراب یا افسردگی منجر شود و گرایش به رفتارهای نامطلوبی همچون اعتیاد را در بزرگسالی می کاهد.

این روزها والدین، حتی بیش از گذشته، نگران اوقات فراغت فرزندان خود هستند تا به بطالت سپری نشود. در این بین نباید فراموش کرد که رفتن به کلاس های تابستانی آخرین راهکار برای گذراندن اوقات فراغت نیست بلکه راه های زیادی وجود دارند که می توان به کمک آنها کودکان را سرگرم کرد تا هم خسته نشوند و هم اوقات فراغت آنها مفرح و خاطره انگیز باشد.

فقط لازم است کمی خلاقیت به خرج دهیم و با برنامه ریزی و انجام کارهای ساده، این زمان را با سرگرمی های شاد پر کنیم. البته این روزها پدرها و مادرها بنا به دلایل مختلف سعی دارند به اجبار فرزندشان را به کلاس‏ های تابستانی بفرستند اما این بزرگ ترین اشتباه خانواده ها است چرا که دانش آموز باید در اثر احساس نیاز خودش به این کلاس ‏ها برود.

بارزترین ویژگی اوقات فراغت آزادی انتخاب و نوع فعالیت است؛ ولی والدین به تصور این که باید وقت نوجوان و جوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوما پر کنند، بدون توجه به علایق آنها کلاس های درسی، هنری، ورزشی، اردو و غیره را برای آنها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن می کنند که این خود باعث عدم استقبال نوجوانان و جوانان می شود و این درحالی است که اگر فراغت از جهتی زیرسلطه و عقیده افراد دیگری غیر از خود جوانان باشد، دیگر فراغت محسوب نمی شود؛ چرا که افراد در این ساعات دست به گزینش می زنند و در برابر فرصت های پیش روی، خود انتخاب می کنند.

در مورد اهمیت و نحوه گذران اوقات فراغت بحث ها و بررسی های فراوانی صورت گرفته و پیشنهادهای متنوعی ارایه شده است. در این بین توجه به مسائل نوجوانان و جوانان که دغدغه ای همیشگی به حساب می آید، به دلیل ورود ناگهانی آنان به اجتماع و در نتیجه افزایش احتمال بروز رفتارهای نامتعادل بسیار حائز اهمیت است.

 

تب و تاب خانواده ها در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان/جای خالی برنامه های مدون در طرح های اوقات فراغت کهگیلویه وبویراحمد

اوقات فراغت و آسیب های اجتماعی

تعطیلی کلاس های درسی و فارغ شدن جوانان و نوجوانان از امتحانات آخر سال و به طورکلی اوقات فراغت بدون برنامه، موقعیت آسیب زایی را  برای این قشر فراهم می آورد. یکی از معضلات اصلی جامعه فعلی ما این است که متاسفانه برخی از جوانان و نوجوانان با فضای برنامه های مفید غیردرسی بیگانه اند و پس از اتمام هر پایه تحصیلی به یک باره از فضای آموزشی رها می شوند.

به همین جهت غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به ویژه در ایام فراغت آنها از تحصیل، همواره عاملی بازدارنده برای پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی تلقی می شود. همچنین این موضوع نشان دهنده اهمیت دسترسی به تفریحات سالم تر و فراهم آوردن امکانات لازم برای گذراندن و غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است.

از دیگر سو، گرایش روزافزون به ارتباطات مجازی که جایگزین نامناسبی برای تخلیه هیجان و وقت گذرانی است، نوجوانان و جوانان را از دنیای واقعی به دنیای مجازی و هیجانی می کشاند، چراکه فرد در دنیای واقعی جایی برای تخلیه این هیجانات ندارد.به همان میزان که افراد وقت خود را برای روابط مجازی صرف می کنند، از تعامل آنان با دیگران در محیط کار و خانواده کاسته می شود.

آسیب های ناشی از بی توجهی به اوقات فراغت

ایمان نظری کارشناس و مشاور خانواده در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بسیاری از نوجوانان و جوانان بر این باورند که اوقات فراغت، فرصتی  برای خوشگذرانی، تن آسایی و لذت جویی است.

وی آگاه نبودن والدین یا بی توجهی آنان به این مسئله را از عواملی دانست که به این باور و برداشت غلط دامن می زند.

نظری افزود:  بر اثر نبود یا کمبود امکانات تفریحی مناسب برخی از نوجوانان و جوانان نیازهای تفریحی و عاطفی خود را از راه های خلاف و غیرمجاز تأمین می کنند که در نتیجه با رواج تفریحات ناسالم، دریچه ای برای ورود جوانان به بزهکاری و انحراف باز می شود..

مشاور خانواده عنوان کرد:سن جمعیت کشور ما جوان است و در این میان، مسئولین، خانواده ها و وسایل ارتباط جمعی موظفند خطرها و آسیب های ناشی از گزینش های نادرست نوجوانان و جوانان را در گذران اوقات فراغت، به آنان یادآوری کنند و همچنین با متانت و دوراندیشی لازم، با نسل آینده ساز جامعه در زمینه استفاده بهینه از فرصت ها، هم فکری کنند و وسایل و امکانات لازم را در این باره در اختیار آنان قرار دهند.

نظری عنوان کرد:استفاده از وقت را باید از کودکی به فرزندان آموخت. کودک باید یاد بگیرد که آرام بگیرد، با اینکه خوابش نمی‏برد دراز بکشد، کتاب ورق بزند، به داستان گوش بدهد، داستان و کتاب بخواند. اغلب نوجوانان بدون برنامه بزرگ شده‏ اند و متاسفانه، بی‏ برنامه بودن حتی به گذران اوقات فراغت آنان نیز سرایت کرده و نمی‏ دانند از وقت خود چگونه استفاده کنند. در مورد برنامه ‏های تلویزیون و رایانه در اغلب خانواده‏ ها اختلاف نظر زیادی وجود دارد. گاهی والدین در حال دیدن برنامه‏ ای هستند، اما فرزندان را از آن منع می‏ کنند. این‏گونه برخوردها، اعتماد کودکان و نوجوانان را از والدین سلب کرده و آنان را عالمان بدون عمل معرفی می ‏کند.

 

 تب و تاب خانواده ها در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان/جای خالی برنامه های مدون در طرح های اوقات فراغت کهگیلویه وبویراحمد

این روز ها خانواده ها در پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود برنامه هایی را برا اساس چشم و همچشمی ها انتخاب می کنند که گاهی فرزندان هیچ گونه تمایلی برای شرکت در این جور برنامه ها ندارند و این جز به ضرر کودکان،نوجوانان و یاجوانان تمام نمی شود.

کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان هایی است که به دلیل بی توجهی در حوزه اوقات فراغت توسط مسئولان و به خصوص خانواده ها شاهد گرایش فرزندان به سمت فضای مجازی و یا آسیب های اجتماعی دیگر هستیم.آسیب هایی که اگر گریبانگیر خانواده ها شود دیگر جایی برای تامل نخواهد گذاشت.

 اگر روزانه به پارک ها و آبشار های یاسوج سر بزنید خواهید دید نوجوانان و جوانانی که اغلب اوقات خالی خود را پای قلیان های رنگارنگ می گذرانند و مهمترین دلیل این کار خود را نبود امکانات تفریحی ،فرهنگی و سرگرمی می دانند و این موضوع به نهاد ها و سازمان های مربوط برمی گردد که در این زمینه کوتاهی انجام می گیرد.

خانواده محور بودن برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی مساجد

رئیس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد  استان با عنوان «آسمانی ها» در یاسوج خبرداد.

حجت الاسلام رضا قاسمی گفت: اوقات فراغت بهترین فرصت برای ایجاد بستری مناسب و جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به برنامه های کانون های فرهنگی مساجد است.

وی با بیان اینکه این امر با برنامه ریزی جامع و دقیق، استفاده از تمام ظرفیت ها، تنوع بخشی به فعالیت ها و برنامه ها و اهتمام نسبت به اجرای فعالیت های شادی آفرین و نشاط آور در پرتو آموزه های دینی محقق می شود افزود:توجه جدی به شعار سال در برنامه ریزی های اوقات فراغت و ترویج و ارتقای سطح معلومات و دانش دینی مخاطبان در موضوعات قرآنی، اعتقادی، اخلاقی و اهتمام مضاعف به بزرگداشت مناسبت های مذهبی و مقارن با ایام اوقات فراغت از جمله وظایف این ستاد است.

قاسمی، خانواده محور بودن را ویژگی خاص برنامه های کانون ها در سال جاری دانست و ادامه داد: در همین راستا برنامه های فعالیت گروهی، تربیتی، آموزشی و نشاطی برای همه اعضای خانواده پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه شبکه ای شدن برنامه ها یکی دیگر از اقداماتی است که در برگزاری برنامه های اوقات فراغت سال جاری مورد توجه قرار می گیرد، اضافه کرد: برای برگزاری هرچه بهتر و کارآمدتر برنامه های اوقات فراغت امسال این برنامه در دستور کار قرار دارد.

 

تب و تاب خانواده ها در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان/جای خالی برنامه های مدون در طرح های اوقات فراغت کهگیلویه وبویراحمد

غنی سازی اوقات فراغت جوانان در اولویت برنامه ها

مدیر کل امور اجتماعی استاندارکهگیلویه وبویراحمد در جلسه ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان استان گفت: جلسه ستادساماندهی امور  جوانان از مهمترین جلساتی است که در راستای هدفمندی اوفات فراغت جوانان برگزار می شود چرا که جوانان به عنوان سرمایه مهم در همه عرصه های جامعه هستند.

حجت الاسلام میر محمدی افزود:همه دستگاها باید در زمینه ساماندهی اوقات فراغت جوانان وحدت رویه داشته باشند و برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان برنامه ریزی داشته باشند.

علوی مدیر کل اداره ورزش وجوانان استان هم در این نشست از بی توجهی دستگاه های متولی اوقات فراغت به برنامه ها گفت:همه دستگاها در راستای اشتغال وغنی سازی اوقات فراغت جوانان وظیفه دارند و این فقط مربوط به اداره ورزش وجوانان نیست.

علوی افزود: اگر می خواهیم جامعه ای پویا داشته باشیم باید جوانان پویا وفعال در کشور وجود داشته باشد که این مهم همکاری و همیاری همه دستگاهها را می طلبدو نبایدوظایف این اوقات تنها به یک دستگاه محول شود.

هر چند بارها این نشست ها و این جلسات در کهگیلویه وبویراحمد برگزار می شود و هر دستگاهی هم خود را موظف به اجرای برنامه های ویژه اوقات فراغت می داند اما تاکنون برنامه مدون خاصی از سوی دستگاه های متولی ارائه نشده و حتی در این راستا بی توجهی هایی صورت گرفته که تنها با ورود به پارک ها و آبشار های استان و دیدن جوانان و نوجوانان و حتی کودکان قلیان به دست شاهد بی توجهی مسئولان و نهاد ها در این زمینه خواهیم بود.

26 پایگاه اوقات فراغت در کهگیلویه وبویراحمد دایرشده است

مدیر سازمان دانش آموزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 26 پایگاه اوقات فراغت با رویکرد آموزش مهارت های اجتماعی در مناطق و نواحی این استان تشکیل شده است.

سید نظام مرادی با بیان اینکه در این پایگاه ها برنامه های مختلفی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در زمینه های فرهنگی هنری،علمی و آموزشی، ورزشی و اردویی با رویکرد شادابی ، نشاط و مشارکت دانش آموزان اجرا خواهد شدافزود:آغاز رسمی فعالیت های پایگاههای اوقات فراغت از نیمه اول تیر ماه بود.

وی بر همکاری مدیران کانون های فرهنگی در جهت هر چه بهتر برگزار کردن برنامه های اوقات فراغت تاکید کرد.

برای هدفمند کردن اوقات فراغت دانش آموزان، سازمان ها و نهادهای متعددی در قانون معین شده اند اما آموزش و پرورش با توجه به ارتباط مستقیم با دانش آموزان متولی اصلی این امر می باشد.

در صورتی که برنامه ریزی برای اوقات فراغت مدون و بر اساس نیازهای جوانان و جامعه تعریف شوند، بازخورد آن پویایی و تحرک جامعه برای پرورش نسل آینده ساز خواهد بود، اما در غیر این صورت نه تنها سرمایه ای برای آینده نخواهیم داشت بلکه سرمایه های موجود نیز از دست خواهد رفت.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.