باشگاه خبرنگاران ارومیه گزارش می‌دهد؛

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

با اجرای پروژه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه، نگین فیروزه‌ای شمال غرب کشور به آینده امیدوارتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور دنیا در شمال غرب ایران زمین قرار دارد، این دریاچه که بزرگترین دریاچه دائمی کشور به شمار می‌رود بیش از ۲۱است که با بحران زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند.

کارشناسان کاهش نزولات آسمانی و شیوه‌های ناکارآمد در مدیریت آب را دو عامل اصلی در بروز این بحران به حساب می‌آورند.

همه‌ی مشکلات نگین فیروزه‌ای شمال غرب کشور از سال ۷۶ آغاز شد و در سال ۹۲، بعداز ۱۶ سال نگین فیروزه ای غرب ایران به بحرانی‌ترین وضعیت خود رسید و از سال ۹۳ احیا دریاچه ارومیه وارد مرحله جدیدی شد.

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

با بهبود نسبی بارندگی‌ها و اجرای گام‌های عملی برای احیا دریاچه ارومیه نگین فیروزه‌ای ایران زمین رنگ گرفتن را آغاز کرد.

حال و روز امروز دریاچه ارومیه خبر از روز‌های خوب در آینده می‌دهد.

افزایش ۲ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

پرویز آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه افزود:سطح تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۶۸ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۲ سانتی متری برخوردار است.


بیشتر بخوانید:افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه/ نگین فیروزه‌ای کشور جان دوباره گرفت


افزایش ۳ برابری پهنه‌ی آبی دریاچه ارومیه

وی با اشاره به وسعت به گفت:وسعت دریاچه ارومیه در شرایط فعلی بیش از ۵ هزار ۷۰۰ کیلومتر مربع است است که نسبت به سال‌های گذشته از افزایش ۳ برابری برخوردار است.

آراسته در ادامه با اشاره به آب موجود در دریاچه ارومیه افرود:هم اکنون بیش از یک میلیارد ۸۶ میلیون متر مکعب آب در دریاچه وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با ابراز رضایت مندی از عملکرد ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت:ستاد احیا با توجه به کمبود اعتبارات و نقدینگی اقدامات شاخص و خوبی را اجرایی کرد تا دریاچه ارومیه را علاوه بر تثبیت به مرحله احیا برساند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره توقف احداث سد سازی‌ها در اطراف دریاچه ارومیه گفت:احداث ۴ سد در اطراف دریاچه ارومیه متوقف شده است که از این تعداد ۲ سد در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

وی ادامه داد: با توقف سد‌های در حال احداث بیش از ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده وارد پیکر دریاچه ارومیه شده است.

آراسته با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت:قبل از سال ۹۲ بیش از ۴۰ هزار چاه غیر مجاز کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار داشت که شرکت آب منطقه‌ای استان به تدریج و سالانه بخشی از این چاه‌ها را مسدود و یا برقدارمی کند.


بیشتر بخوانید:بیش از ۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در آذربایجان غربی هوشمند سازی شد 


مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به برداشت نمک دریاچه ارومیه گفت:فقط یک کارخانه مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه را دارد.

وی ادامه داد:برداشت نمک توسط اهالی منطقه که معیشت زندگی آن‌ها به نمک وابسته است، وجود دارد.

آراسته با اشاره به اینکه برداشت نمک و بحران کم آبی دریاچه ارومیه هیچ تاثیری بر روی زندگی وحوش موجود در جزایر دریاچه ارومیه نگذاشته است ،گفت:در حال حاضر ۱۸۸ راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک و بیش از ۲ هزار ۸۰۰ کله بز نیز در جزیره کبودان زندگی می‌کنند که از لحاظ آب و علوفه هیچ مشکلی ندارند.

کمک یک میلیون دلاری فائو به احیا دریاچه ارومیه

مدیر کل حفاظت محیط زیست با اشاره به کمک‌های بین المللی برای احیا نگین فیروزه‌ای شمال غرب کشور افزود:کشور ژاپن برای چهارمین سال متوالی یک میلیون دلار در سال برای نجات دریاچه ارومیه از این بحران زیست محیطی کمک می‌کند.

آراسته گفت:تمامی کانون‌های ریزگرد در استان آذربایجان غربی شناسایی شده است و بیش از ۵ هزار هکتار تثبیت بیولوژیکی در منطقه جبل و پیرامون دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی دولت برای کنترل و مهار آب‌های مرزی

ناصر حضرتی پر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛با اشاره به عوامل خشکی دریاچه ارومیه گفت:نوع کشت، کاهش بارندگی ها، سازه‌های آبی و سد هاو... از مهترین عوامل خشکی دریاچه ارومیه به شمار می‌روند.

وی در ادامه با شاره به اقدامات صورت گرفته برای احیا دریاچه گفت: انتقال پساب فاضلاب به دریاچه ارومیه، کشت محصولات کم آب بر، مهار آب‌های مرزی و اجرای پروژه‌های مختلف از مهم‌ترین اقدامات در این حوضه است.

حضرتی پر تصریح کرد: برای مهار و کنترل آب‌های مرزی در دولت تدبیر و امید بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در آذربایجان غربی سرمایه گذاری شده است.

بهره برداری از پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در سال ۹۹

میکائیل بهادری معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ افزود:طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از طرح‌های مصوب ستاد احیا است که از  دو سال گذشته عملیات اجرای آن آغاز شده است.

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

وی گفت:این تونل ۳۵کیلومتر و ۵۰۰ متر طول دارد و ۵.۵ متر قطر آن است.

معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه  با اشاره به اینکه تاکنون ۲۱ کیلومتر از این تونل حفاری شده است گفت: دو دستگاه TBN در پرتال ورودی و خروجی حفاری این تونل را بر عهده دارند.

بهادری افزود:طبق مطالعات صورت گرفته با اتمام این پروژه سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود.

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

وی با اشاره به پبشرفت این پروژه افزود:پیشرفت فیزیکی پروژه انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه،۵۹.۲ درصد است و تلاش می‌شود این تونل در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری برسد.

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه با اشاره به این که این پروژه مشکل اعتباری ندارد افزود:تا کنون بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است و برای اتمام کار نیز به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

بهادری با اشاره به اشتغال زایی این پروژه گفت:در این پروژه برای ۳ هزار نفر شغل ایجاد شده است که در دو شیفت کار می‌کنند.

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

دریاچه ارومیه در انتظار آینده‌ای روشن /نگین فیروزه‌ای ایران زمین امیدوارتر از گذشته

گزارش و عکس از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م

برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.