ابراز نگرانی آژانس بین المللی انرژی از عرضه جهانی نفت

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد هیچ نشانه‌ای از افزایش تولید در کشور‌هایی که می‌توانند این کار را انجام دهند و از نگرانی‌ها در مورد انقباض بازار بکاهند، دیده نمی‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آژانس بین المللی انرژی روز پنجشنبه هشدار داد مشکلاتی که چند تولید کننده بزرگ طلای سیاه را در جهان تحت تأثیر قرار داده است، امسال (۲۰۱۸) همچنان بر بازار سنگینی می‌کند، در حالی که میدان عمل نیز محدود خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود درباره نفت آورده است از چند هفته پیش، ونزوئلا، کانادا، نروژ و حتی لیبی با آنکه به نظر می‌رسد وضعیت امسال بهتر شده است، شاهد کاهش تولید خود بودند یا به خاطر مشکلات در برخی تأسیسات متضرر شدند، شرایطی که عربستان سعودی و روسیه را بر آن داشت تا تولید خود را برای جبران آن افزایش دهند.

با این حال آژانس بین المللی انرژی که بازوی انرژی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است، خاطر نشان می‌کند که هیچ نشانه‌ای از افزایش تولید در کشور‌هایی که می‌توانند این کار را انجام دهند و از نگرانی‌ها در مورد انقباض بازار بکاهند، دیده نمی‌شود.

عرضه لیبی در ماه ژوئن به علت توقف بیشتر صادراتش پس از افتادن کنترل برخی تأسیاست نفتی این کشور به دست تشکیلات موازی، ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. شرکت ملی نفت لیبی که جامعه بین الملل آن را به رسمیت می‌شناسد چهارشنبه اعلام کرد که کنترل دوباره پایانه‌های نفتی را در دست گرفته است.

در کشور‌های غیر عضو سازمان کشور‌های صادر کننده نفت «اوپک»، مشکلات در مورد برخی تأسیسات و میادین در استان آلبرتا کانادا و نروژ تولید را مختل کرده است در حالی که تنش‌های اجتماعی بین شرکت شل و کارکنانش در این کشور نیز ممکن است عرضه را باز هم محدودتر کند.

نتیجه این شده است که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را در مورد رشد تولید نفت خارج از اوپک برای سال ۲۰۱۸ به یک میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. این پیش بینی قبلا دو میلیون بشکه در روز بود. در این شرایط، عربستان سعودی ماه ژوئن ۴۳۰ هزار بشکه و روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر تولید کردند.

۲۴ کشور شامل اعضای اوپک و شرکایشان از جمله روسیه، ۲۲ ژوئن در مورد افزایش تولید خود توافق کردند.

اما آژانس بین المللی انرژی می‌گوید تنها سه کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت توان تولید اضافی و فوری را برای ادامه دادن به جبران کاهش تولید دیگر نقاط جهان دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوپک ، عربستان ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار