لاوروف: کسانی که عراق و لیبی را ویران کردند حالا می‌خواهند این بلا را بر سر سوریه بیاورند

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با راشاتودی بدون اشاره مستقیم به آمریکا تاکید کرد کسانی که عراق و لیبی را ویران کردند هم‌اکنون در پی نابودی سوریه هستند.

لاوروف: کسانی که عراق و لیبی را ویران کردند حالا می‌خواهند این بلا را بر سر سوریه بیاورندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با «لری کینگ» مجری پرسابقه آمریکایی، درباره موضوعات زیادی از جمله نتیجه دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه مصاحبه کرد.

لاوروف در این باره گفت: روابط آمریکا و روسیه به حدی بد است که فقط از سرگیری یک گفتگوی عادی بعد از دیدار پوتین و ترامپ یک موفقیت تلقی می‌شود.

این مقام عالی رتبه روس گفت سطح روابط دو کشور تاسف بار است و تمام کانال‌های ارتباطی از جمله کانال‌های مبارزه با تروریسم و امنیت سایبری که در هشت سال گذشته ساخته شده بودند، راکد و متوقف شده اند.

لاوروف در ادامه گفت: «اکنون فقط دیدار‌های پراکنده بین سیاستمداران و ارتش داریم که بیشتر درباره سوریه هستند».

او سپس گفت اگر ترامپ و پوتین بتوانند کانال‌هایی را برای گفتگو درباره مسائل مورد اختلاف و مسائلی که می‌توانیم همکاری کنیم ایجاد کنند، آن را یک نتیجه مطلوب می‌داند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: روابط واشنگتن و مسکو زمانی دچار تنش شد که آمریکا فهمید روسیه کورکورانه و مشتاقانه خط فکری غرب درباره تمام مسائل را دنبال نمی‌کند. اما مسکو می‌خواهد صدایش به اندازه رقبایش شنیده و درک شود.

لاوروف درباره ادامه حمایت روسیه از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، نیز گفت: هر کسی باید همان اندازه که به امنیت کشور خودش اهمیت می‌دهد نسبت به امنیت جهان واقع بین و مسئولیت پذیر باشد.گاهی اوقات باید با کسانی که می‌توانند شرایطی را برای برقراری امنیت مردم ما فراهم کنند، همکاری کنیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین این موضوع را یادآوری کرد که با اینکه «معمر قذافی» و «صدام» دیکتاتور بودند پس از مداخله آمریکا تعداد افرادی که زخمی و کشته یا آواره شدند از کسانی که تحت سلطه این دیکتاتور‌ها رنج می‌کشیدند بیشتر بودند. او گفت: «کسانی که عراق و لیبی را ویران کردند حالا می‌خواهند این بلا را بر سر سوریه بیاورند».

لاوروف همچنین از معیار‌های دوگانه غرب درباره کریمه انتقاد کرد و گفت الحاق کریمه به روسیه پس از انجام همه پرسی و با رای اکثریت صورت گرفت و از استقلال کوزوو که بدون هیچ همه پرسی انجام شد بسیار شفاف‌تر و روشن‌تر است. او همچنین از تلاش آمریکا برای حل بحران اوکراین انتقاد کرد.

این مقام روس درباره رویکرد ناتو هم گفت این سازمان که ۱۲ برابر روسیه برای مسائل نظامی هزینه می‌کند، «هنوز راه زیادی پیش رو دارد تا بفهمد نمی‌تواند به اعضای این سازمان چگونگی مدیریت مسائل امنیت بین المللی را دیکته کند و به گفتگو و مذاکره نیاز دارد».

انتهای پیام/

مصاحبه لاوروف با راشاتودی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار