هشدار یک روانشناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

بی توجهی به سلامت روانی دختران، آسیب‌های غیر قابل جبرانی دارد

دختران و پسران نسبت به دوران بلوغ و تغییرات ناشی از آن واکنش‌های متفاوتی دارند و دختر‌ها معمولا منزوی‌تر و گوشه گیر‌تر هستند.

سلامت و بهداشت روانی دختران در سنین بلوغربابه غفار تبریزی روانشناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بهداشت و سلامت روانی دختران مطرح کرد: بخشی از بهداشت روانی دختران به تغییرات جسمی، روحی و تغییرات هورمونی در سنین بلوغ مربوط می شود که خانواده ها باید در مورد اینکه ممکن است فرزند دخترشان از خود رفتارهایی مثل نوسانات خلق، نافرمانی، مخالفت با والدین و رفتارهایی مشابه این ها بروز دهند، آمادگی و مطالعه کافی داشته باشند. 

وی درباره مواردی که باید در سن بلوغ به آنها توجه شود، گفت: در این دوران خانواده ها باید رابطه مستحکم و صمیمانه با فرزند دختر خود داشته و مادران نیز باید رابطه نزدیکی و دوستانه با دختر خود برقرار کنند تا همانند سازی زنانه صورت بگیرد. همچنین پدر و مادر باید با یک دیگر رابطه خوب و خارج از تنش داشته باشند تا بتوانند مشکلات فرزند خود را با گفتگو حل کنند.

این روانشناس بی توجهی به سلامت روانی دختران را یک موضوع مهم دانست و اظهار داشت: بی توجهی به سلامت روانی دختران می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد. به طور مثال ممکن است علاوه بر مشکلات سنین بلوغ  آنها دچار افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب شوند. باید توجه داشت که  این مرحله،  دوره رشد استعدادها است و خانواده ها باید به غیر از برنامه های درسی به فعالیت های هنری و ورزشی که فرزندشان در آن استعداد دارند توجه کنند.

تبریزی در ادامه عنوان کرد: خانواده ها باید برای افزایش سلامت روانی دختران از متخصصان و روانشناسان کمک گیرند و خود نیز در این زمینه آموزش کامل ببینند تا با فرزند خود در این سنین رفتار مناسبی داشته باشند.

وی در پایان گفت: با رشد فضای مجازی و در دسترس بودن اطلاعات در هر زمینه ای، خانواده ها موظف هستند که  در این زمینه آموزش لازم را به فرزند خود دهند  تا او را از آسیب و خطرات پیش رو آگاه سازند، زیرا این آگاهی می تواند تاثیر شگرفی در زندگی آینده آنان داشته باشد.  علاوه بر خانواده، آموزش و پرورش و جامعه نیز در این آگاهی سازی موثر خواهند بود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: جوانان ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار