رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد

ضرورت توجه به نقش محوری زنان و دختران در جامعه اسلامی/ چتر حمایتی بهزیستی روی سر دختران در معرض آسیب

ضرورت توجه به نقش محوری زنان و دختران در جامعه اسلامی/ چتر حمایتی بهزیستی روی سر دختران در معرض آسیبمحسنی بندپی بر ضرورت توجه به نقش محوری و بنیادین زنان و دختران در جامعه اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره دختران؛ حمایت‌های روانی_اجتماعی، توسعه پایدار امروز(یکشنبه) با حضور انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، داریوش بیات نژاد مدیر کل بهزیستی استان تهران، رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور و همچنین با حضور دختران مراکز مختلف بهزیستی برگزار شد.

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در این جشنواره اظهار کرد: زنان و دختران در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و باید به نقش آفرینی آن‌ها در مسائل مختلف به صورت ویژه توجه شود.

وی در ادامه از گسترش خانه‌های امن سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: در حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب، مراکز خانه‌های امن را در سراسر کشور گسترش می‌دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: چتر حمایتی بهزیستی بر سر دختران در معرض آسیب در جامعه قرار دارد و با مداخلات به هنگام سعی در کنترل و کاهش مشکلات این افراد داریم.

محسنی بندپی یادآور شد: محوری‌ترین و اساسی‌ترین رکن نهاد اجتماعی خانواده است و خانواده هسته اصلی پایه ریزی توسعه انسان‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد است.

وی همچنین تاکید کرد: اولین شرط داشتن یک جامعه با انرژی، پویا، خلاق و با نشاط، داشتن خانواده‌ای مستحکم و هدفمند است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، عامل تحقق قسمت گسترده‌ای از ایجاد چنین خانواده‌ای محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: ظرفیت خطوط مشاوره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور، سال گذشته در تهران دو برابر شده است و ۸۳ درصد تماس گیرندگان با خطوط مشاوره را زنان تشکیل می‌دهند.

محسنی بندپی یادآور شد: موضوعات مورد تماس زنان با خطوط مشاوره، شامل دریافت راهنمایی برای نحوه رفتار با کودکان، همسران و مواردی از این دست بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد تماس‌های دریافتی خط ۰۹۶۲۸ که ویژه ارائه مشاوره در حوزه اعتیاد است نیز توسط زنان انجام شده و تنها ۲۰ درصد تماس‌ها از طریق زنان صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در سال گذشته یک پرسشنامه با سوالات مرتبط با موضوع اعتیاد کودک و مادر، میان ۳۵۰ نفر از زنان در استان سیستان و بلوچستان توزیع شد که بر اساس نتایج استخراجی آن، بیش از ۵۱ درصد زنان عامل اعتیاد کودک خود تعیین شدند.

محسنی بندپی یادآور شد: نتیجه تحقیق فوق تنها بخش کوچکی از موضوع اثرگذاری رفتار زنان در رویه سایر افراد خانواده بوده و این امر موضوعی غیرقابل انکار است.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی سلامت اجتماعی راهبرد‌های کاربردی رشد و تکامل یکپارچه را برای زنان و دختران در نظر دارد و اخلاق مداری و مسئولیت پذیری در حوزه زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان در قالب طرح «نماد» اقدامات مراقبتی و پیشگیری محورانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است و طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان نیز با عنوان «ماد» در مدارس اجرا می‌شود.

محسنی بندپی تصریح کرد: گسترش شبکه اورژانس اجتماعی به عنوان گسترده‌ترین شبکه سلامت اجتماعی در تمامی شهر‌هایی که جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر دارند، از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی کشور است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گسترش خانه‌های امن، خانه‌های سلامت و خانه‌های مهر و همچنین بهبود مراکز شبه خانواده و شبیه کردن شرایط آن‌ها به خانواده‌های واقعی نیز اقدام دیگری است که بهزیستی در اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: امیدواریم که قانون حمایت از حقوق کودکان هر چه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و بهزیستی بتواند بهتر از گذشته از حقوق کودکان حمایت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.