ساخت ۳۰ هزار هلالی آبگیر در دشتستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با هدف کنترل سیل، مدیریت رواناب، تقویت پوشش گیاهی و بیابان‌زدایی برای ساخت ۳۰ هزار هلالی آبگیر در دشتستان ۲۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد.

ساخت ۳۰ هزار هلالی آبگیر در دشتستانبه گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سهیل مهاجری صبح امروز در نشست بررسی روند اجرایی طرح‌های هلالی آبگیر شهرستان دشتستان به اهمیت ساخت هلالی آبگیر در مناطق کم باران پرداخت و با اشاره به نقش مهم این پروژه‌ها اظهار داشت: ساخت پروژه‌های هلالی آبگیر به‌منظور جلوگیری از هدررفت رواناب‌ها و در نتیجه جلوگیری از گسترش بیابان حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه احداث این هلالی‌ها اثر زیادی بر استقرار نهال گیاهان کاشته شده دارد گفت: پروژه‌های هلالی آبگیر می‌تواند پس از چند سال نگه‌داری نهال و در صورت بارش کافی بخشی مهم از مراتع را به جنگل تبدیل کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از اجرای طرح هلالی آبگیر در منطقه بوشکان دشتستان خبرداد و بیان کرد: ۳۰ هزار هلالی آبگیر و ۱۸۰ طرح بند خاکی در بوشکان شهرستان دشتستان ساخته شد.

مهاجری با بیان اینکه این پروژه‌ها در قالب طرح ۳۸۲ هکتاری مدیریت رواناب ساخته شده است افزود: برای اجرای این طرح ۲۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی، کنترل سیل، مدیریت رواناب، افزایش نفوذپذیری خاک، تقویت پوشش گیاهی و بیابان زدایی را از اهداف مهم اجرای این پروژه دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها منجر به تقویت پوشش گیاهی مراتع و بهره‌مندی دامداران منطقه از مزایای آن می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهربا اشاره به اینکه هر هلالی آبگیر ظرفیت جمع‌آوری سه مترمکعب در هر بار بارندگی دارد افزود: در صورت سه بار بارش باران ۳۰ هزار آبگیر بوشکان دشتستان می‌تواند بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعب آب را جمع آوری و نگه‌داری کند.

مهاجری با بیان اینکه خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی تولید علوفه در مراتع را تحت تاثیر قرار داده است افزود: خشکسالی تولید و رشد گونه‌های مرتعی و علوفه، فرسایش خاک، افت شدید آب قنات‌ها و توان اقتصادی بهره‌برداران را کاهش داده است.

وی هدف از ساخت هلالی‌های آبگیر را توسعه فضای سبز، ترسیب کربن، افزایش پوشش گیاهی و بیابان‌زدایی عنوان کرد و گفت: هلال آبگیر و بند‌های خاکی می‌تواند در زمان بارندگی ضمن افزایش رطوبت خاک، پوشش گیاهی، حفاظت خاک و افزایش تولید علوفه را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/م

۲۷ میلیارد ریال برای ساخت هلالی آبگیر در دشتستان سرمایه‌گذاری شد

برچسب ها: بحران آب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.