علت تهدید غزه توسط صهیونیست‌ها چیست؟

غزه یک بار دیگر اسرائیل را عصبی کرد. مجموعه جدید فعالیت هایی که از سوی غزه علیه صهیونیست ها رخ داده است سبب شده تا مقامات صهیونیستی با شدیدترین الفاظ نسبت به غزه سخن بگویند.

چرا صهیونیست ها غزه را تهدید می کنند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غزه یک بار دیگر اسرائیل را عصبی کرد. مجموعه جدید فعالیت هایی که از سوی غزه علیه صهیونیست ها رخ داده است سبب شده تا مقامات صهیونیستی با شدیدترین الفاظ نسبت به غزه سخن بگویند، موضوعی که با تظاهرات در سالگرد روز زمین شروع شد، با بحران جابجایی سفارت آمریکا به قدس متشنج شد، با بادبادک های آتشین شدت گرفت و حالا با حملات راکتی به شهرک های صهیونیستی اوج یافته است.

مقامات صهیونیستی از ابراز عصبانیت خود در این زمینه هیچ ابایی ندارند و به صراحت غزه را تهدید به حملاتی شبیه به حملات سال 2014 (جنگ 51 روزه) کرده اند. برای مثال «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در سلسله توئیت‌هایی در صفحه خود، با بیان اینکه تظاهرات ۲۰۱۸ غزه از تظاهرات ۲۰۱۴ خطرناک‌تر خواهد بود، این منطقه را به جنگی شدیدتر از جنگ سال ۲۰۱۴ تهدید کرد. ادرعی نوشت است ادامه یافتن اقدامات حماس موجب تکرار عملیات «صخره‌ی سخت» نامی که صهیونیست‌ها بر جنگ سال ۲۰۱۴ علیه نوار غزه داده بودند، خواهد شد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در توئیت خود تصاویری از جنگ‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ را قرار داد و با حالت استفهامی نوشت: «۲۰۱۸؟» پیشتر نیز «آیلد شاکد» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی گفته بود «وضعیت امنیتی در نوار غزه رو به تنش بیشتر است و ممکن است اسرائیل رو به نسخه جدیدی از عملیات «صخره سخت» که در سال ۲۰۱۴ علیه نوار غزه انجام شد (جنگ ۵۱ روزه) روی بیاورد.»


بیشتر بخوانید:ترس صهیونیست‌ها از گروه‌های مقاومت فلسطینی آنان را به اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر واداشت


در پاسخ به این سوال که چرا صهیونیست ها غزه را تهدید می کنند بایستی به دلایل عصبانیت آن ها از حماس و غزه اشاره کرد تا در گام بعدی به دلیل تهدیدات آن ها پرداخته شود. چهار موضوع تظاهرات روز بازگشت، بحران جابجایی سفارت، بادبادک ها و حملات راکتی از جمله دلایل عصبانیت صهیونیست ها هستند که در زیر به هر یک از آن ها اشاره می شود.

1. تظاهرات روز بازگشت

تظاهرات روز بازگشت که به تظاهرات روز سرزمین نیز مشهور شده است در چهل و دومین سالگرد این مناسبت در فلسطین برگزار شده است. این تظاهرات که از ماه مارس شروع شده است با تحصن فلسطینی ها در مرز نوار غزه شروع شد و با اقداماتی در کرانه باختری شدت گرفت. در 6 هفته اول این تظاهرات نزدیک به سی هزار نفر در مرزهای نوار غزه به اعتراضاتی علیه اسرائیل ادامه دادند که در همان ابتدا منجر به شهادت 50 فلسطینی شد، موضوعی که تا همینک نزدیک به 140 شهید برجای گذاشته است. اسرائیل با شدیدترین اقدامات تلاش کرده است تا این تظاهرات و به طور کلی روز بازگشت را از بین ببرد. تظاهرات روز بازگشت با انتقال سفار آمریکا به قدس در تاریخ 14 می 2018 که در روز نکبت (تاسیس رژیم صهیونیستی) اتفاق افتاد به اوج خود رسید منجر به کشته شدن 65 فلسطینی متعرض در نواز غزه شد. اسرائیلی ها تصور نمی کردند که با اجتماع عظیم مردم در مرز غزه مواجه شوند و تصور می کردند که موضوع انتقال سفارت بدون هیچ دردسری برای آن ها اتفاق بیفتد.

2. بحران جابجایی سفارت آمریکا

یکی دیگر از مسائلی که منجر به تهدید و ابراز عصبانیت صهیونیست ها نسبت به فلسطینی ها شده است، موضوع جابجایی سفارت آمریکا از تل اویو به قدس است. این موضوع سبب شده است تا صهیونیست ها با اعتماد به حمایت آمریکا از مواضعشان، نگاهی تهاجمی تر به اسرائیل داشته باشند. مسئله دیگری که در اینجا مطرح بوده است اینکه فلسطینی ها با تلاش برای ایجاد حمایت بین المللی (جدای از آمریکا) تلاش کردند تا جامعه بین المللی را با خود همراه کنند. به همین ترتیب مشاهده شد در بحبوحه تلاش آمریکا برای انتقال سفارت، تقریبا هیچ یک از کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دیگر با درخواست انتقال سفارت اسرائیل از تل آویو به قدس همراهی نکردند و همین موضوع سبب شد تا اسرائیلی ها با خشم و عصبانیت نسبت به غزه رفتار کنند.

3. موضوع بادبادک های آتشین

یکی دیگر از مسائلی که منجر شده صهیونیست ها در روزهای اخیر شدیدا نسبت به رفتار اهالی فلسطین و غزه خشمگین شوند، موضوع بادبادک های آتشین بوده است. بادبادک های اتشین که منجر به آتش سوزی در مزارع صهیونیست ها شده است، موضوع «روز» صهیونیست ها است. کار به جایی رسیده است که در پی ناتوانی در برابر بادکنک های آتش زا اسرائیل حماس را تهدید به یک عملیات نظامی بزرگ کرد و یکی از دلایل اصلی حملات اخیر علیه غزه را می توان همین مسئله بادبادک های آتشین عنوان کرد. ارتش اسرائیل در روزهای اخیر به حماس پیغام داده است که اگر راه اندازی بادبادک ها و بالون های آتش زا از جانب غزه متوقف نشود، اسرائیل با یک اقدام نظامی بزرگ به آن واکنش نشان خواهد داد و این حملات اخیر به غزه را می توان در راستای همین تهدید ارزیابی کرد.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که مقامات اسرائیل این پیام را از طریق یک واسطه به حماس رسانده اند و گفته اند که در صورت تداوم اوضاع کنونی، پاسخ بزرگ اسرائیل، گریزناپذیر خواهد بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روزهای اخیر در جلسه حزب لیکود گفته بود که اسرائیل در حال برداشتن مجموعه گام هایی علیه حماس در نوار غزه است که با بستن گذرگاه کرم شالوم آغاز می شود. نتانیاهو وعده داده که اسرائیل قصد دارد فورا واکنشی خشن به حماس نشان دهد و گام های بیشتری اتخاذ کند که فعلا نمی تواند آنها را اعلام کند. ارتش اسرائیل نیز روز دوشنبه اعلام کرد که در پرتو استمرار راه اندازی بادبادک های آتش زا از نوار غزه به جنوب اسرائیل، گذرگاه کرم شالوم، گذرگاه اصلی تجاری غزه را بسته است. ارتش اعلام کرد تنها غذا و دارو ، آن هم با تصویب هماهنگ کننده امور دولت در سرزمین های فلسطینی، قابل عبور از این گذرگاه خواهد بود. که با موضوع بادبادکهای اتشین اسرائیل هم تهدید به حمله به غزه کرده و هم گذرگاه را تهدید به بستن کرده است. بنابراین یکی از مهمترین عناصر خشونت اسرائیل نسبت به نوار غزه و حماس، همین مسئله بادبادک های آتشین بوده است، موضوعی که عنوان شده دلیل حمله اخیر به غزه نیز بوده است.

4. خلع سلاح غزه

یکی دیگر از دلایل عصبانیت صهیونیست ها از غزه این بوده است که غزه توان حملات راکتی به اسرائیل را دارد. موضوعی که روشن است این است که صهیونیست ها از توان عملیاتی حماس و غزه ناراحت هستند. به همین دلیل اخیرا نفتالی بنت، وزیر آموزش و عضو کابینه امنیتی اسرائیل خواستار غیر نظامی سازی و خلع سلاح یک‌جانبه غزه شد. وی در مصاحبه با رادیو ریشت بت به طرح «بسیار پیچیده، شگفت‌آور و متفاوت» خود ارجاع داد و گفت این طرح شامل فرایندهای نظامی، غیر نظامی و سیاسی می‌شود و بر اساس این طرح غزه باید خلع سلاح شود.

موضوع توان نظامی غزه تبدیل به یکی از چالش های اصلی این روزهای اسرائیل شده است. اسرائیل در تلاش است تا غزه را به روش های مختلف خلع سلاح کند و یکی از دلایل عصبانیت اسرائیل نسبت به غزه نیز همین موضوع توان نظامی غزه است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

چرا صهیونیست ها غزه را تهدید می کنند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.