قاسمی در نشست خبری:

محتوای مذاکرات ولایتی و پوتین رسانه‌ای نشده است/ایران پیامی به واسطه رئیس جمهور روسیه برای ترامپ ندارد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: محتوای مذاکرات دو ساعته ولایتی در روسیه منتشر نشده است، آنچه در رسانه‌ها مطرح شد فکر نمی‌کنم که صورت و محتوای مذاکرات بوده باشد.

محتوای مذاکرات ولایتی و پوتین رسانه‌ای نشده است/ایران پیامی به واسطه رئیس جمهور روسیه برای ترامپ نداردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خبری خود که امروز (دوشنبه 25 تیر) برگزار شد، درباره دیدار پوتین و ترامپ و شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق رئیس جمهور روسیه گفت: اگر گفتگویی شده و خبرهایی بوده گمانه زنی است و مسائل خودشان را برای گفتگو دارند و ما ارتباطی در این زمینه نداشتیم.

وی افزود: ما پیامی برای آقای ترامپ نداریم و در این خصوص با دولت روسیه چنین بحثی نداشتیم.

قاسمی تصریح همچنین با اشاره به انتشار محتوای سفر ولایتی مشاور رهبر انقلاب به روسیه اظهار کرد: محتوای مذاکرات دو ساعته ولایتی در روسیه منتشر نشده است، آنچه در رسانه‌ها مطرح شد فکر نمی‌کنم که صورت و محتوای مذاکرات بوده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این جلسه مسائل مختلف منطقه ای دو جانبه و بین المللی مطرح شده و چیزی که در رسانه‌ها مطرح شده سرمایه گذاری و نفتی بوده است.

وی افزود: سفر آقای ولایتی با هماهنگی وزارت خارجه به عنوان فرستاده ویژه رییس جمهور به همراه پیام رهبر انقلاب به رئیس جمهور روسیه صورت پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نقش سفارت خانه‌ها در دیپلماسی اقتصادی گفت: از گذشته اقتصاد و معیشت مردم مهم است و در حوزه صادرات کشورها و بازارهای هدفی وجود دارد، مشخص است که به کدام کشورها می توانیم صادرات غیر نفتی داشته باشیم؛ بخش هایی برای این زمینه فراهم شده است و کمیسیون های مشترکی برگزار می شود و همراه هیئت ها بخش غیر دولتی و دولتی در نظر گرفته می شود.

قاسمی ادامه داد: با توجه به توانایی کشورمان دستور العمل لازم وجود دارد و برای صادرات غیر نفتی به موضوعات زیادی متوجه است که یکی از آنها وزارت خارجه است و به کیفیت، قیمت و قابل رقابت بودن کالا نیز بر می‌گردد، برخی از سفارت خانه ها توانمندی بیشتری دارند و برخی در کشورهایی هستند که نمی توانند واردات کالاهای ایرانی را در آن کشور محیط کنند.

قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضع وزارت خارجه درباره تصمیم ایران در ماندن و خروج از برجام با توجه به بسته پیشنهادی اروپا گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، در اروپا و حتی چین و روسیه این نظر وجود داشت که برجام بماند، نهایتا ایران این بحث را مطرح کرد که برجام قرار بوده منعقد شود برای آنکه ایران بتواند از مزایایی که برایش پیش بینی شده استفاده کند و تعهداتی در بهرمندی ایران از برجام بدهند.

وی افزود: با توجه به مسایل و بسته اروپا و مذاکراتی را آقای ظریف انجام دادند، مذاکراتی در تهران انجام شد و مسولان اقتصادی حضور داشتند، در وین در نشست کمیسیون مشترک وزرا درباره موضوع دوباره بحث صورت گرفت و قرار شد دوباره کشورها بر روی برخی پارامترها کار بیشتری کنند.

قاسمی تاکید کرد: فرصت زیادی نداریم و قطعا نمی توانیم اقتصاد کشور را در گرو تصمیم گیری دیگر شرکای باقی مانده در برجام بگذاریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: منتظریم در روزها و هفته‌های آینده بتوانیم شاهد بسته یا پیشنهاداتی باشیم که بتواند ایران را در همه عرصه‌هایی که در طول مذاکرات مطرح کردیم و برای ما اهمیت دارد، بتوانند آن را جلب کنند و بتوانیم به یک توافق منصفانه برسیم، همه مسائل به تصمیم نهایی بر می گردد و پیشنهاد نهایی چقدر راضی کننده می تواند باشد در منافعی که ایران می‌توانست از آن بهره ببرد.

وی همچنین در واکنش به ادعای ترامپ نسبت به توقف صادرات ایران بیان کرد: ترامپ زیاد صحبت می‌کند و آرزوهای زیادی دارد، این ادعا که صادرات نفت ایران را متوقف کند و به صفر برسانند گزافه گویی است و شدنی نیست، گذشته این را ثابت می‌کند.

قاسمی افزود: ما با همه شرکای اقتصادی، سیاسی و مشتریان نفت ایران و حتی مشتریان غیر نفتی در تماس مستمر هستیم، از همه ابزارها برای خنثی کردن اقدامات خصمانه آمریکا تلاش می کنیم و امیدواریم این دوران را با موفقیت سپری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا ادامه داد: ما نمی توانیم همه مسائل را به هم گره بزنیم، مذاکرات را با 4+ 1 ادامه می دهیم و آنها باید به تعهدات شان عمل کنند، در ارائه بسته ما پیشرفت های خوبی و گام های رو به جلو داشتیم، در حوزه سیاسی اروپا استحکام بیشتری را دیدیم و موضع آنها را جدی می بینیم.

وی گفت: امیدواریم طی مذاکرات به نتایج خوبی دست یابیم و اما اینکه نقطه پایانی برای مذاکرات در نظر گرفته شده باشد، وجود ندارد. ما سیاست های و برنامه های خودمان را طراحی می کنیم و در نهایت منتظر بسته پیشنهادی آنها خواهیم بود.

قاسمی درباره به ارسال 10 هزار شتر به استان فارس از سوی قطر گفت: در جریان موضوع شترها نیستم و از استانداری فارس بپرسید. چیز غریبی نیست و میان همکاری کشورها ممکن اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ترور والی گنجه ترور و متهم شدن ایران در این موضوع اظهار کرد: ترور به هر شکل از نگاه ایران محکوم بوده است، امیدواریم در جهان امروز و کشورهای همسایه شاهد اینگونه مسایل نباشیم و در راستای ثبات حرکت کنیم.

وی افزود: با شواهد بسیاری که در هفته های اخیر شاهد هستیم جنگ روانی دقیق و شدیدی از کانون های مشخص علیه ایران شکل گرفته و عمدتا در حال ارائه اخبار غلط، خبرسازی و انجام اتهامات کار می‌کند، این مسئله لزوم هوشیاری جامعه ایران را می طلبد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و افغانستان درباره سند همکاری‌های جامع دو کشور گفت: بعد از تفاهم اساسی و اولیه‌ای که صورت گرفت، پنج کمیته بین دو کشور پیش بینی شد. سه کمیته کار خود را تمام کردند، دو کمیته باقی مانده بود که کمیته سیاسی اخیرا با حضور هیئت افغانستان در تهران، گامهای اساسی را برداشت. فکر می کنم که یک یا دو مورد ماند که قرار شد دوستان افغانستانی به کابل مراجعه کنند و با مقامات ارشد افغانستان مشورت کنند و نتیجه آن را به ما اعلام کنند، تصور می کنم که کار زیادی نیست.

وی ادامه داد: یک کمیته دیگر هم باقی است که فکر می کنم در یک هفته آینده برگزار شود. معتقدم که مشکل خاصی برای تفاهم نخواهد بود، این موضوع می تواند پس از برگزاری نشست های مربوطه به امضا مقامات ارشد دو کشور برسد.‎

قاسمی در نشست خبری درباره موضوع حج در روابط ایران و عربستان هم بیان کرد: حج باید از موضوعات سیاسی و روابط دو کشور تفکیک شود، در خصوص روابط، به نظر می رسد عربستان هنوز امادگی لازم را برای تغییر نگاه و مواضع خود نسبت به ایران را ندارد، امیدواریم واقع بینی روزی در این کشور دیده شود و بدانند که صلح و ثبات و امنیت به همه مربوط است و باید از تک روی نگاه یکسویه پرهیز کرد.‎

وی در واکنش به ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران تصریح کرد:  رفتار ترامپ همواره خصمانه بوده است و نمی دانم او شوخی کرده یا نه، شاید روزی خود ترامپ برای مذاکره  زنگ بزند که این محتمل تر است.

قاسمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در مورد بازدید پنهانی آژانس از دانشگاه علم و صنعت و اینکه آیا این بازدید در چارچوب برجام بوده است یا خیر تاکید کرد: برجام موضوعیت دارد و زنده است و تفاهم بین المللی است، مذاکرات میان ایران و 1+4 ادامه دارد.

وی ادامه داد: درباره بازدید یا بازدیدها، چون حوزه من نیست، صحبتی نمی‌کنم، خواهش می‌کنم با سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیگیری کنید.‎

سخنگوی وزارت خارجه درباره الحاق ایران به FATF گفت: بحث پیچیده و حساسی است، در مجلس شورای اسلامی مباحثی مطرح بوده و ادامه دارد. بخشی از موضوع تکلیفش مشخص است و مجلس درباره بقیه آن تصمیم گیری خواهد کرد، براساس خواسته مسولان تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

قاسمی درباره تشکیل دولت جدید عراق بیان کرد: دولت عراق در اختیار مردم عراق است و عراق کشور مستقلی است، ما دخالتی در عراق و انتخابات آن نداریم و سرنوشت این کشور باید توسط مردم این کشور تعیین شود.

وی افزود: در رابطه با انرژی و برق گفتگوهایی داشتیم و دولت عراق در خصوص روادید مقرارات خود را تا حدی تغییر داده، اما شنیده من در این خصوص این است که این تغییرات درباره ایران فعلا اجرایی نخواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تاثیر دیدار ترامپ و پوتین در روابط ایران و روسیه تصریح کرد: از دستور کار مذاکره روسای جمهور آمریکا و روسیه اطلاعی ندارم. نوع ارتباط خاص ایران و روسیه و همه جانبه ای که وجود دارد ادامه خواهد داشت، در زمینه مبارزه با تروریسم و... همکاری ها ادامه دارد و فکر نمی کنم دیدارها تاثیری بر روابط ما و روسیه داشته باشد.

قاسمی با اشاره به سفر ظریف به عمان گفت: روابط ایران و عمان شفاف است و قبل از آقای ظریف هیئت هایی به این کشور سفر کردند و همینطور هیئت هایی از عمان در ایران حضور پیدا کردند، رایزنی هایی درباره منطقه و ... داشته ایم و از این سفرها نمی توان به خاطر یک مورد خاص گمانه زنی مطرح کرد.

وی با اشاره به رابطه ایران و کانادا اظهار کرد: وضعیت سابق در رابطه ایران و کانادا برقرار است و اگر تحولی بخواهد رخ دهد موضوعی نیست که پنهان بماند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رایزنی هایی با مقامات لبنان همواره در حال انجام است و سفر جابری انصاری موضوع جدیدی نیست و ادامه مذاکرات گذشته است.

قاسمی با اشاره به مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی به فضاسازی رسانه ای در خصوص سرقت اسناد ادعایی پرونده هسته ای ایران توسط رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد: تدارک یک جنگ روانی علیه ایران در جریان است و باید توجه لازم را به سیاست های خصمانه آمریکا و برخی از کشورهای معاند منطقه داشته باشیم، این سخنان بی ربطی است و برای ایجاد شکاف میان ایران و دیگر کشور ها صورت می گیرد، با ابزارهایی که داریم اقدامات آنها را خنثی می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ذوالقدر
۱۹:۵۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
متاسفم برای ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۵ تير ۱۳۹۷
موضوع مذاکرات درباره چی بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
آمریکا قابل اعتماد نیست ما دیگه با ترامپ کاری نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خدا این ترامپ نادان را نابود کنه
آخرین اخبار