سیراب شدن کام تشنه آبادان و خرمشهر با افزایش خروجی آب از سدها

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش رهاسازی آب از سدهای استان برای جبران کمبود آب در آبادان و خرمشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی شبه، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به کمبود آب شیرین در رودخانه کارون و تاثیر مد دریا بر شوری بیش از حد آب رودخانه بهمنشیر اشاره و بیان داشت: در نشست اخیر استانداری خوزستان مصوب شد که طی 2 شب و 3 روز 70 میلیون مترمکعب آب از سدهای دز و گتوند رهاسازی شود.

وی هدف از این مصوبه را افزایش خروجی آب از این سدها در مجموع از 300 مترمکعب به 540 مترمکعب عنوان کرد.

شبه با اشاره آغاز رهاسازی آب از 5 روز پیش اذعان داشت: شوری آب در ایستگاه مارد در آبادان درحال کاهش بوده و از شب گذشته در حال بازگشت به شرایط عادی است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه شوری آب در ایستگاه مارد از 13 هزار میکروموس در هفته های اخیر به 10 هزار میکروموس کاهش یافته ابراز امیدواری کرد: این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول کشت شلتوک در حوزه رودخانه کارون و وجود 10 واحد نیشکر در این حوزه را تهدیدی برای کیفیت و کمیت آب این رودخانه عنوان و تصریح کرد: مصرف آب کشت و صنعت های نیشکر در حالت عادی 240 مترمکعب بر ثانیه است، ولی با کاهش سهم آن ها به 150 مترمکعب بر ثانیه رسیده که حجم بسیار بالایی برای شرایط خشکسالی و دشوار امسال محسوب می شود.

مصطفی شبه اظهار داشت: در روزهای اخیر با قطع برق ایستگاه های برداشت آب مزارع نیشکر و اقدامات اجتماعی برای جلوگیری از برداشت آب از سوی کشاورزان مسیر، موفق شدیم یک موج آب را از خروجی سدها تا انتهای حوزه کارون عبور بدهیم و نتیجه آن کاهش تدریجی شوری در ایستگاه مارد بوده است.

وی بیان کرد: آب شیرین به بهمنشیر در حال پمپاژ است تا کیفیت آب در ایستگاه «طره بخاح» که محل برداشت آب برای نخیلات آبادان و خرمشهر است نیز بهبود یابد.

شبه در ادامه گفت: در زمان رهاسازی موجی آب، پیک دبی کارون در مقطع اهواز به 340 مترمکعب بر ثانیه رسید این در حالی است که دبی این رودخانه در شرایط عادی 120 مترمکعب بر ثانیه بوده و این دبی تا80 مترمکعب برثانیه نیز کاهش یافته است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به کمبود آب در فصل پاییز در استان هشدار داد و اظهار کرد: رهاسازی آب از سدهای دز و کارون باعث شده بیش از 100 میلیون مترمکعب آب، مازاد بر جریان عادی برنامه خروجی از سدها رهاسازی شود که این مساله تهدیدی برای ذخایر آبی در فصل بعد است.

انتهای پیام/گ

رهاسازی آب در رودخانه های تشنه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.