مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد؛

توزیع نذورات ماه محرم در ظروف گیاهی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: متولیان هیات ها و کسانی که نذورات مذهبی دارند از ظروف گیاهی برای توزیع این نذورات استفاده کنند.

توزیع نذورات ماه محرم در ظروف گیاهیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سید عادل عربی،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت : مصرف مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف برای سلامتی خطرناک و موجب پیدایش سرطان و بیش از 118 نوع بیماری است و از طرفی رهاسازی و دفع پسماند حاصل از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در طبیعت و محیط زیست، به مرور باعث آلودگی منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه ها و تهدید حیات جانداران و گیاهان می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم و ایام عزاداری به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند اظهار داشت: ماهانه 200 هزار تن ظروف یکبار مصرف و کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می شود که این میزان در ایام محرم 30 درصد افزایش می یابد.

عربی ادامه داد: زمان برگشت ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به طبیعت 300 تا 500  سال به  طول می‌ انجامد و آسیب زیست محیطی را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: توزیع نذورات در مراسم های مذهبی از جمله ایام عزاداری محرم و صفر، اقدام شایسته ای است اما عزاداران و هیئات مذهبی در این راستا باید به سلامت کسانی که از این نذورات استفاده می کنند و نیز سلامتی محیطی که در آن زندگی می کنند هم توجه بیش از پیش داشته و از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه قبلا در مراسم های مذهبی و توزیع نذورات از ظروف شیشه ای، استیل و ملامین استفاده می شد افزود: در شرایط فعلی به مردم و هیئت های مذهبی توصیه می شود، ظروف شیشه ای و استیل و ملامین یا ظروف یک بار مصرف گیاهی تهیه شده از نشاسته ذرت را جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنند.

وی با بیان اینکه ظرف هایی که از مواد گیاهی و طبیعی به دست می آیند بهترین نوع ظروف یک بار مصرف هستند ابراز کرد: ظروف گیاهی که از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ذرت اصلاح شده، تولید می شود فاقد مواد مضر و شیمیایی هستند و در برابر ریختن مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاومت دارند.

عربی خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته چند سالی است که استفاده از ظروف یک بارمصرف گیاهی را جایگزین انواع پلاستیکی آن کرده اند و در کشورهای صاحب فناوری تولید پلیمرهای گیاهی، از نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم برای این منظور استفاده می شود.

وی در پایان گفت: ظروف یکبار مصرف گیاهی با محیط زیست سازگاری دارند و حداکثر پس از شش ماه در طبیعت تجزیه می شوند و به چرخه طبیعت بازمی گردند.

انتهای پیام/ ش

کسانی که نذورات مذهبی دارند از ظروف گیاهی برای توزیع این نذورات استفاده کنند

 

 

               

برچسب ها: محیط زیست ، ماه محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.