باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آلودگی هوا توسط اتوبوس‌های فرسوده گریبان گیر شهروندان ارومیه

فعالیت اتوبوس‌های فرسوده در ناوگان حمل ونقل درون شهری ارومیه سهم بالایی از آلودگی هوای ارومیه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ گسترش شهر نشینی و به طبع آن افزایش استفاده از وسائط نقلیه، نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا داشته که بیشتر شهر‌های کشور از جمله ارومیه از آن رنج می‌برند.

۶۷ درصد از اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی ارومیه فرسوده هستند

آلودگی هوا توسط اتوبوس‌های فرسوده گریبان گیر شهروندان ارومیه


سرپرست اداره نظارت بر اتوبوسرانی شهرداری ارومیه از فرسودگی ۶۷ درصد از اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی این شهر خبرداد و گفت: ۲۱۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه نیاز به بازسازی دارند.

مهراب مظهری با بیان اینکه برای بازسازی صفر تا صد اتوبوس‌ها با یک شرکت عقد قرارداد شده که در حال بازسازی هستند اظهار داشت: روند بازسازی ناوگان حمل‌ونقلی عمومی ارومیه همچنان ادامه دارد و ۵۰ دستگاه از اتوبوس‌های بخش خصوصی در سه ماهه نخست امسال بازسازی شده‌اند.

وی گفت: اتوبوس‌ها هر ۶ ماه یکبار معاینه فنی شده و آلایندگی آن‌ها از طریق کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست اندازه گیری می‌شود.
مظهری افزود: از تردد اتوبوس‌های آلاینده در سطح شهر ممانعت به عمل می‌آید و اتوبوس‌های دودزا برای تعمیر و رفع نقص به تعمیرگاه سازمان هدایت می‌شوند.

۳۴۲ دستگاه اتوبوس در ارومیه خدمات رسانی می کنند

آلودگی هوا توسط اتوبوس‌های فرسوده گریبان گیر شهروندان ارومیه
سرپرست اداره نظارت بر اتوبوسرانی شهرداری ارومیه گفت: در مجموع ۳۴۲ دستگاه اتوبوس در ارومیه موجود است و کمبودی برای جابه جایی مسافران در سطح شهر احساس نمی‌شود.

مظهری تصریح کرد: قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده که تا به حال ۱۴ دستگاه تحویل ناوگان داده شده و سایر اتوبوس‌ها به تدریج اضافه خواهند شد.

وی گفت: ۸۶ درصد از اتوبوس‌های ارومیه به بخش خصوصی واگذار شده است و نتایج مطلوبی ازجمله صرفه جویی در هزینه‌های نگهداری پرسنلی رانندگان محقق شده است.

مظهری در خصوص افزایش کرایه‌ اتوبوس‌ها گفت: از ۲۱ تیر ماه امسال ۱۸ درصد کرایه‌های اتوبوس‌ها افزایش یافته‌اند.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌ها مسافران را در ۴۲ مسیر جابه جا می‌کنند اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸ درصد از مسافران شهر ارومیه با اتوبوس جابه جا می‌شوند و تلاش می‌شود با نوسازی و بازسازی ناوگان و ایجاد پایانه‌های مکمل خطی، این شاخص افزایش یابد.

سرپرست اداره نظارت بر اتوبوسرانی شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه قیمت هر کارت الکترونیکی ۳ هزار تومان است گفت: مبلغ یک هزار و ۵۰۰ تومان موجودی اولیه کارت است و بعد از اولین استفاده از بلیت الکترونیکی قابلیت شارژ با مبالغ دلخواه را خواهند داشت.

وی اظهار داشت: شهروندان برای تهیه بلیت الکترونیکی می‌توانند به باجه‌های مستقر در خیابان‌های عطایی ۱ و ۲، میدان ولایت فقیه، میدان انقلاب، تقاطع مدرس، پنجراه، چهارراه دانشکده، انعام و فلکه رودکی مراجعه نمایند.

مظهری در خصوص کارت‌های شکسته و معیوب نیز گفت: شهروندان می‌توانند جهت انتقال وجه کارت‌های شکسته و معیوب به واحد فنی، مهندسی مستقر در خیابان عطایی مراجعه فرمایند و هزینه کارت شکسته و معیوب بر عهده شهروندان بوده و سازمان این امکان را دارد که مبلغ مانده کارت مسافر را به کارت سالم همان شهروند منتقل نماید.

وی با اشاره به اینکه میانگین هزینه روزانه هر دستگاه اتوبوس ۲۱۵ هزار تومان است گفت: در حال حاضر میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۸ سال و ۶ ماه ماست در صورتی که استاندارد آن ۱۰ سال است.

وی گفت: فقدان خط ویژه حرکت اتوبوس‌ها و نبود پایانه‌های مناسب از عمده مشکلات اتوبوسرانی ارومیه است بنابراین از شهروندان می‌خواهیم تا با رانندگان همکاری نموده و نظافت و حقوق شهروندی را در اتوبوس‌ها رعایت کنند.

سوزش چشم، تنگی نفس، خس‌خس سینه، خستگی، سردرد، سرفه و حالت تهوع، از علایم و نشانه‏های آلودگی هواست.

ازن، دی‌اکسیدکربن، اکسید‌های گوگرد و نیتروژن، سرب، ذرات معلق و ترکیبات سمی مانند بنزن و فرمالدئید موادی هستند که در اثر سوخت وسائط نقلیه ایجاد شده و هوا را آلوده می‏کنند. بررسی‌ها نشان داده است که تماس با مقادیر بالای ازن، گوگرد و اکسید نیتروژن با بیماری‏های ریوی و مرگ زودرس ارتباط دارد.

ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون می‏شوند و عملکرد عروق را کاهش می‏دهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشد. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر می‏گذارد.

امید است در شهر زیبای ارومیه نیز همچون سایر شهر‌های بزرگ کشور مسئله نوسازی ناوگان مسافری فرسوده به صورت جدی مورد برسی قرار بگیرد تا شاید در آینده کمتر شاهد وقوع بیماری‌های تنفسی و ریوی باشیم.

گزارش از فاطمه یوسفی
انتهای پیام/ح


آلودگی هوای ارومیه با فعالیت اتوبوس‌های فرسوده

برچسب ها: حمل ونقل ، آلودگی هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.