در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر؛

۶.۲ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های سیستان و بلوچستان ذخیره شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۶.۲ میلیون مترمکعب آب در پی بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر در پشت سد‌های جنوب این استان ذخیره شده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: براساس ثبت دستگاه‌های سنجش بارندگی، ۱۰ میلیون متر مکعب میزان روان آب‌های حاصل از بارندگی روز‌های دوشنبه هفته گذشته تاکنون در جنوب سیستان و بلوچستان بوده که پنج میلیون متر معکب در پشت سد پیشین (سرباز) و ۱.۲ میلیون متر مکعب در پشت سد زیردان (چابهار) ذخیره سازی شد.

وی بیان کرد: ذخیره آب در پشت سد‌های سیستان و بلوچستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۱ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۲ سد در دست بهره برداری در این استان هفت سد مخزنی و ۱۵ سد تغذیه‌ای است.

جعفری افزود: مهمترین سد‌های در دست ساخت در سیستان و بلوچستان شامل سد مخزنی کهیر (کنارک) با حجم ۳۱۴ میلیون متر مکعب، سد تغذیه‌ای گوهرکوه (خاش) با حجم ۱۰ میلیون متر مکعب و سد شهری کور (مهرستان) با حجم ۱۰۳ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: با ساخت این سد‌ها ظرفیت ذخیره سازی سد‌های سیستان و بلوچستان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

 خشکسالی حدود ۲۰ ساله در سیستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس‌تر است پیامد‌های نامبارکی را در بخش‌های مختلف کشاورزی، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و سایر بخش‌های این استان کویری به دنبال داشته است.

پدیده خشکسالی ۲ دهه در سیستان و بلوچستان، خشکیدن تالاب بین المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

انتهای پیام/ع

ذخیره آب در پشت سد‌های سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار