با 300 روز آفتابی در ایران:

میزان برق تولیدی از سلول‌های خورشیدی فقط نیم درصد است

رئیس اداره برق شهرضاگفت: کشور آلمان با 80 روز آفتابی در سال 30 درصد از برق را از سلولى‌های خورشیدی تأمین می‌کند و ایران با 300 روز آفتابی میزان برق تولیدی از سلول‌های خورشیدی به نیم درصد می‌رسد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجتبی باقی عصر امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا بر استفاده بهینه از سلول‌های خورشیدی در کشور تاکید کرد و با بیان این‌که قرارداد سه جانبه‌ای بین بانک ملی، شرکت توزیع برق و کمیته امداد برای ایجاد 10 هزار نیروگاه خورشیدی  بسته شده است، افزود: در  مرحله اول یک هزار نیروگاه خورشیدی ایجاد می‌شود که افراد آسیب دیده از خشکسالی و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد می‌توانند با اخذ تسهیلات نیروگاه ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که ساخت نیروگاه‌های خورشیدی خانگی از طریق سرمایه‌گذاری در دستور کار وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: به دستور این وزارت ادارات موظف هستند در شش ماهه دوم امسال 20 درصد مصرف برق داخلی را از طریق سلول‌های خورشیدی کم کنند.

رئیس اداره برق شهرضا با اشاره به این‌که حفظ شبکه برق بسیار مهم است و بدون برق چرخ صنعت، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شود، گفت: ایجاد اختلال در شبکه برق‌رسانی نیازمند استفاده از بمب‌ها و موشک‌ها نیست، این کار با استفاده از بمب‌های الکترومغناطیسی و گرافیتی و حملات سایبری امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که امکان حمله سایبری به شبکه برق‌رسانی هر لحظه امکان دارد، عنوان کرد: تأمین برق بارهای حساس و مراکز مهم و حیاتی در تمامی شرایط مانند مراکز نظامی، زیرساخت‌های مالی، و بهداشت عمومی و زیرساخت‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی لازم و ضروری است.

باقی با تأکید بر پیوست پدافند غیرعامل در طراحی و بهسازی تأسیسات نیروگاهی، تصریح کرد: سالانه 5 تا 6 درصد به تعداد مشترکان و تعداد وسایل مصرفی به همین نسبت در طول سال اضافه می‌شود و این موارد از علل افزایش میانگین مصرف در هر سال است.

وی با اشاره به تأسیس نیروگاه‌های جدید متناسب با افزایش مصرف، بیان داشت: برای ایجاد هر نیروگاه جدید نیاز به 5 تا 6 هزار دلار سرمایه‌گذاری و به همین نسبت سرمایه‌گذاری ریالی نیاز است که نتایج ایجاد نیروگاه‌ها افزایش سوخت‌های فسیلی، تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف منابع آب شیرین است.

رئیس اداره برق شهرضا با اشاره به کاهش و منطقی کردن مصارف مشترکان با فرهنگ‌سازی و برنامه‌های آموزشی، اذعان داشت: تبلیغ استفاده از وسایل کم مصرف و پر بازده و نظارت بر ساخت تجهیزات برقی از راهکارهای کاهش مصرف برق است.

باقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در شهرضا 82 هزار مشترک برق خانگی وجود دارد، اظهار کرد: این تعداد 79.5 درصد تعداد مشترکان را تشکیل می‌دهند و 21 درصد برق شهرستان در این بخش مصرف می‌شود.

وی با اشاره به این‌که 14.5 درصد مشترکان شهرستان شهرضا تجاری، 1.7 درصد صنعتی، 2 درصد عمومی و 1.7 درصد کشاورزی هستند، تأکید کرد: پنج درصد برق شهرستان شهرضا در بخش تجاری، 35 درصد در بخش صنعت، 5 درصد در بخش عمومی و 34 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

رئیس اداره برق شهرضا با اشاره به این‌که سهم صنعت و کشاورزی در مصرف برق بیشترین میزان است، ادامه داد: 69 درصد فروش در تعرفه‌های کشاورزی و صنعتی است و درآمد ناشی از فروش انرژی پایین است و ظرفیت زیادی برای مدیریت بار و مصرف در حوزه کشاورزی و صنعتی وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل در شهرستان شهرضا توسط اداره برق، گفت: تهیه بانک اطلاعاتی مشترکان حساس، تهیه برنامه تمرینی کلیه پست‌ها و خطوط تغذیه سطح شهرستان به ویژه مشترکان مهم و ضروری، انجام تمرین سالیانه آماده‌ باش مولدهای اضطراری و تهیه بانک اطلاعاتی مولدهای اضطراری از جمله اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل است.

باقی با اشاره به تأسیس برق هسته مرکزی و نقاط حساس شهرضا، اظهار کرد: شاخص‌های قطعی برق در شهرستان شهرضا از استان اصفهان پایین‌تر است در این راستا کارشناسان امور برق شهرستان در تلاش هستند تا از نیمه مردادماه خاموشی‌ها کمتر شود که این مسأله نیازمند همکاری مشترکان در کاستن از میزان بار شبکه و مدیریت مصرف است.

وی با اشاره به تأمین برق در شهرک صنعتی رازی شهرضا، اضافه کرد: سال گذشته پست سیار با ظرفیت 40 مگاوات در این شهرک نصب شد و مشترکان را پوشش داد، پست جدیدی در این شهرک در حال ایجاد است و تا پایان سال 98 وارد مدار می‌شود که نیاز این شهرک را تا حدود 15 سال آینده تأمین می‌کند.

معاون فرماندار شهرضا در ادامه جلسه با بیان این‌که پدافند غیرعامل یک اصل همیشگی است، اظهار کرد: اگر کوچک‌ترین غفلتی در حوزه پدافند غیرعامل داشته باشیم، ضررهای جبران‌ ناپذیری وارد می‌شود.

محمدحسین داراب،  با بیان این‌که امروزه نیاز به انرژی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات است، افزود: نگاه پدافند غیرعامل به انرژی، ارتقا و پایداری آن است، باید از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه از جمله همکاری مردم و آگاهی‌رسانی همگانی استفاده شود.

وی با اشاره به سازگاری کشور در حوزه انرژی، بیان داشت: در همه جای کشور زمینه برای استفاده و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی وجود دارد که در این راستا در شهرستان شهرضا برای ایجاد نیروگاه‌های بادی رایزنی شده است.

معاون فرماندار شهرضا با بیان این‌که روزانه هر فرد در شهرستان شهرضا 800 گرم زباله تولید می‌کند، تأکید کرد: بخشی از این زباله قابل تجزیه و استحصال است و بخشی از آن را باید سوزاند که می‌توان از آن تولید انرژی کرد.

داراب با اشاره به این‌که از کسانی که بخواهند در حوزه انرژی در شهرستان شهرضا سرمایه‌گذاری کنند استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: زمینی به مساحت 100 هکتار برای ایجاد نیروگاه خورشیدی به یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است

وی با بیان این‌که گفتمان‌سازی پدافند غیرعامل بسیار مهم است، مردم باید فرهنگ استفاده صحیح را مدنظر قرار دهند، تصریح کرد: ادارات و دستگاه‌هایی که برق بسیاری را مصرف می‌کنند باید کاهش مصرف را در دستور کار خود قرار دهند.

محمدرضا انصاری‌پور، دبیر شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا در ادامه جلسه با بیان این‌که در حوزه پدافند غیرعامل بودجه وجود دارد و تخصیص آن نیازمند طرح‌های پیشنهادی است، گفت: تمام ادارات و دستگاه‌ها اگر بخواهند طرح جدید عمرانی آغاز کنند باید همراه با پیوست پدافند غیرعامل باشد تا برای آن در استان بودجه در نظر گرفته شود.

 

انتهای پیام/م

جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان شهرضا

برچسب ها: وزارت نیرو ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.