
حسین آل اسحاق در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره افزایش سالانه میزان خسارت سازمان لیگ در بحث تبلیغات محیطی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در حوزه کسب درآمد از تبلیغات محیطی داشت، بحث نحوه اجرای کار است. به دلیل اینکه مدیران سازمان لیگ در سال های گذشته چندان به فضای کسب و کار آشنا نبودند، در بحث تبلیغات محیطی مشکلاتی پیش آمد و به همین دلیل با کسب تجربه از امسال روش کار تغییر یافت. به نظر می رسد این تجربه جدید موفقیت آمیز باشد و تمام درآمدهای پیش بینی شده محقق شود.
او ادامه داد: دنیای تجارت آثار خود را دارد و یک اتفاق، اظهارنظر یا حکم دادگاه در فعالیت های یک بخش می تواند تاثیر عمده ای داشته باشد. سعی می کنیم اتفاق هایی که در سال های گذشته رخ داد، در سال جدید کمتر رقم بخورد و ریسک کمتری تحمل کنیم تا بیشتر بتوانیم به اهدافی که در فضای تبلیغات محیطی داریم دست یابیم.
مسئول امور حقوقی سازمان لیگ فوتبال ایران درباره میزان دقیق خسارت های این سازمان در سال های اخیر گفت: به وجود آمدن اختلاف بین طرفین قرارداد طبیعی است و ده ها مورد در این امر تاثیر دارد اما نباید بگوییم سازمان لیگ از تبلیغات محیطی متحمل خسارت شده است بلکه باید اسم این امر را کاهش درآمد بگذاریم. اینکه بتوانیم از یک فضای بالقوه کسب درآمد کنیم، نشان می دهد به سود رسیده ایم اما امکان دارد سود ما در برخی مواقع کاهش و گاهی افزایش یابد. گاهی مسبب بالا و پایین شدن این سود یکی از طرفین، گاهی هر 2 طرف و برخی زمان ها هم حوادث غیرمترقبه است. اگر درآمد ما کاهش یافته باشد طبق قرارداد این امر را از طریق مراجع قانونی پیگیری می کنیم.
او ادامه داد: اختلافی که بین ما و مجری اسبق تبلیغات محیطی رخ داد به مرجع صالح قضاوت ارجاع دادیم. کارشناس و داور هم کف درآمد و تعهدات طرفین را بررسی کرده و از این شرکت خواستند تا برای پرداخت طلبش به سازمان لیگ، تضمین های لازم را به ما ارائه دهد. اینکه بتوانیم به تمام حقوقمان برسیم احتیاج به گذشت زمان دارد. همه جای دنیا هم اینگونه است و رسیدگی به دعاوی حقوقی زمان می برد.
آل اسحاق درباره اینکه آیا سازمان لیگ با وجود دریافت نکردن حدود 140 میلیارد تومان از مطالباتش در سال های اخیر، به سود رسیده است، گفت: در قراردادها شرایطی برای وصول درآمد پیش بینی شده است. اینکه چه عاملی مانع دست یابی طرفین به درآمدهایشان است به مبنای قرارداد امضا شده تبدیل می شود. باید میزان درآمدزایی سازمان لیگ از محل تبلیغات محیطی را شفاف اعلام کرده و سپس سراغ عواملی که منجر به از بین رفتن برخی درآمدهایمان شده است برویم. هر چه هم تاکنون به دست آورده ایم طبق فرمولی مشخص بین باشگاه ها، هیئت های فوتبال و سازمان لیگ تقسیم می شود. البته درآمد سازمان لیگ محدود است و به برگزاری مسابقات اختصاص می یابد.
او در مورد میزان امیدواری سازمان لیگ به وصول مطالباتش از مجریان تبلیغات محیطی تصریح کرد: با یکی از این مجریان اختلاف هایمان حل شده است چراکه زمین هایی از این شرکت گرفته ایم و تا آذر 97 هم مبلغی از سوی این شرکت به حساب سازمان لیگ واریز می شود که اگر نشود تضمین هایش را به اجرا می گذاریم. اختلاف ما با یکی دیگر از این شرکت ها در مرحله تعیین داور است و براساس شرایطی که در قرارداد وجود دارد، تکلیف حق و حقوقمان مشخص می شود. تمام مسئولان سازمان لیگ هم به صورت جدی پیگیر هستند تا هیچ حقی از ما و باشگاه ها تضییع نشود. بسیاری از مطالبات سازمان لیگ وصول شده و بخشی از آن باقی مانده است. ضمن اینکه ما قصد نداریم اگر با این مجریان تبلیغات محیطی به مشکل خوردیم آنها را از زندگی ساقط کنیم! بلکه طبق قرارداد هر عاملی که منجر به کاهش درآمد طرفین شده است از سوی مرجع قضایی بررسی و پس از آن حکم صادر می شود. امسال هم سعی داریم عواملی که منجر به کاهش درآمدمان می شود به کمترین حد ممکن برسانیم.
آل اسحاق درباره اینکه شنیده می شود برخی آقازاده ها با روابط پشت پرده در سال های اخیر در حوزه تبلیغات محیطی لیگ برتر فعالیت کرده اند و امسال هم چنین تحرکاتی از سوی آن ها به جریان افتاده است، گفت: یکی از بزرگان همیشه می گفت «تهران را نمی توان هیچ وقت بدون آلودگی هوا تصور کرد» و به همین دلیل درمورد فوتبال هم می توان گفت این رشته هیچ وقت بدون حاشیه قابل تصور نیست. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آئین نامه و ضوابطی دارد که نهادهای نظارتی اجرای آئین نامه را کنترل می کنند. کمیته بازاریابی سازمان لیگ با مدیریت محمدصادق درودگر برای تعیین مجری تبلیغات محیطی لیگ برتر فراخوان داد و متقاضیان پیشنهادات خود را ارائه کردند. تمام شرایط و ضوابط هم در فرم هایی که در اختیار متقاضیان قرار گرفت درج شده بود. در نهایت از میان هشت شرکت طبق آئین نامه 2 تا 3 شرکت شایسته حضور در مزایده بودند. روابط فامیلی به هیچ وجه در امتیاز دهی ما به پیشنهاد دهندگان تاثیر ندارد بلکه سابقه کار، توانایی مدیریتی، توانایی مالی، رضایت کارفرمایان قبلی این شرکت ها مدنظر قرار می گیرد.
بیشتر بخوانید: نصیرزاده: میزان درآمد ناشی از تبلیغات محیطی به نسبت هوادران تیمها متغیر است/ ترابی با ۴ تیم قرارداد بسته است
او درباره اینکه آیا سازمان لیگ در شرایط مساوی بین متقاضیان برخی روابط خاص را در نظر می گیرد یا خیر، گفت: با شناختی که از دوستان مان در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دارم سلامت آنها را تضمین می کنم و هیچ شک و شبهه ای در این مورد وجود ندارد. تنها موضوعی که در بحث تبلیغات محیطی برای ما اهمیت دارد منافع و مصالح سازمان لیگ و باشگاه ها است. حتی اگر کسی بالاترین پیشنهاد را ارائه دهد تا زمانی که برای تامین منفعت سازمان لیگ و باشگاه ها به یقین نرسیم، دلیلی نمی بینیم با او قرارداد ببندیم. یکی از شرکت هایی که برای در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی با ما وارد مذاکره شده بود پیشنهاد بسیار خوبی ارائه داد اما در ادامه متوجه شدیم این شرکت در یکی از قراردادهای قبلی اش 12 میلیارد به سازمان امور مالیاتی بدهکار است. به آن شرکت اعلام کردیم در صورت انعقاد قرارداد و بروز مشکل، ما از سوی رسانه ها و نهادهای مختلف مقصر محسوب می شویم. به همین دلیل تا زمانی که آن بدهی مالیاتی را تسویه نکنی نمی توانیم با هم به توافق برسیم. اما در این میان آن شرکت فعال در زمینه تبلیغات شروع به جو سازی کرد.
مسئول امور حقوقی سازمان لیگ در پایان خاطرنشان کرد: وقتی وظیفه امانتداری از منافع باشگاه ها را در نظر گرفته ایم باید این امر را به بهترین شکل انجام دهیم. به همین دلیل در حد توان تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا هیچگونه آسیبی به باشگاه ها نرسد.
انتهای پیام/