عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری :

قوطی کبریت در نوسازی بافت های فرسوده به مردم تحویل نمی دهیم/ تخصیص 53 هزار فقره تسهیلات نوسازی به شهروندان

روستا گفت: باز‌آفرینی شهری به معنای انبوه‌سازی نیست و ما در این طرح محله‌ها را احیا می کنیم و خانه های قوطی کبریت تحویل نمی دهیم.

قوطی کبریت در نوسازی بافت های فرسوده به مردم تحویل نمی دهیم/ تخصیص 53 هزار فقره تسهیلات نوسازی به شهروندانبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری در نشست خبری با اصحاب رسانه  با بیان اینکه از دهه 70 بافت‌های فرسوده با ادبیات‌های مختلفی مطرح شده است، گفت: در گذشته این بافت‌ها با نام بافت‌های ناکارآمد شهری یا بافت‌های فرسوده شناخته می‌شد اما امروزه در ادبیات جدید تبدیل به باز‌آفرینی شهری شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 19 میلیون نفر جمعیت در این بافت‌ها ساکن هستند و 18 درصد از سطوح کشوری و 140 هزار هکتار از مسافت‌های شهری را به خود اختصاص داده است.

روستا تأکید کرد: مسئله باز‌آفرینی شهری در ایران به موضوعات فرابخشی و بین‌بخشی تقسیم می‌شود و دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری با بیان اینکه موضوع بازآفرینی شهری اساساً ‌توسط دستگاه‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف باید به مرحله اجرایی شدن برسد، گفت: با توجه به ضرورت این مسئله در کشور باید سیاست‌گذاری‌های مختلفی در این حوزه صورت گیرد به طوری که باید با تعریف یکسان این مسئله و تدوین برنامه‌ عملیاتی مشخص بتوانیم موضوع باز‌آفرینی شهری را به مرحله عملیاتی و اجرایی برسانیم.

وی از تدوین سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده شهری خبر داد و گفت: این سند از اوایل دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در شهریور ماه سال 93 در قالب دو دستور به تصویب رسید.

روستا تصریح کرد: در چارچوب این سند و بر اساس آن تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط باید اولویت برنامه‌های خود را اجرای باز‌آفرینی شهری قرار دهند.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری با اشاره به اینکه طرح باز‌آفرینی شهری در 3 سطح استانی، محلی و شهرستانی اجرایی شده است، گفت: تا به امروز 43 جلسه ستاد هر دو هفته یکبار به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه 6 کارگروه تخصصی در این حوزه تشکیل شده است، گفت: کارگروه اقتصادی به ریاست سازمان فنی و حرفه‌ای، کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری به ریاست معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه، کار‌گروه اجتماعی به ریاست معاونت اجتماعی وزارت کشور، کارگروه شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد به ریاست سمن‌ها، کارگروه اوقاف به ریاست سازمان اوقاف و کارگروه سلامت به ریاست وزارت بهداشت از جمله بخش‌هایی هستند که در حوزه توانمندسازی بافت‌های نابسامان شهری نقش دارند.

روستا با اشاره به اینکه تا به امروز 2 هزار و 700 محله در 543 شهر نیازمند باز‌آفرینی هستند، افزود: تمامی نیازهای این محله‌ها با جزئیات کامل استخراج شده و مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی این محله‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری اظهار کرد: به استناد ماده 5، دولت مکلف است سالانه باز‌آفرینی 270 محله را در دستور کار خود قرار دهد و تمامی شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن‌ها را در قالب برنامه‌های مختلف به مرحله اجرایی برساند.

وی توضیح داد: تاکنون در 472 محله اقدامات اجرایی و عملیاتی صورت گرفته و پس از تصویب برنامه‌ ششم توسعه در 188 شهر و 175 محله دیگر اقدامات اجرایی و عملیاتی با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 906 میلیارد ریال انجام شده است.

روستا تأکید کرد: امسال نیز مقرر شده 371 پروژه اجرایی در یک میلیون متر مربع فضای زیربنایی و روبنایی ایجاد کنیم و 500 کیلومتر شبکه آب و فاضلاب، روشنایی منازل نیز در محله‌ها تأسیس کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت دولت در 10 خرداد 97 شهرداری‌ها مکلف شدند 30 درصد از منابع خود را برای خدمات عمومی شهری و اصلاح معابر تخصیص دهند و همچنین دستگاه‌های دولتی نیز باید 70 درصد از منابع خود را برای محلات نابسامان شهری اختصاص دهند.

وی افزود: راه‌اندازی ساخت و ساز و بخش مسکن از سوی نهادهای توسعه‌گر در محلات هدف، کاهش نرخ تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده، حذف قید خانه‌اولی‌ها، تخصیص وام 50 میلیون تومانی نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده برخی از بندهای این مصوبه مهم به شمار می‌رود.

روستا تصریح کرد: مکان یابی و طراحی 5 هزار پروژه مسکونی در محله‌های فرسوده صورت گرفته است که با اتمام این 5 هزار پروژه می‌توانیم 40 هزار واحد مسکونی احداث کنیم.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری ادامه داد: از این 40 هزار واحد مسکونی 24 هزار واحد را خود مالکان و بخش خصوصی و 16 هزار واحد را بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی احداث می‌کنند.

باز آفرینی شهری  مسکن مهر در بافت فرسوده نیست

وی به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مبنی بر مقایسه طرح ملی باز‌آفرینی شهری با طرح مسکن مهر گفت: متأسفانه شهرداری‌ تهران و شورای شهر تصور اشتباهی نسبت به طرح باز‌آفرینی شهری دارند و آقای هاشمی نیز این طرح را همان مسکن مهر در بافت‌های فرسوده می‌داند در حالی که این مقایسه کاملاً اشتباه است.

روستا با بیان اینکه شهرداری تهران علی‌ رغم آنکه عضو یکی از کارگروه‌های ستاد باز‌آفرینی شهری است اما همچنان در تأمین هزینه‌های جاری خود باقی مانده است، گفت: شهرداری به دنبال انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده است و دلیل آنکه این طرح را باز‌آفرینی مسکن مهر نامگذاری کرده، آن است که هنوز تصور درستی از اجرای این طرح ندارد.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری توضیح داد: شرکت باز‌آفرینی شهری تا به امروز 53 هزار فقره تسهیلات نوسازی به واحدهای مسکونی فرسوده پرداخت کرده و هیچ هزینه اضافی بر دوش دولت نگذاشته است.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران 14 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد،گفت: 3 هزار هکتار از این بافت‌های فرسوده در وضعیت بحرانی قرار دارند بنابراین باز‌آفرینی شهری به معنای انبوه‌سازی نیست بلکه ما قصد داریم محله‌ها را احیاء کنیم و به هیچ عنوان واحدهای مسکونی قوطی ‌کبریت به مردم تحویل نمی‌دهیم.

روستا به طرح نوسازی محله سیروس تهران اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم شرکت باز‌آفرینی شهری در استان تهران احیا محله سیروس در 9 هزار و 800 متر زمین است،در این متراژ از اراضی تنها 98 واحد مسکونی ساخته خواهد شد و ما قصد داریم کیفیت زندگی را در این محله ارتقا‌ء دهیم.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری تصریح کرد: یکی از پروژه‌های شهرداری در این بخش نوسازی 3 برابری واحد مسکونی در 3 هزار متر زمین در منطقه 12 است که کاملاً در مقابل طرح نوسازی محله‌ سیروس است.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها به دنبال افزایش درآمد خود از محل فروش کوه‌ها و باغات هستند. در صورتی که اگر به جای سیاست درآمدزایی به دنبال سیاست کاهش هزینه‌های شهری با استفاده از نوسازی بافت‌های فرسوده بروند هزینه‌های مدیریت شهری تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره شرکت باز‌آفرینی شهری تصریح کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده یک فرصت تاریخی و کلیدی به شمار می‌رود و اجرایی شدن این طرح می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت ساکنان بخش بزرگی از کشور شود.

وی با اشاره به مسئله بحرانی آب و انرژی در کشور گفت: سعی خواهیم کرد با خدمات رسانی به موقع و اجرای سیاست‌های توسعه شهری مناسب این مسئله را در محلات هدف بهبود بخشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار