زرافشان مطرح کرد؛

آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه متولی آموزش رسمی مهارت در کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه متولی آموزش رسمی مهارت در کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ٣٨ درصد از دانش آموزان در دوره دوم متوسطه در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای در بیش از ٤٠ رشته و در شاخه کار و دانش در بیش از ١٥٠ رشته، مشغول به تحصیل هستند.

زرافشانی افزود: در سال جاری با استقرار پایه دوازدهم، جمعیت دانش‌آموزی کشور در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به بیش از ٩٠٠ هزار دانش آموز خواهد رسید.

وی افزود با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در شاخه فنی و حرفه‌ای با هدف تربیت تکنسین فعالیت می‌کند، افزود: برنامه درسی دانش آموزان در شاخه کار و دانش بر اساس استاندارد مهارت دستگاه متولی که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است، تعیین می‌شود.


بیشتر بخوانید: لزوم توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجویان به منظور افزایش اشتغال پذیری آنها


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آخرین برنامه‌ای که در حال حاضر در حال اجرا است، خروجی ٣٠٠ هزار نفری دانش آموزان در دوره کار و دانش به بازار کار و جامعه کاری است.

زرافشان با بیان اینکه ٧٣ درصد شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند، افزود: بار اصلی اشتغال به دوش فارغ التحصیلان مدارس و هنرستانی‌ها است.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌های موجود در جامعه آموزش‌های مربوط به کارآفرینی است، تصریح کرد: آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای در این زمینه دارد و در این راستا طرحی تحت عنوان طرح کاشف را در آموزش و پرورش اجرا کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از یک میلیون و ٨٠٠ هزار دانش آموز با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه‌های تهران، تحت آموزش قرار گرفتند. خروجی این کارگاه‌ها تشکیل بازارچه‌های کسب و کار دانش آموزی است.

وی با تاکید بر اینکه در استان‌ها مراکز کارآفرینی شکل گرفته است، افزود: با اجرای پایلوت طرح ایران مهارت در ٨ استان، پیش بینی شده است در سال ٩٧-٩٨ در همه استان‌ها ١٠ درصد دانش آموزان تحت پوشش قرار گیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دنبال کردن هدف شایستگی مهارتی برای دانش آموزان و آشنایی آن‌ها با شاخه‌های مهارتی برای کمک به انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه از مهم‌ترین اهداف آموزش و پرورش است.

وی گفت: در دوره اول متوسطه برای آموزش مهارت به دانش آموزان ٢کتاب درسی در نظر گرفته شده است. درس کار و فناوری که در پایه ٦، ٧، ٨ و نهم آموزش داده می‌شود. درس هنر هم از مهم‌ترین دروسی است که برای آشنایی دانش آموزان با جامعه هنری در نظر گرفته شده است. 

زرافشان خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های مشترک با سازمان فنی و حرفه ای، تاسیس مرکز توسعه شایستگی دانش آموزان است که به مهارت آموزی هرچه بیشتر آنان کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار