تولید انرژی در مزارع خشک شده یزد/وقتی کشاورزان در خشکسالی برق برداشت می‌کنند

پس از خشکسالی‌های متوالی، خورشید تابان کویر اکنون به کمک کشاورزان آمده تا مزارع خشک شده را تبدیل به نیروگاه‌های خورشیدی و منبع درآمد کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ انرژی پاک یکی از انرژی های پاک است که در تولید و صادرات انرژی برق کشور بسیار موثر بوده و می تواند منطقه را به یکی از قطب های صادرات برق تجدید پذیر تبدیل کند.

به گفته وزير نيرو طی چند سال گذشته اقداماتی با مشارکت بخش خصوصی و سرمايه گذاران در جهت توسعه نيروگاه های تجديد پذيرخورشيدی در کشور انجام شده و اکنون نیز تعداد زيادی از نيروگاه های ده مگاواتی در استان های مختلف کشور در حال ساخت است.


از مزارع خشک شده تا تولید انرژی برق
وقتی کشاورزان در خشکسالی برق برداشت می‌کنند

صادق زاده رئيس سازمان انرژی های تجديد پذير و بهره وری انرژی برق ايران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: در کشور 160مگاوات نيروگاه خورشيدی به بهره برداری رسيده و حدود 500مگاوات نيروگاه خورشيدی نيز در حال نصب است که بخش مهمی از آن تا سال آينده وارد مدار بهره برداری خواهد شد .


از مزارع خشک شده تا تولید انرژی برق
صادق زاده به مزيت نيروگاه های خورشيدی به واسطه عدم مصرف آب وسوخت و نقش آنها در ايجاد اشتغال و درآمد زايي اشاره کردو افزود: در حال حاضر بيش از هزار نيروگاه کوچک مقياس 5کيلو وات در مناطق روستايی و مزارع کشاورزی احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد:در بسياری از مناطق کشور به دليل خشکسالی مزارع کشاورزان به نيروگاه های خورشيدی کوچک مقياس مجهز شده و کشاورزان نیز بجای محصول کشاورزی برق برداشت می کنند.

استقبال سرمایه گذاران در احداث نیروگاه های خورشیدی

زعفرانچی مدير دفتر مشارکت های غيردولتی در سازمان انرژي های تجديد پذير ايران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: سرمایه گذاری در بخش نیروگاه های خورشیدی با استقبال خوبی در بین سرمایه گزاران در کشور روبرو شده و در حال حاضر بيش از هزار مگاوات نيروگاه خورشيدی پروانه بهره برداری اخذ کردند که اين نيروگاه ها به مرور وارد مدار بهره برداری خواهند شد.


از مزارع خشک شده تا تولید انرژی برق
با توسعه اين نيروگاه ها در کشور خوشبختانه بخش مهمی از تجهيزات ساخت نيروگاه های خورشيدی در کشور بومی سازی شده به طوری که به گفته مسئولان وزارت نيرو در حال حاضر 5 کارخانه توليد صفحات خورشيدی در کشور فعاليت می کنند و يک واحد صنعتی نيز توانسته است آئينه های سهموی مورد نياز اين نيروگاه ها را توليد کند.

45درصد نيروگاه های تجديد پذير کشور نيروگاه های خورشيدی است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛در حال حاضر افزون بر 45درصد نيروگاه های تجديد پذير کشور نيروگاه های خورشيدی هستند نيروگاه هايی پاک بدون مصرف سوخت های فسيلی و گاز و آب که نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند.

با روند رو به رشد ساخت اين نيروگاه ها در کشور هم اکنون استان های همدان، کرمان و يزد در ساخت و توسعه اين نيروگاه ها پيشگام هستند،به طوری که در استان يزد در حال حاضر يک واحد بزرگ 10مگاواتی وارد مدار بهره برداری شده و يک نيروگاه ده مگاواتی ديگر تا پايان سالجاری وارد مدار خواهد شد و ظرفيت توليد نيروگاه های خورشيدی استان یزد تا قبل از تابستان سال آينده به حدود 50مگاوات خواهد رسيد .


از مزارع خشک شده تا تولید انرژی برق
به گفته وزیر نیرو، قرار است تا پايان برنامه ششم توسعه مجموع ظرفيت نيروگاه های خورشيدی کشور به بيش از دو هزار مگاوات برسد.

گزارش از حجت امینی

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.