قسمت اول؛

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

اگر علاقه دارید درباره تاریخ اندروید بدانید، این گزارش را بخوانید تا با نسخه‌های متفاوت آن آشنا شوید.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pieبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اندروید یک سیستم عامل موبایلی است که توسط گوگل توسعه داده می‌شود. این سیستم عامل، سیستم تغییریافته نرم‌افزار Linux Kernel و دیگر نرم‌افزارهای منبع باز است که اصولا برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های دارای نمایشگر لمسی ساخته شده است. علاوه بر سیستم عامل موبایل، گوگل Android TV را برای تلویزیون‌های هوشمند، Android Auto را برای خودروهای هوشمند و Wear OS را برای گجت‌های پوشیدنی پشتیبانی کننده از سیستم عامل اندروید توسعه داد. اندرویدهای متنوعی هم برای کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال، رایانه‌های شخصی و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی تولید شده‌اند.

شرکت گوگل در سال 2005 کمپانی اندروید را خریداری کرد و در سال 2007 سیستم عامل اندروید، با انتشار اولین تیزر تبلیغاتی دستگاه اندرویدی رونمایی شد. سیستم عامل اندروید از اولین سال‌های انتشار خود تا کنون، تغییرات زیاد و اساسی را به خود دیده است و آخرین نسخه آن، چند روز پیش (7 آگوست 2018) به صورت رسمی معرفی شد؛ یعنی نهمین نسخه این سیستم عامل که Pie نام گرفت. پروژه منبع باز اندروید که به صورت اختصاری «AOSP» شناخته می‌شود، گواهینامه Apache را دریافت کرده است. طبق این برنامه هر دستگاهی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند، می‌تواند از دیگر دستگاه‌های اندروید برنامه‌های اندرویدی را دریافت و روی دستگاه نصب کند.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

اندروید که از سال 2011 به عنوان پرفروش‌ترین سیستم عامل جهان شناخته می‌شود و روی دو سوم گوشی‌های جهان نصب است، همراه با چند نرم‌افزار ختصاصی و توسعه یافته شده توسط گوگل ارائه می‌شود. این برنامه‌ها سرویس‌های مختلف گوگل مانند Gmail و Google Search اصلی‌ترین برنامه‌هایی هستند که می‌توانیم آن‌ها را روی گوشی‌های اندرویدی مشاهده کنیم. این برنامه‌ها در کنار اپلیکیشن استورها و پلتفرم انتشار اپلیکیشن‌ها یعنی Google Play ارائه می‌شوند و تحت لیسانس سازنده‌های دستگاه‌های اندرویدی فعالیت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: گوگل به صورت رسمی اندروید 9 را با نام Pie معرفی کرد +تصاویر


تاریخچه

کمپانی اندروید اکتبر 2003 در پالو آلتوی کالیفرنیا توسط اندی روبین، ریچ ماینر، نیک سیِرز و کریس وایت تأسیس شد. اولین قصد این شرکت این بود که یک سیستم عامل پیشرفته برای دوربین‌های دیجیتال توسعه دهند و همین باعث شد تا سرمایه‌گذاران زیادی را در آوریل 2004 به دست آورد. مؤسسان این کمپانی بعدها متوجه شدند که بازار دوربین‌های دیجیتال برای هدف‌های این شرکت بسیار کوچک است و بعد از گذشت پنج ماه، این شرکت هدف‌های خود را روی توسعه سیستم عامل تلفن همراه متمرکز کرد تا بتواند در تولید سیستم‌های عامل با Symbian و Windows Mobile مایکروسافت رقابت کند.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

در ابتدای کار، اندی روبین برای پیدا کردن سرمایه‌گذاران با مشکلاتی روبرو بود و زمانی که کمپانی اندروید نزدیک به ورشکستگی بود، نزدیکترین دوست وی، استیو پرلمن سرمایه‌ای به اندازه 10 هزار دلار به این شرکت تزریق کرد. در سال 2005 بود که گوگل این کمپانی را با قیمت 50 میلیون دلار خرید. در پی این خرید، کارمندان اصلی اندروید یعنی روبین، ماینر و وایت به عنوان بخشی از شرکت اندروید به خانواده بزرگ گوگل پیوستند. پس از خریداری شدن اندروید توسط گوگل تقریبا دیگر هیچ خبری از اندروید به جز تولید سیستم عامل تلفن همراه شنیده نمی‌شد تا اینکه در سال 2007 اولین سیستم عامل اندروید معرفی شد و در سال 2008 اولین گوشی اندرویدی تولید و روانه بازار شد.

Android 1.0، اولین نسخه اندروید

تولید ورژن‌های مختلف اندروید با انتشار نسخه‌ای بتا در 5 نوامبر 2007 آغاز شد. اولین نسخه‌های تبلیغاتی هم که برای انتشار رسمی این سیستم عامل پخش شد، در سال 2008 بود. اولین گوشی که قرار بود توسط کمپانی گوگل تولید و عرضه شود، در 23 سپتامبر 2008 به صورت رسمی معرفی شد. اولین نسخه‌ای که از Android 1.0 منتشر شد هیچ نام جانبی نداشت اما دیگر نسخه‌هایی که پس از آن تولید شدند، نامی در کنار خود داشتند و با اسم‌های رمز خود شناخته می‌شدند. اولین کمپانی هم که با تولید گوشی خود با سیستم عامل اندروید موافقت کرد، اچ‌تی‌سی بود. اچ‌تی‌سی با مدل Dream خود اولین گوشی اندرویدی را تولید کرد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

Android 1.1 Petit Four

اولین آپدیتی که برای اولین نسخه اندروید منتشر شد، اندروید 1.1 بود. این آپدیت در تاریخ 9 فوریه سال 2009 ارائه شد و در ابتدا تنها برای HTC Dream توزیع شد. اندروید 1.1، اولین نسخه از اندروید هم بود که نامی جانبی قبول کرد. نام آن Petit Four گذاشته شد اما این نام به صورت رسمی برای این نسخه اندروید مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. این آپدیت اندروید مشکلات نسخه قبلی خود را رفع کرد و از برنامه‌نویسی رابط کاربری جدیدی برای اندروید استفاده کرد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

این نسخه همچنین قابلیت‌های جدیدی از جمله جزئیات به برنامه Maps، ذخیره پیوست‌ها در پیامک‌ها را به اندروید اضافه کرد.

Android 1.5 Cupcake

27 آوریل سال 2009 بود که Android 1.5 مبتنی بر Linux kernel 2.6.27 منتشر شد. این نسخه از اندروید اولین نسخه‌ از این سیستم عامل بود که نام جانبی رسمی داشت و همه آن را با نام Cupcake (کاپ کیک) می‌شناسند. این نام تم مشخصی را به نسخه‌های بعدی اندروید برای نامگذاری داد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

نسخه 1.5 اندروید تغییرات اساسی زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی خود داشت و ضمن عوض شدن رابط کاربری آن، قابلیت‌های زیادی به ان اضافه شد. مهمترین این قابلیت‌ها، پشتیبانی از کیبورد مجازی در گوشی بود. از دیگر قابلیت‌های این نسخه می‌توان پشتیبانی از ویجت‌ها، ضبط و پخش ویدئو با فرمت MPEG-4، پشتیبانی از بلوتوث، اضافه کردن عکس در بخش مخاطبین و چرخش اتوماتیک صفحه نمایش در زمانچرخش تلفن همراه بود.


بیشتر بخوانید: طراحی جدید Navigation در سیستم عامل اندروید 9 پای +تصاویر


Android 1.6 Donut

اندروید درب‌های سیستم عامل خود را در سال 2009 به روی پیشرفت و توسعه در سیستم عامل اسمارت‌فون‌های خود باز کرده بود و به صورت مداوم، نسخه‌های دیگری از سیستم عامل خود را منتشر می‌کرد. 15 سپتامبر این سال، زمانی بود که شرکت گوگل اندروید نسخه 1.6 را به نام Donut (پیراشکی) به صورت رسمی معرفی و عرضه کرد. این سیستم عامل مبتنی بر Linux kernel 2.6.29 منتشر شده بود و طبق عادت اندروید، ویژگی‌های جدیدی را به جدیدترین نسخه خود اضافه کرد.

این ویژگی‌ها شامل پشتیبانی از جستجو توسط صدا و متن، پشتیبانی از زبان‌های بیشتر در تلفن‌های همراه اندرویدی، پشتیبانی از اسکرین‌شات‌های اپلیکیشن‌های مختلف در Android Market و پشتیبانی از رزولوشن WVGA و دیگر قابلیت‌های کارآمد در سیستم عامل می‌شد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

Android 2.0 Eclair

26 اکتبر سال 2009 نسخه دیگری از اندروید با نام جانبی Eclair رونمایی شد. اندروید 2.0 تغییراتی اساسی نسبت به نسخه‌های قبلی اندروید کرده بود. این نسخه شامل قابلیت‌هایی مانند همگام‌سازی حساب‌های کاربری با تلفن همراه کاربر، پشتیبانی از بلوتوث 2.1، اضافه کردن گزینه‌های تماس، پیام کوتاه و ایمیل به لیست مخاطبان و چندین قابلیت جدید در بخش دوربین می‌شد. پس از انتشار این نسخه از اندروید آپدیتی هم برای آن عرضه شد که با همان نام شناخته می‌شد و نسخه 2.1 اندروید شناخته می‌شد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie


بیشتر بخوانید: شایعاتی که تا به حال درباره Galaxy Note 9 منتشر شده است


Android 2.2 Froyo

نسخه بعدی اندرویدی که منتشر شد، اندروید 2.2 Froyo (ماست منجمد) بود که در تاریخ 20 مه 2010 عرضه شد. این نسخه از اندروید، سرعت، حافظه و عملکرد بهتری را برای اندروید به ارمغان آورد و نسبت به نسخه‌های قبلی اندروید پیشرفت چشمگیری داشت. این نسخه همچنین پشتیبانی از حافظه ابری Android Cloud را به همراه داشت. پشتیبانی از وای‌فای هم در این نسخه از اندروید بود که به دستگاه‌های هوشمند اضافه شد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

Android 2.3 Gingerbread

اندروید 2.3، نسخه‌ای از اندروید بود که حالت و شکل جدیدی به خود گرفته بود و توانسته بود در سال 2010 برای خود طرفداران زیادی را جذب کند چرا که این سیستم عامل دیگر شکل جدیدی به خود گرفته بود و از حالت‌های قبلی فاصله گرفته بود. این نسخه از اندروید هم در سال 2010 در تاریخ 6 دسامبر منتشر شد و گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی اولین شرکتی بودند که حاضر شدند گوشی‌های اندرویدی تولید کنند و در آن زمان توانستند رقیبان خود را تقریبا شکست دهد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

این نسخه از اندروید کار کردن با اندروید را ساده‌تر کرد و طراحی سیستم عامل اندروید با این نسخه شکل تازه و به روزی گرفت. این نسخه قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای بزرگتر را به خود اضافه کرد و کار کردن با برنامه‌های مختلف را سریعتر کرده بود. قابلیت‌های نسخه قبلی هم در اندروید 2.3 به صورت چشمگیری پیشرفت کرده بودند.

Android 3.0 Honeycomb

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

بالاخره در 22 فوریه سال 2011، اندروید 3.0 با نام Honeycomb (کندوی عسل) نسخه پیشرفته‌تری از اندروید را منتشر کرد. نسخه 3.0 اندروید اولین نسخه از اندروید بود که برای تبلت‌هایی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند، طراحی شده بود. اولین تبلتی که با این نسخه از اندروید عرضه شد، ساخته شرمت موتورولا به نام Xoom بود. این تبلت دو روز بعد از عرضه خود اندروید، یعنی 24 فوریه به بازار آمد.


بیشتر بخوانید: تاریخ احتمالی رونمایی از Pixel 3 مشخص شد


Android 4.0 Ice Cream Sandwich

نسخه چهارم از سری سیستم عامل‌های اندروید در تاریخ 19 اکتبر 2011 منتشر شد. بر اساس گفته‌های مسئول شرکت گوگل، گیب کوهن در آن زمان، اندروید 4.0 که نام Ice Cream Sandwich (بستنی نانی) داشت، از منبع کد نویسی اندروید 2.3 استفاده کرده بود و با آن هماهنگی داشت. نکته قابل توجهی هم که درباره آن وجود داشت این بود که اندروید 4.0 آخرین نسخه‌ای بود که از سیستم فلش پلیر ادوبی استفاده می‌کرد.

این نسخه از اندروید هم قابلیت‌های انقلابی زیادی از جمله باز کردن قفل دستگاه‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره بود. این نسخه دکمه‌های سخت‌افزاری رابط کاربری را از پایین دستگاه حذف کرد و به جای آن‌ها از نسخه‌های نرم‌افزاری و لمسی استفاده کرد.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

Android 4.1 Jelly Bean

شرکت گوگل نسخه 4.1 اندروید را با نام Jelly Bean (آبنبات پاستیلی) روز 27 ژوئن 2012 در کنفرانس I/O گوگل به صورت رسمی معرفی کرد. این نسخه فقط برای بهبود رابط کاربری و عملکرد نرم‌افزارهای اندروید عرضه شد. تغییراتی که در این نسخه از اندروید به وجود آمده بود، تنها برای بهبود عملکرد رابط کاربری از جمله روان کردن کار با آن را به همراه داشت. تبلت Nexus 7 اولین تبلتی بود که این نسخه از اندروید را داشت.

اندروید، از نسخه اول تا نسخه Pie

گزارش از رامین کیانی

انتهای پیام/

تاریخچه اندروید و معرفی نسخه‌های آن

برچسب ها: اخبار فناوری ، گوگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
ممنون،ناتمام نموند؟