وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از ماجرای حمله وحشیانه به چند پزشک تا شکایت ایران علیه تحریم‌های دارویی آمریکا

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

پرونده تربیت پرستاری مختومه شد/ شفاف سازی درباره کدرشته‌های ۲ دانشگاه علوم پزشکی

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد انتخاب کدرشته‌های پرستاری اظهار کرد: کد رشته های پرستاری اعلام شده برای دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس و کردستان در دفترچه  انتخاب رشته کنکور سراسری با سایر کد رشته های پرستاری اعلامی سایر دانشگاه های علوم پزشکی هیچ تفاوتی ندارد. 

حضرتی به نقل از دكتر اكبری، قائم مقام معاون آموزشی تصریح کرد: این کدهای اعلام شده در دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس و کردستان با کد رشته های پرستاری در سایر دانشگاه های علوم پزشکی هیچ تفاوتی ندارد و دانشجويان اين دانشگاه ها برای گذراندن دوره های بالينی می توانند از ظرفيت بيمارستان های ميناب و سقز نيز استفاده كنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین افزود: بحثی که در رابطه با کد رشته های پرستار بیمارستانی در سال گذشته وجود داشت به طور کامل خاتمه یافته است و گروه های مختلف پرستاری از این جهت نگران نباشند.

ماجرای سوء قصد به پزشکان تحت پیگیری قرار می‌گیرد

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت به  ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت دستور داد تا ضمن عیادت سریعا گزارشی از سوء قصد به 2  پزشک در تهران و نجف آباد را تهیه و برای پیگیری قضایی و برخورد با عوامل این حملات به وی ارائه دهد.

اخیرا جراح مغز و اعصاب شهرستان نجف آباد اصفهان توسط افراد نقابدار مورد سوءقصد و حمله قرار گرفت.

آیا در علوم پزشکى شهیدبهشتى صندلى آزاد مى‌فروشند؟

 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور از طریق رقابت تنگاتنگ در کنکور سراسری پذیرش دانشجو انجام می‌دهد.

پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رشته پزشکی نظیر سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق کنکور سراسری است  و پذیرش در این دانشگاه  برای پزشکی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ برای متقاضیان دوره روزانه (آموزش رایگان) در قیاس با پذیرش در سال تحصیلی گذشته (۹۶-۹۷) افزایش ۲۲ درصدی داشته که بیشترین پذیرش دانشجوی رشته پزشکی در کل دانشگاه‌های کشور در این دانشگاه محسوب شده  که در دفترچه‌های کنکور سراسری قابل مشاهده است.

پیش از این یکی از مخاطبان برنامه «حالا خورشید» ادعای فروش صندلی آزاد در این دانشگاه را کرده بود که این موضوع تکذیب می‌شود.

صادرات شيرخشک از ايران به ساير كشورها/ كمبودى در شيرخشک رژيمى بيماران نداريم

مهناز خانوى مدیرکل اداره نظارت بر فرآورده هاى طبیعى، سنتى و مکمل هاى تغذیه اى سازمان غذا و دارو درباره ظرفیت تولید شیرخشک در ایران گفت: شیرخشک هاى رگولار (شیرخشک هاى معمولى مورد استفاده نوزادان) همه تولید داخل هستند و شیرخشک وارداتى نداریم اگر نیازى در بازار باشد امکان تولید آن در بازار وجود دارد.

وی  ادامه داد: بر اساس اعلام کارخانه‌ها تا حدود یک ماه پیش مى توان گفت: ظرفیت تولید شیرخشک نوزادان ٤٥ درصد بیش‌تر از تولید کنونى مى توانند شیرخشک تولید کنند.

مديركل اداره نظارت بر فرآورده هاى طبيعى ، سنتى و مكمل هاى تغذيه اى سازمان غذا و دارو با اشاره به شيرهاى رژيمى براى بيماران آلرژيک اظهار كرد: شيرهاى رژيمى براى كودكان مبتلا به آلرژى هم كمبودى نيست اما ممكن است يك برند در بازار نباشد که برندهاى جايگزين در بازار وجود دارند.خانوى با اشاره به ظرفيت بالاى توليد شيرخشك و كيفيت مطلوب آن در صنعت ايران گفت: شيرخشک هاى توليد ايران از كيفيت بالايى برخوردار هستند و به برخى كشورهاى دنيا هم صادر مى شوند.

مکمل‌ها ارز دولتی نمی‌گیرند/ تا پایان سال ۹۷ کمبو‌دی در تأمین شیر خشک نداریم

خانوی‌ رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص مکمل‌های تغذیه‌ای و افزایش قیمت آنها‌ با توجه به نوسانات‌ ارزی گفت: مکمل‌ها مشمول‌ ارز دولتی‌ 4 هزار و 200 تومانی نمی‌شوند که این امر موجب افزایش قیمت‌ آنها شده‌ است.

وی ادامه داد: نظارت بر قیمت‌ها جزء وظایف‌ سازمان و غذا و دارو نیست اما به دلیل آن که متولی سلامت مردم هستیم با سندیکا‌ و اتحادیه‌های مربوط‌ ارتباط نزدیکی داریم تا بتوانیم‌ از افزایش قیمت مکمل‌ها در برخی موارد جلوگیری کنیم‌ تا آ‌سیبی به سلامت‌ مردم وارد نشود.

رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی سازمان غذا و دارو در ادامه‌ با تأکید بر اینکه‌ تا انتهای سال 97 کمبو‌دی در تأمین شیر خشک‌ رژیمی و متابولیک‌ نخواهیم داشت، گفت: در تلاش هستیم‌ ذخیره‌ استراتژیک مواد اولیه‌ و شیر خشک‌های رژیمی‌ و متابولیک‌ را افزایش دهیم و به زودی در این راستا فراخوانی‌ برای تأمین شیر خشک در سال 98 اعلام می‌شود تا نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

شکایت ایران علیه تحریم‌های دارویی آمریکا به دادگاه لاهه

اسلامی تبار با اشاره به شکایت ایران در دادگاه لاهه‌ در پی تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ایران گفت: از طریق دادگستری‌ مستقر در دادگاه لاهه، تحریم‌های دارویی آمریکایی علیه ایران را پیگیری می‌کنیم همچنین معاونت حقوق بین الملل ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو را به عنوان نماینده ایران به دادگاه لاهه‌ معرفی کرده است.

وی ادامه داد: پیگیر آن هستیم که مستنداتمان‌ را در مراجع‌ قضایی بین‌المللی نشان دهیم و از حقوق مردم ایران دفاع کنیم‌ پیگیری شکایت و اقامه دعوی‌ علیه‌ آمریکا موجب خواهد شد تا کمتر شاهد عواقب تحریم‌ها علیه ایران در حوزه غذا و دارو باشیم‌ همچنین فشار کمتری به صادرکنندگان‌ دارو و مواد اولیه‌ به ایران وارد شود.

زمان اعلام نتیجه کارشناسی ارشد پزشکی ۹۷

محمدحسین پورکاظمی رئیس سنجش پزشکی  با بیان اینکه حداکثر تا پایان هفته آینده نتیجه آزمون کارشناسی ارشد پزشکی 97 اعلام خواهد شد، گفت: به دلیل آنکه دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت پذیرش را به طور کامل اعلام نکرده‌اند، منتظر هستیم تا بلافاصله پس از قطعی شدن ظرفیت‌ها نتیجه آزمون کارشناسی ارشد پزشکی 97 را اعلام کنیم.

رئیس سنجش پزشکی گفت: آزمون کارشناسی ارشد پزشکی 97 ، 14 و 15 تیرماه 97 برگزار شد.

اختصاص ارز فروش گاز ایران به ترکیه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو از اختصاص ارز فروش گاز ایران به ترکیه برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

اصغری گفت: تاکنون حدود ۲۲۰ میلیون دلار ارز به واردات مواد اولیه دارو، حدود ۳۴۰ میلیون دلار ارز به واردات دارو، حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز به واردات تجهیزات پزشکی و مبلغی هم به شیرخشک و... اختصاص یافته است.

وی افزود: سهمیه ارز ۳.۵ میلیارد دلاری واردات مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی قطعی است.

اصغری گفت: پایدارترین نوع ارز یعنی ارز حاصل از فروش گاز ایران به ترکیه (یورو) به واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است، چون احتمال قطع گاز ایران به ترکیه بسیار کم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار