امحای بیش از ۱۱۰ هزار خوک در رومانی به دلیل شیوع تب خوکی آفریقایی + فیلم

بیش از ۱۱۰ هزار خوک در رومانی به دلیل بیماری واگیردار تب خوکی آفریقایی امحا شدند.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیش از ۱۱۰ هزار راس خوک در سال جاری به دلیل شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی در رومانی امحا شدند.

این تعداد خوک در مناطقی در جنوب شرقی رومانی که مرکز آلودگی است، امحا شدند. طبق گزارش وزارت کشور رومانی که در روز جمعه منتشر شد، بیش از ۱۱۰ هزار راس خوک در سال جاری در رومانی به علت شیوع تب خوکی آفریقایی در این کشور امحا شده اند.

این ویروس در ۶۴۵ نقطه در سراسر هشت ناحیه در این کشور مشاهده شده است و برخی از پرورش دهندگان خوک ادعا می‌کنند که دولت برای واکنش نسبت به این بیماری دیر عمل کرده است.

براساس گزارش کمیسیون اروپا، این بیماری ابتدا در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ در رومانی در ناحیه ساتو ماره که در مرز مجارستان و اوکراین واقع است مشاهده شد. از زمان گسترش آن به جنوب شرقی رومانی، باعث آسیب‌های فراوانی به دامداران و کشاورزان شده است. بر اساس برخی هشدار‌ها ممکن است این بیماری در ماه‌های آینده گسترش یابد.

بع گفته ماری یوجینیا پانا رئیس انجمن پروش دهندگان خوک در رومانی، بزرگترین مشکل این است که پرورش دهندگان نمی‌توانند یک قدم در مقابل این ویروس بردارند و با آن مقابله کنند چون ابزار لازم و واکسن موثر در اختیار ندارند.

هیچ واکسنی برای مبارزه با این بیماری وجود ندارد. ویروس این بیماری برای خوک‌ها کشنده است، اما بر انسان تاثیری ندارد.

در تعدادی از روستا‌های بازدید شده در منطقه برایلا، مردم محلی اظهار داشتند اقدامات اساسی مانند ضدعفونی کردن به شیوه‌ای ضعیف انجام می‌شود و گاهی اوقات اصلا انجام نمی‌شود.

گفتنی است؛ ویروس تب خوکی آفریقایی (ASFV) سبب تبخیر آب بدن و خونریزی زیاد و مرگ و میر بالا در خوک‌ها می‌شود، اما این ویروس معمولا میزبانان طبیعی مثل جلبک‌ها و بوته‌ها را برای تکثیر خود انتخاب می‌کند.

این ویروس دارای یک دی ان‌ای دو رشته‌ای است که در سیتوپلاسم سلول‌های آلوده تکثیر می‌شود. این ویروس خوک‌های خانگی و وحشی و برخی از نرم تنان مثل کنه‌ها را مبتلا می‌کند. این ویروس از بدن کنه به عنوان یک میزبان استفاده می‌کند.

ویروس تب خوکی آفریقایی تنها ویروس شناخته شده با ژنوم دی ان‌ای دو رگه‌ای است که به سرعت در مقیاس وسیع منتقل می‌شود. این ویروس یک بیماری کشنده در خوک‌های خانگی ایجاد می‌کند. بعضی از خوک‌های مبتلا به سرعت و در عرض یک هفته پس از عفونت جان خود را از دست می‌دهند. در تمام گونه‌های دیگر، علایم ابتلا به بیماری به وضوح مشاهده نمی‌شود. این ویروس بومی جنوب صحرای آفریقا است و از طریق یک دوره از عفونت بین کنه‌ها و خوک‌های وحشی به سرعت شیوع پیدا می‌کند. ابتدا بیماری مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد پس از آن که مهاجران اروپایی خوک ها‌ی مبتلا را از آفریقا به دیگران نقاط بردند سبب شیوع آن شدند.
این ویروس با ژنوم خطی حاوی حداقل ۱۵۰ ژن است. تعداد ژن‌ها بین گونه‌های مختلف ویروس کمی متفاوت است. این ویروس شباهت زیادی به سایر ویروس‌هایی که دارای دی ان‌ای بزرگ هستند، دارد. از جمله این ویروس‌ها می‌تواند به ویروس پاکس (poxvirus)، ویروس ایریدو (iridovirus) و ویروس می‌می (mimivirus) اشاره کرد.

در شکل حاد بیماری خوک‌ها دچار سوء هاضمه بسیار شدید و تب بالا هستند، اما علائم قابل توجه دیگر را برای چند روز اول خود را نشان نمی‌دهند. سپس آنها به تدریج اشتهای خود را از دست می‌دهند و بیمار و بی حال می‌شوند. در خوک سفید اندام‌ها به رنگ بنفش و خونریزی‌ها در گوش و شکم ظاهر می‌شوند. گروهی از خوک‌های آلوده دچار تب و لرز و تنفس غیرطبیعی و گاهی اوقات سرفه میشوند. اگر مجبور به ایستادن باشند، به نظر می‌رسد در روی پای خود ناپایدار هستند. در عرض چند روز از عفونت، آنها وارد یک دوره کما می‌شوند و سپس می‌میرند. در خوک‌های باردار، سقط خود به خودی رخ می‌دهد. در عفونت‌های خفیف، خوک‌های بیمار با علایمی از جمله از دست دادن وزن، لاغر شدن و ایجاد علائم نارسایی تنفسی، زخم‌های پوستی و تورم مفاصل روبرو می‌شوند.

علائم بالینی ویروس تب خوکی آفریقایی بسیار شبیه به ویروس معمولی تب خوکی است و معمولا این دو بیماری باید به وسیله آزمایشگاه تشخیص داده شوند. این تشخیص معمولا توسط آزمایش آنزیم و با استفاده جداسازی ویروس از خون، غدد لنفاوی، طحال یا سرم یک خوک آلوده انجام می‌شود.

اولین شیوع شدید این بیماری در سال ۱۹۰۷ در کنیا روی داد. این بیماری تا سال ۱۹۵۷، زمانی که در لیسبون، پرتغال گزارش شد تنها به آفریقا محدودمی شد. شیوع بیشتری در پرتغال در سال ۱۹۶۰ اتفاق افتاد. پس ازآن این بیماری در شبه جزیره ایبرین مشاهد شد و موارد شیوع‌های پراکنده در طول دهه ۱۹۸۰ در فرانسه، بلژیک و دیگر کشور‌های اروپایی روی افتاد. هر دو کشور اسپانیا و پرتغال موفق به از بین بردن این بیماری در اواسط دهه ۱۹۹۰ به وسیله یک سیاست امحا شدند.

چین در ماه اوت ۲۰۱۸ اولین شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی را در استان لیائونینگ گزارش کرد که اولین مورد گزارش شده در شرق آسیا است.


بیشتر بخوانید: چرا گوشت خوک حرام است؟ + فیلم 


انتهای پیام/
 

از بین بردن خوک ها به دلیل بیماری + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار