معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفت: به اعتقاد همه اندیشمندان علوم ارتباطات، اولین کارکرد رسانه ها باتوجه به شرایط زمانی و موقعیت های مختلف اجتماعی، روشنگری و آگاهی بخشی است.

محمدرضا آمویی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: رسانه ها از نظر دانشی و از منظر آگاهی بخشی، نباید در سطح وضع موجود جامعه خود را محصور کنند چرا که در این صورت چیزی به شعور جامعه نمی افزاید و ناگذیر سهم و نقشی در ارتقاء فرهنگ جامعه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سهم و نقش رسانه ها در ایجاد، حفظ و ارتقاء نظم و امنیت باید با نگاه روشنگری، هدفمند و عالمانه باشد، ادامه داد: با توجه به پدیده های پرشمار این حیطه،خبرنگاران با تحلیل های عالمانه، روشن و دقیق و همچنین پرهیز از ابهام و سردرگمی، می توانند به متولیان نظم و امنیت کمک کنند.

سرهنگ آمویی خاطر نشان کرد: این کمک شامل بسط و تقویت نظم و امنیت در جامعه، پیشگیری از وقوع جرم و حتی شناسایی موارد وقوع می شود، از سوی دیگر می توان به جامعه یاد بدهند که چگونه نظم و امنیت را محترم بشمارند و با بی نظمی و ناامنی مقایبله کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه ادامه داد: در واقع تنظیم رفتار و عمومی سازی آن در مناسبات اجتماعی بر پایه الگوها و معیارهای زندگی اجتماعی، از ماموریت های این معاونت و رسانه هاست.

وی در بخش دیگری از سخنانش خود نیروی انتظامی را مظهر حاکمیت و امنیت نظام معرفی و اظهار کرد: پلیس بیشترین سطح ارتباط و تعامل را با مردم و شهروندان در همه سطوح دارد و به عنوان ناظم اجتماعی، مسئولیت حفظ و ارتقاء امنیت را عهده دار است.

سرهنگ آمویی یادآور شد: در چندسال اخیر، چگونگی ورود رسانه ها به قلمروهای انتظامی و امنیتی و یا با تعبیر دقیق تر، قلمروهای نظم و امنیت، به صورت محسوسی ارتقاء پیدا کرده است اما همچنان فقر و کاستی هایی، هم از حیث محتوا و هم شکل و میزان آن، در پوشش خبری و تحلیلی رخدادهای مربوط به نظم و امنیت در رسانه ها، دیده می شود.

این مقام انتظامی تصریح کرد: سهم و کارکرد رسانه ها در بعد ذهنی نظم و امنیت، مهمتر از بعد عینی آن است؛ بعد ذهنی امنیت، هم آنطور که از نامش پیداست درونی و ناملموس و اساساً متاثر ار برداشت های شهروندان است؛ اگر چه از واقعیات نیز تاثیر می پذیرد اما سهم کمتری از برداشت ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: برجسته سازی و بزرگ نمایی غوغا گرایانه یک حادثه، گاهی شمار زیادی از شهروندان را دچار ضربه روانی می کند و در مقابل التیام یک خبر و گزارش سطحی بزرگ نمایی شده نیز بسیار سخت و دشوار است.

سرهنگ آمویی ادامه داد: انتظار پلیس از اصحاب رسانه این است که در هنگام انتشار اخبار و گزارش ها به سود و زیان آن که متوجه جامعه می شود دقت کنند، خصوصا مواقعی که مخاطبان ما اقشار کم سن و سال جامعه هستند، باید مراقب باشیم که در حافظه پنهان آنها، رگه های ناامنی و هنجارستیزی و بی اعتمادی شکل نگیرد.

معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تکیه بر ظرفیت ها، توانمندی های اصحاب رسانه و همچنین اعتقادی که فرماندهان انتظامی استان به خبرنگاران دارند شاهد تعامل بیش از پیش آن ها با یکدیگر باشیم و مدلی را طراحی نمائیم که در چارچوب آن، به بهبود پردازش و برداشت های شهروندان به ویژه در حوزه نظم و امنیت، کمک شود.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

تحلیل ها باید عالمانه روشنمند و دقیق باشد

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.