استاندار خراسان رضوی :

صنایع کوچک می توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کنند/تولیداتی که متناسب با نیاز بازار نیست باید متوقف شود

استاندار خراسان رضوی گفت : صنایع کوچک می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در استان و کشور ایفا کنند که از این رو باید بدان توجه ویژه شود.

صنایع کوچیک می توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جریان دیدار با مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان و معاونین وی به مناسبت هفته حمایت از صنایع کوچک گفت : ما برای ارتقاء تولید و بهره گیری از مزیت های بالقوه استان ، تبدیل آن ها به تولید متناسب با نیاز بازار ، ایجاد اشتغال ، تکمیل چرخه تولید و افزایش سود ، نیازمند گسترش واحدهای صنعتی کوچک هستیم .

وی افزود : همچنین باید به تأکید رهبر معظم انقلاب بر " حمایت از کالای ایرانی " هم برای ارتقا کیفیت محصولات تلاش کرد و هم در حوزه صنایع بزرگ از ظرفیت واحدهای کوچک ، برای تولیدات بهره برد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد : امروز باید در کنار صنعت و شرکت شهرک های صنعتی، اتاق فکری از نخبگان این عرصه ایجاد شود که مشاوره های لازم را به واحدهای صنعتی مختلف بمنظور بهره وری بیشتر از امکانات و ظرفیت ها بدهند .

رشیدیان با بیان اینکه این تیم فکری می تواند برای حوزه های مختلف راهکارهای مناسب را ارائه داده و باعث ارتقاء اشتغال و تولید شود ، گفت: استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولید کارخانه ها و تولید بدون کارخانه ، از مباحثی است که می تواند باعث ایجاد بهره وری بیشتر و ورود توان علمی جوانان دانشگاهی مولد طرح و ایده به عرصه تولید شود .

وی با بیان اینکه 38 شهرک صنعتی در استان وجود دارد ، افزود: استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و توسعه اشتغال پایدار روستایی در شهرک های صنعتی واقع در مناطق روستایی و محروم می تواند سرمایه گذاری انجام شده در این شهرک ها را فعال کرده و هم بهره وری آن ها را ارتقاء دهد و ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی را در این مناطق در پی داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ایجاد ارتباط میان واحدهای مختلف اقتصادی و تولیدی می تواند افزایش بهره وری آن ها را در پی داشته باشد بطوری که هر یک می توانند بخشی از نیاز دیگری را تولید و تامین کرده ، بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری جدید باشد.
 
رشیدیان با بیان اینکه توجه به بازار و نیازهای آن ، یکی از ضرورت ها برای حضور و پایداری واحدهای اقتصادی می باشد ، گفت : تولیداتی که متناسب با نیاز بازار نیست باید متوقف شود.

وی با تأکید بر ایجاد مراکز مشاوره ای که بتواند تولید را اصلاح و جایگزین کند ، افزود : برخی از تولیدات واحدهای تولیدی موجود ، مقرون به صرفه و اقتصادی نیستند که ارائه مشاوره مناسب به افراد و فعالان این عرصه می تواند برای کمک به حل مشکل این واحدها بسیار مؤثر باشد.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد : تقویت کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی از محورهای دیگیری است که شرکت شهرک های صنعتی استان می تواند گام موثری در این محور بردارد و زمینه اشتغال این جمعیت را با توجه به تخصص آن ها فراهم کند .
 

ایجاد شهرک فناوری برتر در دستور کار و پیگیری است


مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به اینکه از 48 ناحیه و شهرک صنعتی مصوب استان ، 38 مورد آن فعال می باشد ، گفت : این شهرک ها با توجه به سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده و تکمیل خدمات آب ، برق و گاز ، ظرفیت هایی بالقوه ای است که با فراهم شدن امکان استفاده ازتسهیلات توسعه اشتغال روستایی برای واحدهایی که در این شهرک ها مستقر می شوند ، می توانند تا حدودی شرایط را بهبود بخشند.

مسعود مهدی زاده مقدم افزود : 50 درصد قیمت تمام شده را تخفیف برای واحد های مستقر در 24 شهرک استان که در مناطق محروم و روستایی قرار دارند ، در نظر می گیریم تا جذابیت لازم برای حضور واحدهای صنعتی و تولیدی فراهم شود.

وی با بیان اینکه طرحی که در چند روستای استان با هدف ساماندهی اشتغال و ایجاد مشاغل خرد در این مناطق با عنوان "هر روستا یک محصول " اجرایی شده ، ادامه داد: در این مناطق به تناسب ظرفیت ، صنایع و تولید محوری آن ها ، با استفاده از ظرفیت خود مردم منطقه ، واحدهای صنعتی کوچکی ایجاد می شود که از مرحله تولید تا بسته بندی کار را ، خودشان در قالب شبکه ای ، تعاونی و غیره انجام و حتی صادر می کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح در سه ، چهار روستای استان اجرایی شده است ، گفت : تقویت این طرح می تواند به تولید بیشتر و ایجاد ارزش افزوده برای روستائیان و همچنین ماندگاری جمعیت در این مناطق ، کمک قابل توجهی کند.

مهدی زاده مقدم با بیان اینکه ایجاد شهرک فناوری برتر در دستور کار و پیگیری است ، افزود : راه اندازی شرکت مدیریت صادرات نیز برای کمک به واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک که کالای تولیدی با قابلیت صادراتی دارند اما تجربه یا توان ورود به این حوزه را ندارند از دیگر اقدامات برای ارتقاء وضعیت واحدهای کوچک می باشد .

انتهای پیام // ف.ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.