معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه های عمومی را سرمايه گذاری بلند مدت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان با حضور علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، منصور كوهی رستمی، مديركل كتابخانه های عمومی خوزستان و اعضا انجمن استان در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

در این جلسه، علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان بیان داشت: با توجه به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان با طرح و برنامه های خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی پای کار آمده انتظار می رود سازمان هایی همچون شهرداری ها همکاری بیش تری کنند تا در آینده آثار و پیامدهای این حرکت مثبت را مشاهده کنیم، لذا شهرداری ها سهم نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کنند.

وی به پرداخت نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی اشاره کرد و افزود: پرداخت این مبلغ از سوی شهرداری ها هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری برای ارتقاء حوزه کتابخوانی به صورت بلند مدت است، از این رو ضرورت دارد شهرداری ها به ویژه شهرداری اهواز در این زمینه اهتمام بیش تری داشته باشند.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بر لزوم برگزاری جلسه ای از سوی ادراه کل امور شهری و کتابخانه های عمومی با شهرداری های بزرگ استان تاکید کرد و اذعان داشت: این جلسه تا پایان شهریور برگزار شود و میزان بدهی های هر شهرداری مشخص و نسبت به پرداخت آن ها از سوی شهرداری ها اقدام و گزارش آن را در جلسه بعدی انجمن کتابخانه های عمومی استان ارائه گردد.

حسین زاده تصریح کرد: با پرداخت بدهی شهرداری ها، کتابخانه های عمومی می توانند مسیر و گام بلندتر و گسترده تری را در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی بردارند.

احداث کتابخانه در روستاهای بالای هزار نفر خوزستان

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، بر احداث و فعال کردن کتابخانه در روستاهای بالای هزار نفر استان تاکید کرد و اظهار داشت: باید وضعیت روستاها و تعداد کتابخانه های مورد نیاز آن ها و همچنین کتابخانه های شبستانی از سوی اداره کل امور روستایی بررسی شود و پس از ارائه گزارش می توانیم برنامه ریزی هایی برای وضعیت کتابخانه های روستایی داشته باشیم.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

علی حسین حسین زاده در خصوص ساماندهی کتابخانه های عمومی روستایی استان گفت: این امکان وجود دارد که بتوانیم تا پایان سال به شکلی برنامه ریزی کنیم که از اعتبارات آموزش دهیاری ها مبلغی را برای احداث و فعال کردن کتابخانه های روستایی در سطح استان اختصاص دهیم که این مهم نیازمند همکاری و هم افزایی است.

منصور كوهی رستمی، مديركل كتابخانه های عمومی خوزستان در این بیان کرد: ميزان بدهی معوقه شهرداری از سال 83 تا به امروز مبلغ بالای است، عنوان كرد: ميزان پرداخت نيم درصد شهرداری ها در 5 ماهه سال 97، 192 ميليون تومان است كه با توجه به تعداد 220 باب كتابخانه های عمومی فعال در استان، اين مبلغ بسيار ناچيز است و جوابگوی هزينه های جاری آب و برق و مصارف عمومی نيست و با این مبلغ نمی توان تحولات بزرگ در حوزه فرهنگ کتابخوانی در استان و مناطق آسیب پذیر را به اجرا گذاشت.

وی اظهار كرد: با جلسات و اقداماتی كه از سوی استاندار خوزستان نسبت به پرداخت بدهی شهرداری ها به كتابخانه ها صورت گرفت، يك ميليارد تومان از اين بدهی پرداخت شد كه بيش ترين پرداختی مربوط به شهرستان ماهشهر با پرداخت 240 ميليون تومان بود.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

کوهی رستمی با بيان اينكه با توجه به كمبود اعتبارات، توانستيم كليه مشكلات سرمايشی و گرمايشی كتابخانه های عمومی استان را حل كنيم، افزود: براي ساماندهي و فعال كردن كتابخانه ها نيازمند منابع مالي هستيم و از آنجا كه تنها منبع مالي كتابخانه ها از نيم درصد شهرداري هاست، لازم است شهرداري ها نسبت به پرداخت اين مبلغ اهتمام ورزند.

شركت ۵۱ هزار خوزستانی در جشنواره كتابخوانی رضوی

مديركل كتابخانه های عمومی خوزستان، با اشاره به شركت ۵۱ هزار خوزستانی در جشنواره كتابخوانی رضوی گفت: از اين تعداد بيش از ۲۲ هزار نفر در بخش آنلاين و بيش از ۲۷ هزار نفر در بخش مكتوب شركت كردند.

این مقام مسئول با بيان اينكه 7 كتاب در سه مقطع سنی كودك، نوجوان و بزرگسال برای شركت در اين جشنواره معرفی و توزيع شد، بیان داشت: ماحصل اين پروژه 45 روزه كه در 2 بخش مكتوب و آنلاين برگزار شد، شركت بالغ بر 51 هزار نفر در اين جشنواره بود كه خوشبختانه در سطح استان از اين جشنواره استقبال خوبی صورت گرفت.

منصور کوهی رستمی با اشاره به اينكه آخرين مهلت شركت در بخش آنلاين اين جشنواره 20 مرداد بود كه 22 هزار و 181 نفر در اين بخش شركت كردند، اذعان کرد: همچنين در بخش مكتوب 42 هزار و 456 پرسشنامه توزيع شد كه از اين تعداد 27 هزار و 670 نفر پرسشنامه جمع آوري شد كه 24 هزار و 571 پرسشنامه از سطح كتابخانه ها و 3 هزار و 99 پرسشنامه از سطح سازمان ها تحويل داده شد.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

وی بيش ترين ميزان شركت سازمان ها در بخش مكتوب را مربوط به انجمن خيريه چهارده معصوم (ع)، سازمان زندان هاي استان، نيروي انتظامي و كانون اصلاح و تربيت و در بخش اطلاع رسانی و تبليغات، صدا و سيما استان و شركت اتوبوسراني كلانشهر اهواز دانست و گفت: همچنين شهرستان هاي اهواز، اميديه، مسجدسليمان و بهبهان بيش ترين استقبال را در اين بخش داشتند و در تبليغات صدا و سيما و شركت اتوبوسراني كلانشهر اهواز در طول اين برنامه در كنار ما بودند.

تحول در کتابخانه ها با همکاری شهرداری ها محقق می شود

محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این جلسه بر لزوم پرداخت نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: با پرداخت این سهم از سوی شهرداری ها، تحولات بنیادی در کتابخانه ها ایجاد می شود.

وی با اشاره به فعالیت 220 کتابخانه عمومی در سطح استان، افزود: کتابخانه ها در استان دارای مشکلات بسیاری هستند که با پرداخت نیم درصد شهرداری ها می توان این مشکلات را مرتفع کرد.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

جوروند تصریح کرد: علیرغم تمام تعهداتی که صورت گرفته، شهرداری ها مکلف هستند که سهم خود را به کتابخانه ها پرداخت کنند، ولی این کار به خوبی انجام نمی شود و این باعث شده کتابخانه ها دچار مشکل شوند، ولی در صورت همکاری شهرداری ها تحولات بسیار بنیادی و اساسی در کتابخانه ها ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در همه دنیا، شهرداری ها متولی اصلی کتابخانه ها هستند، ولی در استان ما آن گونه که شایسته است کمکی نمی شود، اذعان داشت: نیم درصد شهرداری ها در برخی شهرها 500 هزار تومان است، ولی باز هم شهرداری ها همکاری نمی کنند که لازم است در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

اختصاص مبلغی از محل بودجه آموزش دهیاری ها به ترویج و توسعه کتابخوانی و احداث کتابخانه در روستاها

عبدالله حسینی، مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان، هم در این جلسه با بیان اینکه یک میلیون و 150 هزار نفر معادل 25 درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند گفت: نیم درصد کتابخانه ها یک دغدغه و مشکل همیشگی بوده که تاکنون هم حل نشده است.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

وی با بیان اینکه یکی از کارهای اولویت دار شهرداری ها باید توجه به کتابخانه ها باشد، بیان داشت: پیشنهاد می شود با هماهنگی استاندار خوزستان، اداره کل امور مالیاتی، نیم درصد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی را از بودجه شهرداری ها مستقیم به کتابخانه های واریز کند.

حسینی از آمادگی اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان به اختصاص مبلغی از محل بودجه آموزش دهیاری ها به ترویج و توسعه کتابخوانی و احداث کتابخانه در روستاهای با جمعیت بالای 3 هزار نفر اشاره و اذعان کرد: برای ساماندهی کتابخانه های عمومی روستایی استان و تقویت کتابخوانی در روستاها هم می توان از کتابخانه های سیار استفاده کرد.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

شهاب صدیقی، مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری خوزستان در این جلسه با مطرح کردن اقدامات اداره کل امور شهری و شوراهای استان برای پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها گفت: آن چیزی که در سال 95 برنامه ریزی شد، بررسی میزان بدهی های شهرداری ها از سال 83 تا 94 که باید به استناد قانون و براساس تفریغ بودجه به حساب نهاد کتابخانه ها واریز می شد.

وی ادامه داد: در 5 سال اخیر ما اختلاف نظر وجود داشت که از سرجمع این درآمدها تسهیلات دریافتی شهرداری هست یا کمک های دولتی وجود دارد؟ که با گرفتن جلسات حقوقی این اختلاف نظر حل شد که در سال 95 با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی و 75 شهرداری صورتجلساتی تنظیم و تاکید شد اولا از سرجمع درآمد میزان بدهی ها مشخص شود دوما، توافق شده به پرداخت نیم درصد، سوما، پرداخت مبالغ در طول سال جاری انجام شود و چهارم درصورت پرداخت نشدن از ناحیه شهرداری ها چه اتفاقی رقم بخورد.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

صدیقی افزود: امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در روند توسعه استان و با ارائه راهکارها در سطح شهرداری های با مبلغ کمتر از 2 میلیون تومان با ارائه مفاصا حساب در جلسات انجمن و پرداخت نیم درصد بخشی از مشکلات کتابخانه های عمومی درسطح شهردارها حل شود.

این مقام مسئول ادامه داد: بدلیل پیچیدگی های زیاد در مشخص شدن سهم نیم درصد بدهی شهرداری ها به انجمن کتابخانه های عمومی استان در سطح کلانشهر اهواز و شهرداری های با بدهی های زیاد، باید جلساتی با حضور شهرداری ها و اداره کل کتابخانه های عمومی در اداره کل امور شهری و شوراها براساس قانون انجام شود تا میزان این بدهی ها بصورت دقیق مشخص شود.

مبلغین در امر ترویج کتاب به کتابخانه های عمومی کمک خواهند کرد

حجت الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان، از فعالیت 150 کتابخانه شبستانی در مناطق روستایی خبر داد و با بیان اینکه این کتابخانه ها به صورت سالانه شارژ کتاب می شود، گفت: ما در مناطق روستایی مبلغینی داریم که مستقر هستند و حدود یکصد مرکز کتابخوانی را هم توسط این مبلغان دایر کردیم.

سرمايه گذاری بلند مدت با پرداخت سهم نيم درصد شهرداری به حساب كتابخانه هاي عمومي

وی با بیان اینکه جمع کتاب هایی که در این دو بخش روستایی ارسال شده، حدودا بیش از 300 هزار جلد کتاب است، تاکید کرد: از سال های گذشته ایده ای را پیگیری کردیم که در کنار هر خانه عالم روستایی یک اتاق هم به عنوان کتابخانه ساخته شود که چند مورد هم انجام شد.

حجت الاسلام بلک اذعان داشت: آمادگی داریم هم این مراکز و کتابخانه ها را توسعه دهیم و هم با مشارکت بیشتر در تقویت محتوای کتاب ها و ساماندهی کتابخانه ها تلاش کنیم.

در این جلسه، یکی از گروه های مردم نهاد فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در مناطق حاشیه اهواز به ارائه گزارش پرداخت و از پشتیبانی و مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی برای مردم این منطقه تقدیر کرد.

انتهای پیام/گ

بررسی پرداخت سهم کتابخانه ها از سوی شهرداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.