ادعای المانیتور: روحانی و ترامپ قصد داشتند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنند

المانیتور در گزارشی نوشت ترامپ با اظهارات خصمانه‌ خود علیه ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، شانس دیدارش با روحانی را در حاشیه این اجلاس از بین برد.

روحانی و ترامپ قصد داشتند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تارنمای المانیتور در گزارشی مدعی شد حسن روحانی و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور ایران و آمریکا، قصد داشتند در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک با یکدیگر دیدار کنند.

در این گزارش ادعا شده است قرار بود نخستین دیدار روحانی و ترامپ سال گذشته میلادی (2017) در هتل محل اقامت رئیس جمهور ایران در نیویورک و چند ساعت پس از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود ... درخواست برگزاری این دیدار نخستین بار از سوی واشنگتن مطرح شده بود. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا از طریق همتایان فرانسوی خود، از امانوئل مکرون (رئیس جمهور فرانسه) خواسته بودند که پیام ترامپ را به روحانی –که سخنرانیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک روز پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس بود– برساند.

طبق گفته یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، طرف های فرانسوی به سختی توانستند بین روحانی و مکرون تماس برقرار کنند ... دسترسی به روحانی دشوار بود، زیرا او در آن زمان در یک نشست طولانی مدت حضور داشت. در نهایت پس از تلاش های فراوان رؤسای جمهور ایران و فرانسه در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. محتوای دقیق این گفتگوی تلفنی همچنان به صورت یک سؤال باقی مانده است. یکی از مقامات فرانسوی در این باره تصریح کرد: کاخ الیزه درباره دیدارها و گفتگوهای خصوصی رئیس جمهور اظهارنظر نمی کند. نگارنده مطلب در ادامه مدعی شده است: اما ایرانی ها به تازگی کمی از جزئیات این رویدادها را فاش کرده اند. برای مثال، رئیس کارکنان دفتر ریاست جمهوری ایران در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد ایران تاکنون 8 بار درخواست آمریکا برای را برای دیدار رؤسای جمهور دو کشور رد کرده است.

نگارنده مطلب در ادامه مدعی شده است: پس از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در نوزدهم سپتامبر [که رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خصمانه و با توهین به ملت ایران ادعاهای بی‌اساس زیادی را علیه کشورمان مطرح کرد] و زمانی که او سالن اجلاس را ترک می کرد یکی از مقامات ایرانی در حالی که سرش را به نشانه تأسف تکان می داد، گفت: [ترامپ] همه چیز را خراب کرد. پس از آن بود که ایرانی ها به سختی می توانستند حرف های ترامپ را جدی بگیرند. یکی از مقامات ارشد ایران که خواست نامش فاش نشود این هفته در گفتگو با المانیتور اظهار کرد: این یک برنامه تلویزیونی نیست که ما در مقابل دوربین نمایش اجرا کنیم، با یکدیگر دست بدهیم و پس از آن با بی پروایی درباره آینده ریسک کنیم.

در ادامه گزارش المانیتور همچنین به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره اشاره شده است که فرمودند: البته آنها در این موضوع براساس یک بازی و روش پیش پا افتاده و بی ارزش سیاسی عمل می‌کنند؛ یک نفر می‌گوید بدون پیش شرط، نفر دیگر پیش شرط می‌گذارد؛ جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.

گزارش المانیتور می افزاید پس از حدود 40 سال، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کانال بی سابقه ای را برای گفتگوی مستقیم و رو در روی مقامات ایران و آمریکا ایجاد کرده بود، اما دولت ترامپ این شانس را از بین برد. هم کارشناسان ایرانی و هم کارشناسان آمریکایی در این باره هم عقیده هستند.

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است پیش از مطرح شدن درخواست ترامپ برای دیدار با روحانی، مقامات آمریکایی و ایرانی در دو نشست‌ مشترک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشتند. این دو رویداد فرصت‌ خوبی برای فراهم کردن زمینه دیدار ترامپ و روحانی محسوب می شد. نشست نخست در کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر (خارجه) بود و در نشست دوم نیز در کمیسیون مشابهی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی اش (در آن زمان) برای نخستین بار دیدار کرد. این در حالی است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در ماه مه سال جاری میلادی، شانس استفاده از این وسیله (کمیسیون مشترک برجام) برای زمینه‌چینی احتمالی دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا را از بین برد.

نگارنده مطلب همچنین با اشاره به وضع دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران، می افزاید دولت روحانی اطمینان دارد که می تواند از طریق همکاری با جامعه بین الملل و با رعایت اصول و قوانین سازمان ملل متحد، از پس تحریم ها و سیاست های خصمانه آمریکا بربیاید. در حال حاضر موضع مقامات ایرانی ایستادگی در برابر سیاست های ترامپ است.

این گزارش می افزاید مردم ایران نیز درباره چشم انداز مذاکره با آمریکا نظر مساعدی ندارند. یکی از رزمندگان [دوران دفاع مقدس] در این باره به المانیتور گفت: پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایران، آن هم پس از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها، من را یاد صدام (دیکتاتور سرنگون شده عراق) می اندازد که پس از اشغال بخش‌هایی از ایران درخواست نشستن بر سر یک میز و مذاکره را مطرح کرد.

در ادامه این گزارش نیز به نقل از یک بانوی ایرانی و مادر دو پسر 8 و 14 ساله آمده است: ما به روحانی و تیمش رأی دادیم، زیرا آنها به تمایل به گفتگو و دیپلماسی شهرت دارند. درست است که درباره آینده فرزندانم نگران هستم، اما حرف های ترامپ را باور نمی کنم.

در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است: ماه آینده روحانی و ترامپ در یک روز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد. تاکنون هیچ گزارشی درباره احتمال دیدار این دو نفر منتشر نشده است. با این حال، کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، ممکن است برای نخستین بار در این اجلاس حاضر شود. نگارنده سپس مدعی شده است در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد احتمال دیدار بین مقامات ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وجود خواهد داشت، به ویژه آنکه تمام توجه ها به سمت دیگری (حضور کیم جونگ-اون در این اجلاس) معطوف خواهد بود.

انتهای پیام/

گزارش ادعایی المانیتور درباره احتمال دیدار ترامپ و روحانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار