وزیر کشور در اصفهان:

هیچ دولت و کشوری بدون مشارکت مردم نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد

وزیر کشور گفت: نظامی موفق است که بتواند از مشارکت مردم در امور کشور استفاده کند و از آنها در راستای مدیریت کشور بهره ببرد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور امروز در جلسه دیدار با سازمان‌های مردم‌نهاد اصفهان با بیان این که موضوع تشکل ها موضوع مهمی است، گفت:  بزرگ‌ترین جبر برای انسان، اختیار است و به جز تولد و مرگ که در اختیار انسان نیست بقیه امور مبتنی بر اختیار است.

وی با بیان این که انسان با ویژگی‌های متفاوتی اشرف مخلوقات است، افزود: نمی‌توان معیار و خصائل انسان را ارزیابی و بررسی کرد؛ یکی از ویژگی‌های انسان اجتماعی بودن اوست که با اراده خود این ویژگی را تنظیم می‌کند.

وی با بیان این که نوآوری، نبوغ و خلاقیت از بطن مشارکت مردم برمی‌خیزد، خاطرنشان کرد: جامعه‌ای عاقل است که مردم را در جهت مشارکت، متشکل کند و به آن‌ها اختیار دهد و اگر چنین نشود نمی‌توان کشور را اداره کرد.

رحمانی فضلی با بیان این که نمی‌توان در کشور فعالیت سیاسی مبتنی بر مردم‌سالاری داشت اما بگوییم به احزاب سیاسی و متشکل کردن مردم نیازی نیست، اذعان داشت: باید تلاش کرد تا تشکل‌ها تقویت شود، انسان‌ها در تمام شرایط زندگی تقسیم وظیفه و مسؤولیت داشتند و برای رسیدن به اهداف خود قوانین نانوشته اما محکم داشتند.

وی با بیان این که سمن‌ها و تشکل‌هایی که در دنیا فعالیت می‌کنند در ادامه همان فعالیت‌های سنتی اجتماعی است که بین مردم جاری بوده است، یادآور شد: باید مردم را در همه مراحل اعم از تصمیم سازی، تصمیم‌گیری، اجرا، پیگیری و نظارت مشارکت بدهیم، مردم و تشکل‌ها نیز باید نقش خود را جدی بگیرند.

وزیر کشور با بیان این که برخی تشکل‌ها حدود چند سال در صف انتظار استعلام برای ثبت بودند، ادامه داد: با مسؤولیت وزیر کشور اعلام کردم که اگر تا 20 روز وضعیت استعلام‌ها مشخص نشود همه آن‌ها را امضا خواهم کرد چرا که نهایت اعلام استعلام، 20 روز است.

وی با اشاره به زلزله کرمانشاه، اضافه کرد: در آن شرایط عده‌ای آب خوردن نداشتند در حالی که برخی دیگر چندین بطری آب خوردن داشتند، یا برخی چادر نداشتند در حالی که مازاد نیاز چادر به کرمانشاه ارسال شده بود.

رحمانی فضلی با بیان این که این مسائل باعث نارضایتی مردم شده بود که درست هم بوده است، بیان داشت: دولت بدون مشارکت سمن‌ها و تشکل‌ها، نمی‌تواند کشور را اداره کند، در دولت یازدهم و دوازدهم از 7 هزار سمن به 14 هزار سمن رسیدیم و مقدمات کار برای تصویب قوانین تسهیل‌کننده کار سمن‌ها نیز انجام شده است.

وی با اشاره به شرایط خاص کشور تصریح کرد: وقتی احساس می‌شود کالایی کم است همه مردم باید در مصرف بهینه آن کالا مشارکت کنند، این که گفته می‌شود اصفهان مظلوم واقع شده مختص به اصفهان نیست و بقیه استان‌ها نیز چنین موضوعی را بیان می‌کنند اما ظالم، نظام برنامه‌ریزی، مالیاتی و پولی-بانکی کشور است که باعث چنین مشکلی شده است.

وزیر کشور با بیان این که بیشترین تراکم ثروت در تهران است، عنوان داشت: کسی نمی‌تواند بگوید در حوزه بهداشت و آموزش در کشور عدالت نیست چرا که عدالت وجود دارد اما در خصوص منابع و مهاجرت عدم تعادل و توازن است.

وی با بیان این که کشور نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد که مقدمه آن فعالیت تشکل‌های اجتماعی، اقتصادی و صنفی است، متذکر شد: سیستان و بلوچستان به لحاظ ظرفیت‌های منابع، توانایی‌های دارد که به مراتب بیشتر از اصفهان است اما انتظار است که این فعالیت‌ها توسط مدیرکل انجام شود در حالی که باید نقش مشارکت مردم بیشتر شود.

رحمانی فضلی با بیان این که باید ظرفیت‌های ذهنی نیز در خصوص برخورد با مشکلات بیشتر شود، در خصوص مشکل آب ادامه داد: این مشکل ملی است و در همه جای کشور این مشکل به صورت کم یا زیاد وجود دارد.

وی با بیان این که حدود هزار سال پیش مردم مرکز ایران با مشکل خشک‌سالی رو به رو بودند و راه‌حل آن احداث قنات بود که یکی از پیچیده‌ترین فناوری‌ها را دارد، تأکید کرد: ساخت مجموعه میدان امام آن هم در چند صد سال گذشته که نمونه‌ای هم نداشته از معجزات انسان است.

وزیر کشور با بیان این که امروز هم مشکل کم‌آبی قابل حل است اما نیاز به مشارکت مردم دارد، ابراز داشت: وقتی صنعتی را در استانی قرار می‌دهیم باید به احتیاجاتی هم که دارد توجه کرد، امروز نه می‌توان فولاد مبارکه را تعطیل کرد و نه به مطالبه مردم در خصوص توزیع عادلانه آب بی‌توجه بود.

وی در پایان بیان کرد: راه‌ حلی که مردم در خصوص حل مشکل آب دارند، قطعاً راه‌حل مطلوبی است چرا که مردم با آن درگیر هستند اما باید با مسؤولان نیز مطرح شود، هیچ‌کسی نباید نسبت به مشارکت مردم بخل بورزد اما نیاز به همکاری همه است.

 

انتهای پیام/م

 

دیدار وزیر کشور با سازمان‌های مردم‌نهاد اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار