سد هایقر نیاز آب شهر‌های جنوب فارس را تامین می‌کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: سد هایقر شهرستان فیروزآباد با هدف تامین نیاز آب آشامیدنی شهر‌های جنوبی و نفتی استان ساخته شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عنایت الله رحیمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: این سد که بر روی رودخانه هایقر در جنوب شرقی شهر فیروزآباد ساخته شده ۲۲۷ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و آن را می‌توان نخستین سد قوسی بتون غلتکی کشور قلمداد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به مواجه استان فارس با خشکسالی، اجرای پروژه‌های متعددی شامل آبخیزداری و آبخوان داری و استحصال آب‌های روان در قالب ایجاد سد در دستور کار قرار گرفته است.

رحیمی اظهار داشت: برای ساخت سد هایقر که بیش از ۴۳۰ هزار متر مکعب بتن ریزی شده، ۱۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شده که یک رکورد است و می‌توان به عنوان یکی از کار‌های فنی خوب و مطلوب از آن یاد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: قرارگاه خاتم به عنوان سازنده این پروژه یکی از مجموعه‌های توانمند و فنی است که در ساخت پروژه‌های استحصال آب‌های سطحی و سد‌ها از تخصص خوبی برخوردار است.

رحیمی گفت: با توجه به توانمندی و تخصص نیرو‌های داخلی در زمینه طراحی و ساخت سد امروز از حضور مستشاران، تکنیسین‌ها و مهندسان خارجی بی نیاز هستیم و این تکنولوژی بومی شده و می‌توانیم در دنیا با تکیه بر توانمندی داخلی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی بیان کرد: جمعا ۱۱۳ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۶ برای این سد هزینه شده است و اعتبارات آن دولتی است و میزان اعتبارات هزینه شده آن در سالجاری پس از اتمام عمیات اعلام خواهد شد.

این سد ۹۹ درصد تکمیل شده و نیاز به آبگیری دارد.

مطالعات مرحله یکم این طرح در سال ۱۳۷۰ شروع شد و در سال ۱۳۷۳ خاتمه یافت.

مطالعات مرحله دوم این طرح در سال ۱۳۷۶ ابلاغ شد، ولی بدلیل نبود اعتبارات لازم دچار رکودی ۷ ساله شد و در سال ۱۳۸۳ آغاز و بیش از ۹۰ درصد آن در سال ۱۳۸۶ انجام شد.

کلنگ اجرایی سد در آبان ماه ۱۳۸۷ با حضور وزیر وقت نیرو به زمین زده شد.

سد هایقر با طول تاج ۲۳۳ متر و ارتفاع ۷۷ متر و با حجم مخزن ۲۲۰ میلیون متر مکعب در ۱۴۰ کیلومتری شیراز در انتهای دشت فیروزآباد واقع شده است.

با بهره برداری از این سد، علاوه بر توسعه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایین دست، با توجه به گسترش تأسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی استان فارس در آینده حدود ۶۰ درصد آب استحصالی از سد هایقر برای تأمین آب شرب و صنعت این مناطق اختصاص می‌یابد.

ایجاد دریاچه‌ای به وسعت ۹۸۰ هکتار در بالادست سد پیش بینی شده که علاوه بر تأثیرات آب و هوایی و سرسبزی منطقه، در کرانه‌های آن مناطق گردشگری تفرجگاه و ورزش‌های آبی فراهم می‌سازد.

همچنین جلوگیری از شور شدن آب رودخانه در گذر از گنبد‌های نمکی پایین دست و تأثیر آب شیرین برای اهداف زیست محیطی از دستاورد‌های این طرح است.

شهرستان فیروزآباد در فاصله ۹۲ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

پیشرفت ۹۹ درصدی سد هایقر فیروزآباد

برچسب ها: عمران ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار