در گفتگو با باشگاه خبرنگار جوان مطرح شد؛

صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر؛ راه حل بسیاری از مشکلات دانش آموختگان کشاورزی

یک استاد دانشگاه نبود زمین را مانع اصلی دانش آموختگان کشاورزی دانست.

حجت ورمزیاری استادیار دانشگاه توسعه و اقتصاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موانع اشتغال دانش آموختگان رشته کشاورزی گفت: نیازمند یک بازنگری کلی در بخش آموزش رشته کشاورزی هستیم، واحدهای عملی نه اینکه اسما عملی باشند و به ارائه گزارش بسنده کنند بلکه باید زمینه ای ایجاد شود تا دانشجو بتواند با برقراری ارتباط با صنعت توانایی خود را محک بزند.

///////////////
ورمزیاری با اشاره به موانع اشتغال گفت: دو عامل مهم در بحث اشتغال زمین و سرمایه مالی است. بازار و فضای کار به خصوص در بخش کشاورزی در نواحی روستایی ایران مناسب نیست. این در حالی است که دانش آموخته‌ای که مهارت کافی و ایده تولیدی در ذهن دارد با موانعی از نظر فضای کسب و کار و اشتغال در بخش غیردولتی روبرو می شود. به این دلیل  بسیاری از دانش آموخته‌های کشاورزی و منابع طبیعی که ایده‌های کارآفرینی خیلی خوبی دارند، با بن بست مواجه می‌شوند، زیرا کار در این بخش با ریسکی بالا همراه است.

نیود یا کمبود زمین مانع اصلی دانش آموختگان کشاورزی

این استادیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی تهران با اشاره به موانع پیش روی دانش آموختگان کشاورزی، گفت: یکی از این موانع اصلی مهم و اساسی در این بخش، زمین کشاورزی است، با وجود اینکه در کشور ما اراضی منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی مساعدی وجود دارد، تنها بخشی از آنها در اختیار دانش آموخته‌های صاحب ایده قرار داده می شود، در واقع ضوابط و قوانین وزارت جهاد کشاورزی در این موارد موانعی را بر سر راه دانش آموختگان صاحب مهارت می‌گذارد.

رمزیاری درخصوص اینکه عدم تبدیل  کشاورزی سنتی به صنعتی می تواند مانعی برای دانش آموختگان رشته کشاورزی باشد، گفت: بهتر است به جای استفاده از کلمه کشاورزی صنعتی، از کشاورزی دانش بنیان استفاده شود، زیرا در کشاورزی صنعتی حداکثر مواد شیمیایی و حداکثر تخریب زیستی بکار می‌رود.

نبود زمین کشاورزی، مانع اصلی بر سر راه دانش آموختگان کشاورزی/ ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر می تواند، برخی مشکلات دانش آموختگان کشاورزی را برطرف کند
این استاد دانشگاه در خصوص اجاره زمین برای ارائه ایده‌های دانش آموختگان کشاورزی،گفت: در سالهای گذشته بخشی از جمعیت روستاها با مهاجرت به شهرها زمین های خود را رها کرده اند، به علاوه اینکه برخی از زمین‌ها بدون مالک بوده و از این رو کشاورزی در این فضاها به صورت نیمه تعطیل درآمده است، این فضاها می‌تواند بستری مناسب را برای دانش آموختگان فراهم کند، طرحی که در کشور زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 وی در ادامه بیان کرد: در بسیاری از مواقع افراد صاحب زمین یا سرمایه به ما مراجعه می‌کنند تا متخصصین را در زمینه کشاورزی به آنها معرفی کنیم، اما متأسفانه نهادی برای ثبت اسم دانش آموختگان مجرب وجود ندارد تا سرمایه‌گذار و صاحب زمین را به دانش آموخته پیوند دهد.

رمزیاری در خصوص نقش جهاد کشاورزی در این باره گفت: ما در بخش کشاورزی با عدم وجود صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر روبرو هستیم.کار این صندوق این است که ایده فرد کارآفرین بررسی و در صورت نتیجه گرفتن، برای سرمایه‌گذاری آماده می‌شود و این خود بخشی از مشکلات را رفع می‌کند، اما متأسفانه این صندوق در بخش کشاورزی وجود ندارد. کاری که باید توسط صندوق مادر تخصصی حمایت از توسعه کشاورزی صورت بگیردد، ولی متأسفانه کاری انجام نگرفته است.

وی در ادامه گفت: طبق قانون، این صندوق مکلف است صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر را با کارآفرینان و دانش آموختگانی که طرح‌های نو و توجیه پذیر اقتصادی دارند آشنا کند اما متأسفانه کاری در این زمینه انجام نشده است.

وزارت علوم و جهاد کشاورزی، نهادهایی که باید برای رفع موانع تلاش کنند

این استاد دانشگاه اقتصاد و توسعه کشاورزی تصریح کرد: مهمترین نهاد، جهاد کشاورزی یا زیرمجموعه‌هایی چون سازمان امور اراضی و سازمان امور جنگل‌ها و مراتع و همچنین وزارت علوم مهمترین نهادهایی هستند که می‌توانند موانع را از سر راه اشتغال دانش آموختگان کشاورزی بردارند.

ورمزیاری با اشاره به نقش بانک ها و سازمان مهندسی کشاورزی در ارائه خدمات به دانش آموختگان کشاورزی، گفت: سازمان مهندسی کشاورزی می تواند پل ارتباطی دانش آموختگان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی باشد اما متاسفانه در این حوزه، وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد. به علاوه اینکه بانک ها هم می توانند تسهیلاتی را برای آنها در نظر بگیرند تا خود دانش آموختگان ، کارافرینی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار