چگونه با شوک‌های اقتصادی مقابله کنیم؟

تمرین هایی وجود دارد که با انجام آن ها می توان از بحران های مالی به سادگی عبور کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چند وقت پیش در دادگاه خانواده با زوجی مواجه شدم که خیلی خوب و خوش دستشان در دست یکدیگر بود و  منتظر نشسته بودند تا نوبتشان شود و قاضی رای طلاق را صادر کند. عاشقی از نگاهشان موج می زد؛ خیلی کنجکاو شدم تا بدانم این زوج خوشبخت در دادگاه چه می کنند؟! با خجالت علت طلاقشان را پرسیدم ...زن نگاه محبت امیزی به همسرش انداخت و در همان حال که دست همسرش در دستانش بود اشک از گوشه ی چشمش جاری شد و گفت ما عاشق هم هستیم اما تنها دلیل جدایی‌مان پول است! ما نمی توانیم اجاره خانه دهیم و مجبور هستیم از هم جدا شویم ....

زندگی ، مشکلات مالی، بحران مالی، زوج جوان، خرج اضافی، صرفه جویی تفریح، خانواده ایرانی، عشاق موفق

این مشکلات زوج های جوان زیادی است که برخی از آنها سختی ها زیادی را پشت سر گذاشته اند و تمام تلاششان را میکنند تا با چنگ و دندان زندگیشان حفظ شود ، برخی مثل این زوج  جوان ترجیح می دهند به جای آنکه به جان هم بیفتند طلاق عاشقانه ای داشته باشند! و برخی هم مدام بخاطر مشکلات مالی با یکدیگر جر و بحث می کنند اما از آنجایی که مشکلات مالی و بحث های مربوط به مسائل مالی در زندگی هر زن و مردی وجود دارد کافی است شما بدانید با این مشکلات مالی چگونه برخورد کنید و کنار بیایید.


بیشتربخوانید : آسان‌ترین و سریع‌ترین راه‌های پولدار شدن


این روزها مشکلات اقتصادی زندگی معیشتی ما را سخت کرده است و تقریبا می توان گفت که کمتر کسی است که زیر بار فشارهای اقتصادی تحت استرس نباشد؛ قطعا شرایط سخت است و نیازمند یکسری تدابیر خاص است. اینکه چه تدابیر خاصی را می توانیم در این شرایط بحرانی انتخاب کنیم تا بتوانیم خانواده ی خود را از گزند آسیب های روحی ،روانی، اجتماعی و مالی بر حزر و امنیت خانواده مان را حفظ کنیم و اجازه ندهیم  اسیب ببیند چیزی است که دکتر محسن محمدی نیا در گفت و گو با تبیان به این مسئله می پردازد.  

دکتر محسن محمدی نیا روانشناس و مشاور خانواده، در این باره می گوید: اولین چیزی را که باید مد نظر قرار دهیم این است که این روزهای سخت به پایان می رسد و ما همیشه در این روزهای سخت گرفتار نخواهیم بود . باید بدانید لحظاتی در زندگی مان فرا می رسد که روانشناسان به آن می گویند" لحظه ی محکم بستن کمربند"؛ در این لحظات شما هیچ فریاد رسی ندارید و باید خودتان محکم روی پای خودتان بایستید و اهدافتان را بنگرید و با خودتان پیمان ببندید که نشکنید چرا که این روزهای سخت فرصتی برای حرکت کردن است.

تمرینی 21 روزه برای مقابله با بحران مالی

دکتر محمدی نیا به راه حل های مقابله با شرایط بحران مالی اشاره می کند و می گوید: بدانید که چیزی مهمتر از عزیزانتان و همچنین روابط تان در زندگی وجود ندارد . درست است که در شرایط سخت مالی قرار گرفته اید اما اجازه ندهید که این شرایط سخت مالی باعث شود که همدیگر را خورد کنید، تحقیر کنید و رفتارهای زشت و زننده با همسر و فرزندانتان انجام دهید. به جای اینکه حالمان بد شود باید دنبال راهکار باشیم . در این شرایط سخت غصه خوردن، غم و انده و اضطراب  نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه ممکن است شما را از اتکا و حرکت هم باز دارد .

دکتر محمدی نیا تمرین 21 روزه ای را به عنوان راهکار ارائه می دهد که این تمرین به شما کمک می کند تا در شرایط سخت مالی دچار بحران و اضطراب نشوید.

وی می گوید : 21 مسئله متفاوت را بنویسید مثلا با چه شیوه هایی من میتوانم شادتر باشم، با چه شیوه هایی ما میتوانیم از نظر مالی در این شرایط مالی رشد کنیم ،چگونه می توانیم صبرمان را بیشتر کنیم  و مسائلی از این قبیل . هر روز یک مسئله را بنویسید .آن مسئله هدف شما می شود و سپس در عرض سه دقیقه به آن مسئله حمله کنید و هرچه راه حل برای حل آن به ذهنتان رسید بنویسید ؛ اصلا به این فکر نکنید که راه حلتان شدنی است یا نشدنی، اخلاقی است یا غیر اخلاقی، درست است یا غلط، امکان پذیر است یا نه.بعد از گذشت ساعتی مجددا همان سوال را مورد حمله قرار دهید و زمانتان را محدودتر کنید  و دوباره هرچه به ذهنتان رسید بنویسید .

اگر اینکار را انجام دهید بعد از 21 روز تفکر شما از یک تفکر همگرا و وابسته به یک تفکر باز و خلاق تبدیل می شود و مطمئنا از بین راه حل هایی که می نویسید چند راه حل عملی خواهد شد و شما را از بحران مالی نجات خواهد داد بنابراین این روش را تمرین کنید و بگذارید مغرتان باز شود؛منتظر معجزه نباشید.

خرج اضافی ممنوع!

دکتر محمدی نیا گام بعدی برای مقابله با بحران مالی را صحبت صادقانه با همسر میداند و اشاره می کند : تمام خرج و مخارج زندگی را روی کاغذ بنویسید و در این راه به تنهایی حرکت نکنید. برای خود قانون کنید که در شرایط سخت مالی هیچ کدام از زوجین حق ندارند برای خودشان حتی یک آدامس بخرند! ؛ بودجه ی خود را مشخص کنید ، دخل و خرجتان را بنویسید ، اولویت های زندگیتان را مشخص و موارد غیر ضروری را حذف کنید . با این روش شما در پایان ماه متوجه خواهید شد که چه خرج های اضافی داشته اید که می توانستید این خرج ها را نکنید.

صرفه جویی کنید

محمدی نیا، روانشناس خانواده، یکی از راه حل های خروج از بحران مالی را صرفه جویی عنوان کرد و گفت:  باید یاد بگیریم که صرفه جویی کنیم . صرفه جویی به شکل های مختلفی می تواند انجام شود مثلا میتوانیم صبر کنیم زمانیکه فروشگاهی حراج اعلام کرد آن موقع به خرید برویم.

نیاز ها و خواسته هایتان را از هم متمایز کنید

تفاوت قائل شدن بین نیازهای و خواسته ها مسئله ی دیگری است که محمدی نیا به آن می پردازد. وی می گوید: نیازها چیزهایی هستند که باید انجام شوند مثلا دادن کرایه ی خانه، پرداخت پول آب و برق و گاز، خوراک و ... اینها نیازهای ما هستند اما یک زمانی ما خواسته هایی داریم مثل کفش خریدن، لباس خریدن، عوض کردن مبلمان منزل و ... اینها خواسته هایی است که اگر انجام نشود هم اتفاق خاصی نمی افتد . بنابراین کاری که ما می کنیم این است که بین خواسته ها و نیارهایمان تفاوت قائل شویم.

از تفریح غافل نشوید

ایشان تفریح را یکی از نیازهای انسان در شرایط بحرانی می داند که می تواند تاثیر وافری در روح و روان شما داشته باشد اما چگونه در شرایط بحرانی تفریح کنیم ؟! مثلا شما پول ندارید  که به سینما، برج میلاد و یا مسافرت بروید اما می توانید غذایی که می خواهید در خانه تهیه کنید، بردارید و به یک پارک بروید و روحیه ای تازه کنید. فکر نکنید که با به وجود امدن بحران مالی درِ دنیا به روی شما بسته شده است .

محمدی نیا در پایان می گوید: انواع و اقسام روش ها وجود دارد که شما با خلاقیت خود می توانید به کار ببرید و اجازه ندهید که این شرایط سخت مالی بتواند به شما آسیب های جدی وارد کند ؛ این شرایط بهترین چالش است برای مهک زدن خانواده که با کار گروهی قابل حل است . به طور کلی زندگی یک چالش است و ما به این دنیا امده ایم تا با مشکلات مختلف بجنگیم و انها را حل کنیم تا قوی تر شویم و این مشکلات می تواند خود باعث رشد شخصیتی ما شود. 

منبع: تبیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
با سلام خیلی خوب راهکار های خوبی دادید برای ما مردمی که روز به روز فقیر تر میشویم، حالا لطف می کنید بفرمایید چه توصیه هایی برای برای مقابله با بحران فقر واسه اونایی که اون بالا نشستن وهیچ ذهنیتی از فقر جز یک کلمه ندارند ...دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
به زودی در ایران فساد 100برابر میشود. منتظر باشید طلاق به بالاترین نرخ خود برسد. به فکر این باشیم که در اینده نزدیک در اثر تنگنای اقتصادی دیگه کسی به کسی رحم نکنه و دزدی و جنایت بیداد کنه. فقر تنها بیماریه که میتونه درهای جهنم رو به روی یک جامعه باز کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
ما در اتو بوسی هستیم که رانندگان آن طوری می رانند که به جای تماشای منا ظره اطراف
باید دسته های صندلی را بچسبیم و حواسمان به جاده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
فکر نکنم شرایط اقتصادی با این تورم خیلی پیچیده باشه و نیاز مند دانش تخصصی خاصی یا محاسبات پیچیده ای باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
اول بگو با چه شگرفی اول میشه تو این دنیای وانفسا شکم را پر کرد .تا بعد بشه اینها را بنویسیم.این راهکارها برای افرادی خوبه که مشکل اقتصادی ندارند و سیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
اول بگو با چه شگرفی اول میشه تو این دنیای وانفسا شکم را پر کرد .تا بعد بشه اینها را بنویسیم.این راهکارها برای افرادی خوبه که مشکل اقتصادی ندارند و سیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
به جای،این راهکارها یه فکری به حال مردم کنید یک کارگر... چگونه با این بحران کنار بیادبا اینهمه گرانی لحظه ای،این همه فاصله ی طبقاتی که وجود داره