بانوی کارآفرینی که با سرمایه اندک به یک کارگاه تولیدی رسید!

بانوی کارآفرین آیسکی که با راه‌اندازی کارگاه تولیدی کوچک زمینه اشتغال 16 نفر را فراهم کرده است، از تجربیات خود از ایجاد اشتغال برای بانوان جویای کار می‌گوید.

بانوی کارآفرینی که با سرمایه اندک به یک کارگاه تولیدی رسید!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صنایع دستی و هنرهای سنتی بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ و هنر، عامل مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی و یکی از راه‌های برون‌رفت از تنگنای بیکاری در بسیاری از استان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور است.

یکی از شاخص‌های مهم در خروج از اقتصاد متکی به نفت، توجه به ظرفیت‌های بومی در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع دستی است که کشور و استان خراسان‌جنوبی در این بخش دارای ظرفیت‌های بسیار غنی است.

ویژگی‌های هنرهای دستی خراسان‌جنوبی با توجه به قدمت آن ظرفیت مناسبی را برای توسعه این منطقه فراهم کرده که باید با اتخاذ برنامه‌ریزی اصولی و حل مشکلات فرا روی فعالان این بخش و با استفاده از ظرفیت کم‌نظیر صنایع دستی نهایت بهره را برای توسعه اقتصادی استان به کار گرفت.

نقاشی روی سفال(میناکاری) جزو یکی از رشته‌های صنایع دستی است که این روزها در آیسک سرایان مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.

در این خصوص با فرزانه دوستی بانوی 27 ساله آیسکی که توانایی خود را در حوزه میناکاری ارتقاء داده و توانسته کارگاه تولیدی کوچکی را در خانه پدری‌اش راه‌اندازی کند به گفت‌و گو نشستیم.

این بانوی کارآفرین به تحصیلات دانشگاهی‌اش اشاره و با اعلام اینکه لیسانس زیست‌شناسی دارم، می‌گوید: حدود چهار سال است که این حرفه را یاد گرفته و به صورت جدی و کارگاهی یک سال شده که در این زمینه فعالیت می‌کنم.

دوستی ادامه داد: نبود بازار کار در رشته زیست‌شناسی و علاقه زیادی که به هنر داشتم مرا به این سمت کشاند.

موفقیتی که به آسانی به دست نیامد

این بانوی کارآفرین که برای طی کردن این موفقیت‌ها راه طولانی و پر فراز و نشیبی را طی کرده، می‌گوید: دوره‌های آموزشی میناکاری در خراسان‌جنوبی برگزار نمی‌شد و مجبور شدم به همدان بروم و با توجه به اینکه یکی از شرایط اصلی شرکت در این دوره‌ها سکونت در شهر همدان بود مدتی را در خانه برادرم سکونت کردم تا توانستم در دوره‌های آموزشی شرکت و مدرک این رشته را اخذ کنم.

دوستی با یادآوری اینکه بعد از طی کردن دوره‌های آموزشی به شهر آیسک آمدم و برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت برگزاری دوره‌های آموزشی انجام دادم، مطرح کرد: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دیگر کشاورزی در این منطقه رونق ندارد و از آنجایی که بانوان در آیسک در تأمین اقتصاد خانواده به دنبال راهی برای کمک به همسرانشان بودند و این هنر نیز کاری شیک و تمیز بود مورد استقبال بانوان قرار گرفت.

بانوی کارآفرینی که با سرمایه اندک به یک کارگاه تولیدی رسید!

وی حامی اصلی خود را در این مسیر همسر و برادرش دانست و گفت: اگر حمایت‌ها و پشتیبانی این دو نفر نبود قطعاً نمی‌توانستم چنین پیشرفتی را به دست بیاورم.

کشاورزی به دلیل خشکسالی و کم‌آبی در منطقه رونق ندارد و بانوان آیسکی در راستای تأمین اقتصاد خانواده به دنبال راهی برای کمک به همسرانشان هستند و این هنر ظریف مورد استقبال بانوان قرار گرفته است.

کارآفرینی برای 16 بانوی آیسکی

این بانوی کارآفرین در خصوص نحوه کار، توضیح داد: در مرحله اول نقاشی بر روی سفال خام را به وسیله شابلون، رنگ و سایر وسایل انجام و در مرحله بعدی طرح‌ها با جوهر دورگیری و با لعاب پر و پس از پاشیده شدن در آخرین مرحله در کوره گذاشته و کاملاً پخته می‌شود و در پایان آماده فروش می‌شود.


بیشتر بخوانید:روایت خواندنی جوان کارآفرینی که میلیاردر شد


دوستی از حضور 40 بانوی آیسکی در اولین دوره آموزشی خبر داد و گفت: این بانوان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و هم‌اکنون 16 نفر از این بانوان به طور مستقیم در کارگاه میناکاری مشغول به فعالیت هستند.

وی سرمایه اولیه خود را چهار میلیون تومان بیان کرد و افزود: بعد از گذشت چند ماه با وامی که به مبلغ 75 میلیون تومان از میراث فرهنگی گرفتم توانستم کارگاه را توسعه و برای خرید کوره و مواد خام اولیه اقدام کنم.

کوره‌ای که سه ماه روشن نشد!

دوستی با اعلام اینکه جهت توسعه و تجهیز کارگاه نیازمند 30 میلیون تومان تسهیلات است به مهم‌ترین مشکلات خود اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ولتاژ پایین برق منطقه است، زمانی که کوره را روشن می‌کنیم به دلیل افت ولتاژ با قطعی برق مواجه می‌شویم.

سرمایه اولیه‌ام چهار میلیون تومان بود. بعد از گذشت چند ماه با وام 75 میلیون تومانی میراث فرهنگی توانستم کارگاه را توسعه و برای خرید کوره و مواد خام اولیه اقدام کنم.

وی اعلام کرد: به دلیل پایین بودن ولتاژ برق کارگاه حدود سه ماه است که کوره را روشن نکرده و تمام اجناس آماده شده همچنان به صورت خام در قفسه‌ها چیده شده است.

این کارآفرین از برنامه‌های آتی خود را نقاشی زیرلعابی ذکر کرد و در این خصوص توضیح داد: این نقاشی یکی از تکنیک‌های پرکاربرد در هنر سفالگری است که با استفاده از این نقاشی می‌توان طرح‌های جالب و زیبایی را بر روی سفال طراحی نمود.

بانوی کارآفرینی که با سرمایه اندک به یک کارگاه تولیدی رسید!

اشاره‌ای به مشکلات پیش‌روی این کارآفرین

وی نبود بازار فروش و عدم بازاریابی را از دیگر مشکلات اعلام و بیان داشت: همچین نبود وسایل میناکاری در خراسان‌جنوبی از مشکلات دیگری است که حتماً باید وسایل از تهران و همدان خریداری شود و این کار برایمان کمی سخت است.

دوستی توسعه کارگاه را از برنامه‌های آینده خود اعلام کرد و گفت: همانطور که آیسک را با نام کار ما به عنوان پایگاه سفال خراسان‌جنوبی معرفی کردند تلاش می‌کنم تا این هنر را گسترش و آن را نه تنها در استان بلکه در سطح کشور مطرح کنم.

درخواست بانوی کارآفرین آیسکی از مسؤولان

وی به حضور در نمایشگاه‌های استانی و کشوری اشاره و با اعلام اینکه بسیج سازندگی زمینه حضور در چند نمایشگاه را فراهم کرده است، اعلام کرد: حضور در نمایشگاه‌ها هزینه‌های هنگفتی را در بر دارد لذا از مسؤولان تقاضا دارم تا مساعدت‌های لازم را در این خصوص داشته باشند زیرا گاهاً درآمدی که از برخی نمایشگاه‌ها به دست می‌آوریم کفاف هزینه‌هایی که در قبال حضور در نمایشگاه می‌پردازیم را نمی‌کند.

این کارآفرین به کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، توصیه کرد: صبر زیاد یکی از مؤلفه‌هایی است که باید داشته باشند و کسی که وارد این عرصه می‌شود باید برای رسیدن به هدف دست از تلاش برندارد و با سختی‌ها و بلندی‌ها مبارزه و خسته و ناامید نشود.

دوستی محصولات میناکاری شده را یک محصول لوکس و بی‌نظیر دانست و با اعلام اینکه اکثر مردم قدرت خرید این محصولات را ندارند از فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استانی خواست تا با حمایت از محصولات بومی و خرید آن به کمک فعالان این بخش بیایند.

کارآفرینی، خودباوری و اعتماد افراد جامعه را تقویت می‌کند و با گسترش تولید و بهره‌وری آسایش و توسعه اقتصادی جامعه را فراهم می‌کند بنابراین با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر پیرامون مسئله اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اگر تصمیم داریم مشکل اشتغال را رفع کنیم باید در کشور از تولید و کارآفرینی حمایت شود.

منبع:فارس

انتهای پیام/

بانوی کارآفرین:سرمایه اولیه‌ام 4 میلیون بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.