جنگنده کوثر، جدیدترین دستاورد ایران برای فتح آسمان؛

جدیدترین جنگنده ساخت داخل چه ویژگی‌هایی دارد؟

نخستین جنگنده پیشرفته ساخت ایران با نام کوثر به مناسبت روز صنعت دفاعی روز سه شنبه 30 مردادماه به پرواز درآمد.

به گزارش حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نخستین جنگنده پیشرفته ساخت ایران با نام کوثر با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی  رئیس جمهور به مناسبت روز صنعت دفاعی روز سه شنبه 30 مردادماه به پرواز درآمد. این خبر، خبری بود که در راس اخبار رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

پیش از این، در سال ۱۳۹۱، از جنگنده قاهر ۳۱۳ رونمایی شد که روند تکمیل آن همچنان ادامه دارد. سال گذشته نیز از هواپیمای آموزشی کوثر    88  رونمایی شد که می‌توان آن را مقدمه‌ای بر تولید جنگنده کوثر دانست.

جنگده کوثر را بیشتر بشناسیم/ رونمایی جنگنده ایرانی در سالروز صنعت دفاعی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین بخشی که شامل تحریم های شدید آمریکا علیه ملت ایران شد، صنعت هوانوردی نظامی و غیرنظامی بود و از آنجایی که این صنعت پیش از انقلاب وابستگی شدیدی به خارج از کشور و حضور مستشاران در ایران داشت، تمام پیش‌بینی‌ها به این سمت بود که هواپیماها و جنگنده های نیروی هوایی ارتش به زودی از چرخه عملیاتی خارج خواهند شد.

در همان دوران نیروی هوایی ارتش بعنوان اولین سازمان در ایران اقدام به تاسیس تشکیلاتی بنام جهاد خودکفایی برای تولید قطعات هواپیما کرد و پس از آن حضرت آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری خود، ضمن تأیید این ابتکار دستور تشکیل سازمان های مشابه را در سایر نیروها صادر کردند.

اولین فعالیت های جهاد خودکفایی نهاجا، عملیاتی نگه داشتن هواپیماهای خود در طول جنگ تحمیلی بود که با توجه به آسیب های ناشی از عملیات رزمی شامل تعمیرات و بازسازی می شد. همچنین شکل گرفتن نهضت قطعه سازی باعث شد تا جنگنده های نیروی هوایی ارتش در طول دوران دفاع مقدس هیچگاه به خاطر نبود ریز قطعات زمینگیر نباشند.

اما امروز بعد از گذشت 40 سال از آن روزهای پرمخاطره این جهاد خودکفایی نه تنها از جنگنده ها مراقبت می کند، بلکه ابتدایی ترین کارش ساخت جنگنده و جنگنده بمب‌افکن برای نیروی هوایی کشور است، جنگنده هایی مثل کوثر، قاهر 313، صاعقه،  سیمرغ، آذرخش، شفق و کوثر 88 است.

جدیدترین جنگنده ساخت داخل چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوثر، جدیدترین دستاورد کشور برای فتح آسمان

هواپیمای جنگنده و آموزشی کوثر که در دو نوع تک کابین و دوکابین ساخته می‌شود؛ از قابلیت‌های ممتازی بهره می‌برد. وجود سامانه پیشرفته نشانه‌روی مقابل خلبان (HUD)، دقت هدف‌گیری را افزایش داده و کوثر را از دقیق‌ترین جنگنده‌ها کرده است.

سامانه نقشه متحرک هوشمند، توانایی کنترل آتش پیشرفته با به کارگیری شبکه داده دیجیتال نظامی نسل ۴، وجود رادار پیشرفته و چند منظوره و ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل از مهم ترین ویژگی‌های این جنگنده است.

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح (به عنوان سازمان متولی پروژه) در حاشیه مراسم رونمایی از جنگنده کوثر گفت: آنچه امروز رونمایی شد، جنگنده آموزشی رزمی مافوق صوت با نام «کوثر» است که تمام سیستم های آن پیشرفته و بومی است و با دستور رئیس جمهور نیز پرواز کرد.

جدیدترین جنگنده ساخت داخل چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوثر را می‌توان از جمله سبک‌ترین جنگنده‌های جهان دانست؛ وزن سبک این جت جنگی موجب می‌شود کوثر به سرعتی مافوق صوت دست یابد. همچنین وزن سبک این جنگنده موجب می‌شود تا در نبرد‌های هوایی قدرت بالاتری داشته باشد.

کوثر در نوع دو کابین هم ساخته می‌شود؛ جنگنده‌های دو کابین به دو دلیل مورد استفاده قرار می‎‌گیرند؛ یکی استفاده از این جنگنده‌ها در پرواز‌های آموزشی است؛ از سوی دیگر هواپیما‌های دوکابین  برای ماموریت‌های با دقت بالا یا ماموریت‎های طولانی‌تر کارایی بیشتری دارد.

هواپیمای جنگی کوثر نوعی جت بمب افکن است که می‌تواند انواع موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین را حمل و شلیک کند. به دلیل چنین قابلیتی، کارشناسان نظامی معتقدند در عرصه میدانی، جنگنده کوثر می‌تواند به خوبی و کاملا نزدیک  از نیروهای زمینی  کشور  پشتیبانی کند.

جنگده کوثر را بیشتر بشناسیم/ رونمایی جنگنده ایرانی در سالروز صنعت دفاعی
خودکفایی با مشارکت دانشگاه‌ها

جت جنگنده کوثر را باید نماد تولید داخلی و  ثمره همکاری نیرو‌های مسلح و دانشگاه‌ها دانست؛ ۱۰ دانشگاه و ۶۳ شرکت دانش بنیان کشور در تولید هواپیمای کوثر مشارکت داشته‌اند. همچنین کلیه مراحل اجرا و تولید این جنگنده در مجموعه هواپیماسازی ایران (هسا) متعلق به وزرات دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام شده است.

رئیس جمهور در مراسم رونمایی و پرواز کوثر با بیان اینکه قطعات این جنگنده توسط متخصصان کشورمان تولید شده است، گفت: این نشان از توانایی ما در این بخش دارد و اقدامی ارزشمند و خوشحال‌کننده است.

روحانی با بیان اینکه در تولید این هواپیما از بخش خصوصی، محققان و دانشگاهیان استفاده می‌شود، گفت: بخش دفاع، صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید در کنار هم قرار داشته باشند تا به راحتی بتوانند، برای انجام پروژه‌های بزرگ، کار‌ها را تقسیم کرده و همه بخش‌ها را به میدان بیاورند.

مشارکت چند بخشی و همکاری برای تولید این جنگنده، موجب شده است جت جنگنده کوثر یک محصول صد در صد ایرانی باشد. بنی‌طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه کوثر یک محصول تماما ایرانی است، گفت: از هر قطعه‌ای در جنگنده می‌توانید عکس و فیلم تهیه کنید. تمامی این قطعات ساخت داخل هستند و ما نگران نیستیم که آمریکا با دیدن تصویر قطعات ورود آن را به کشور ممنوع کند.

بدنه و موتور جت، صندلی پران،  سیستم‌های الکترونیکی، تجهیزات اکسیژن، سیستم پرتابگر، کامپیوتر مرکزی، سیستم ناوبری و نمایشگر دیجیتال نقشه به طور کامل  از تولیدات داخلی است. مشارکت داخلی برای تولید این جنگنده موجب صرفه جویی ۷/۵ میلیون دلاری برای کشور می‌شود. مهم‌تر اینکه این هزینه ای است که برای خرید تنها یک فروند هواپیما می‌بایست کشور می‌پرداخت.

جدیدترین جنگنده ساخت داخل چه ویژگی‌هایی دارد؟

بازتاب تولید جنگنده کوثر در رسانه‌های منطقه 

تولید صد در صدی جت جنگنده کوثر و صرفه جویی ارزی آن موجب شد تا خبر ساخت جنگنده کوثر از اولین ساعت‌های رونمایی و پرواز آن، در صدر اخبار رسانه‌های منطقه قرار بگیرد.

شبکه الجزیره عربی در خبری ویژه که به ساخت این جنگنده می‌پرداخت، گفت:  ایران اولین جنگنده صد درصد ملی را که به تجهیزات پیشرفته مجهز است ، رونمایی کرد. این جنگنده که نام کوثر برای آن انتخاب شده است از سوی متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ایران در روز صنایع ایرانی و با حضور رئیس جمهور روحانی  و در یک نمایشگاه نظامی رونمایی شد. 

سایت 'عربی 48 ' هم در گزارشی معتقد است که  تحریم های آمریکا بین المللی و منع واردات سلاح از کشورهای جهان موجب پیشرفت ایران در زمینه ساخت سلاح ها و تجهیزات نظامی شده است.

این سایت خبری در ادامه قسمتی از سخنان روحانی را آورده بود که رئیس جمهوری در آن گفته بود: ما باید خودمان را تجهیز کنیم تا با نیروهای نظامی که می خواهند سرزمین ما و منابع ما را بگیرند، مقابله کنیم.

علاوه بر شبکه الجزیره  و عربی 48،  الرای، النهار و الدیار کویت ، صفحه الکترونیکی روزنامه الاتحاد امارات ، پایگاه عربی دفاع و تسلیحات، عربی 21  و ده ها سایت دیگر منطقه ای خبر این توانمندی را بازتاب دادند.

سایت‌های خبری جهان همچون رادیو فردا، بی بی سی فارسی و سی ان ان در گزارش‌های جداگانه به پوشش خبر این رونمایی پرداختند. بی بی سی فارسی در قسمتی از گزارش خود به اشاره به اینکه ایران ۴۰ سال  تحت تحریم های شدید برای خریدهای نظامی بوده است، می‌نویسد: وزارت دفاع ایران بخش عمده ای از نیازهای دفاعی این کشور را تامین می کند و در اختیار ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گذارد.

جدیدترین جنگنده ساخت داخل چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوثر مسلما ابتدای راهی بسیار طولانی در بخش هوایی برای کشورمان محسوب می شود و می توان این پرنده جدید را نه فقط یک هواپیمای آموزشی  پشتیبانی رزمی و بلکه یک بستر برای آزمایش و توسعه بسیاری از فناوری ها در آینده دانست، اما با همین اتفاق نیز جمهوری اسلامی ایران اولین کشور اسلامی است که توانسته چنین جنگنده مدرن و در حد نسل ۴ را بسازد و باید یه آن بالید و برای توسعه آن، از نیروهای مسلح و وزارت دفاع حمایت ویژه کرد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد که گمان می‌کنند، پیشرفت‌های نظامی برای کشور تهدیدآفرین است؛ افزایش توانمندی‌های نظامی موجب می‌شود هزینه دشمن برای حمله به ایران بیشتر و بیشتر شود؛ بحران در سوریه، عراق و یمن به خوبی نشان می‌دهد که  آمریکا و همپیمانانش در منطقه از هیچ جنایتی علیه دولت ها و ملت ها ابایی ندارند و اگر تاکنون به خاک ایران تعرضی نکرده‌اند، صرفا به این دلیل است که می‌دانند اگر کوچک ترین اشتباهی بکنند، با پیامدهای بسیار تلخی رو به رو می‌شوند و اولین اشتباه آنها می تواند آخرین اشتباه آنان باشد.

خودکفایی در تولید صنایع دفاعی می‌تواند پیامی روشن به سایر کشورها مبنی بر این نکته باشد که افزایش توانمندی نظامی کشور وابسته به نخبگان داخلی و  بدون تاثیر پذیری از اقدامات سیاسی همواره ادامه خواهد یافت. قطعا برای داشتن نیروی نظامی کارآمد نیازی نیست بودجه‌های کلان خرج شود، درست همان کاری که برخی مرتجعین منطقه‌ای انجام می دهند!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
امریکایی فکر میکنی پس بنظر دادن تو احتیاجی نیست اریکا در مقابل ما هیچی نیست چون دیدیم اسیر شدند گریه کردند ترسو هستندند ایران زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۶:۳۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوبه ولی جت یا همان هواپیما جنگی خوشگلی نیست جت جنگی جدید آمریکا خیلی خوشکل لطفا عکس داخل وبیرون آن هم بگزارید طاها محمدی هستم ۹ساله از قزوین سپاس وبدرود
United States of America
داود
۱۵:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۸
با سلام خدمت همه دوس داران نظام من فقط یک موتور قدرتمند جت تحویل من دهید و پول یا کارگاه برای کشور عزیزم جت میسازم که پدر امریکا و کشورهای دیگه فکرش هم نکن این حرف را در مقابل جانم میزنم که اگر نتوانم فقط خودم تنها امکاناتی مثل خنصا کردن موشک دنباله دار در هوا به وسیله خود جت فکر کن ببین کسی هنوز توانسه پس ایران ما خیلی جوان با استعدا.د دارد ولی همیاری نداریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
ایول به این ایرانیان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
رستم
۲۳:۵۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
سلام
بر متخصصان و دنشمندان و مهندسان عرصه نظامی و دفاعی سپاه و ارتش و وزارت دفاع ایران و این پیشرفتهای روز افزون را به همه ملت شریف ایران و رهبر کبیر ایران و همه تبریک می گویم و امیدوارم که ایران همیشه در صدر پیشرفتهای روز افزون علم و شکوفایی در جهان قرار گیرد.
ایران به اوج اقتدار و عظمت در جهان رسیده و کور شود جشم دشمنان این مرز و بوم و منافقان و خائنین و استکبار و صهیونیست و ال سعود و مزدوران وطن فروش
United States of America
علی
۱۷:۴۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
بلاخره از یه جا باید شروع کرد
Netherlands
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
بیخیال بابا این در مقابل f22امریکا قابل مقایسه نیست مثل اسباب بازی میمونه امریکا داره جنگنده نسل ششم میسازه اونوقت ما تازه f5را ساخت امریکاست ساختش ارتقا دادیم اونم ازنسل چهار
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۹ ۲۷ دی ۱۳۹۸
خب که چی؟؟
یعنی ما پیشرفت نکنیم و دست رو دست بذاریم چون امریکا از ما توی صنایعش قوی تره؟
واقعا براتون متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۰۲:۳۱ ۱۱ تير ۱۳۹۸
با سلام اگر جنگندهای ما F5 هست ناراحت نباشین دله خلبانای ما F50 هست ما هم تا جون داریم تا نفس داریم پوشتونیم عشق است رهبر دلها سید علی۰ ۰ ۰
United States of America
جبار
۱۳:۰۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ماشاءالله به بچه های ارتش وسپاه
Iran (Islamic Republic of)
محمد یاسین
۱۵:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
البته اگه بچه های وزارت دفاع را هم اضافه کنید بد نیست چون زحمت طراحی و ساخت را اونا کشیدن تا بچه های ارتش وسپاه به بهترین شکل انشاا... استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی سلیمانی
۱۸:۳۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
من یک نکته رو باید عنوان بکنم که شاید خیلی ها اطلاع نداشته باشند و اون اینکه،صنعت ساخت هواپیما صنعتی است که در اون توانمندی ها در ساخت و تامین قطعات به صورت مشترک بین چند کشور انجام میشه و شاید در دنیا تنها سه کشور وجود داشته باشند که بتوانند از صفر تا صد یک هواپیما رو با تکیه به دانش و صنعت داخلی بسازند،حالا شما در نظر بگیرید ما در شرایطی جرأت ساخت یک هواپیما رو پیدا کردیم که در بدترین شرایط تحریمی از سوی قدرت های بزرگ هستیم،خوب این افتخار ساخت جنگنده رو صد چندان میکنه،باید به این بچه ها افتخار کرد و تشویقشون کرد،به تبلیغات منافقین و دشمنان که سعی در بی اهمیت جلوه دادن این پیشرفت هستند توجه نکنید،تولید یک کالای فوق استراتژیک رو شروع کردیم و آن شاالله با قدرت به بهبود کیفیت و نمونه های به روز تر اقدام خواهیم کرد
United States of America
ناشناس
۰۳:۵۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
امیدوارم همیشه تحریم باشیم ومتکی به نفت نباشیم تا در ایران ایرانی به فکر بره و کاری کنه کارستون دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
کشور های غربی اصلا فکر نمی کردن ایرانی بتونه نقاشی جنگنده های اونا رو بکنه اما حالا اونا باید انگشت به دهن بمون نن چون ما اون ساختیم و از اون پیشرفته شم رو خواهیم ساخت ما میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
دمتون گرم افرین واقعن کارتون درسته هرچه که ساختین هنر میخواد کاش مدیران خودرو هم یاد میگرفتن حالا هرچی که ساختیم هنر حرکی که انتقاد میکنه بفر ما جلو از خودت هنر نشود بده
Germany
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
پاینده باد ایران اسلامی
Austria
حسن
۱۹:۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
ایران وسط راه است برخی کشورها حتی نمیتوانند مثل ما اف 5 را تعمیر کنند ولی امید وارم به تکنولزی ساخت جنگنده ای مدرن تر در چند سال اینده باشیم و شاهد برجام هواپیمایی هم باشیم از ارتش و سپاه خواهش میکنم که با ایجاد شرکت خودرو سازی هم ملت ما را یاری نمایند . انشاا...
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۳۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
امید وارم در اینده جنگنده هایی مشابه پکفا و اف 18 ساخته شود و خودرو سازی را هم سپاه ایجاد کند تا ایران به روز ترین خودرو را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
من حرفی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
با سلام

درود بر ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
من میگم وقتی که سپاه محترم موشک وهواپیما میسازد واز نوع پیشرفته .درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
دی ای
۰۴:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
اگر علم در تریا باشد مردانی از ایران به ان دست بیدا میکنند بیامبر خاتم
Germany
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
البته همون اف 4 و اف پنج را هم متخصصان آلمانی که بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا اسیر بودند ساختند مانند ورنا فان براون دانشمند آلمانی که موشکهای فضایی ناسا و پنتاگون را طراحی کرد و ساخت حتی پهپاد هم از ایده های نازی ها بود که آمریکایی ها آن را به نام خود ساختند . این هواپیما با هر بدنه ای که پرواز کند مهم نیست مهم موتور جت آن هست که هر کشوری قادر به ساخت نیست . امروز مشابه اف 5 ، سال دیگر مشابه اف 14 دو سال دیگر مشابه اف 15 و 16 .. خلاصه تا پنج سال دیگه به جرآت میشود گفت اف 22 هم ساخته خواهد شد .. چشم و گوش شیطون و دشمنان ایران کور و کر باد .
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۲:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
برادر عزیزم موضوع مورد بحث این نیست که آمریکا رو کی آدم کرده یا کی براش چی ساخته موضوع صداقت هست و راستگویی همین ابهامی که ایجاد شده و به نظر من هم درست هست باید پاسخ داده بشه تا افراد ناآگاه پاسخ بگیرن و دنبال اطلاعات از جاهای دیگه نرن با برچسب زدن به سوال کنندگان راهی به پیش نخواهیم برد حتی کپی کردن تایگر هم حرکت خوبی است ولی ولی باید ببینیم آیا ما توانایی ساخت موتور جت رو داریم؟؟ که با توجه به اطلاعات موجود در حد نمونه ی سبک رو تونستیم بسایم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
احسنت به وزیر دفاع ارتشی انشاالله تا اخر دوره خود یک هواپیمای معادل اف ۱۴ تحویل کشور خواهد داد و تولید خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
نوروزی
۱۲:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
به کوری چشم دشمنان وبه کوری چشم وطن فروشان به این جوانان ودانشمندان عزیز افتخار می کنیم که خداوند متعال همیشه یار ویاورشان باشد.به امید افتخارات دیگر این عزیزان خداوند نگهدارتان باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
با درود وسلام به سازندگان این جنگنده.اگه این جنگنده ساخته شده حتی اف5 باشه که ما اونو مونتاز وکپی کرده باشیم باز هم قدم بسیار بزرگی برداشتیم. فراموش نکنیم کره جنوبی وزاپن صنعت اتوموبیل خود را با مونتاز ماشینهای امریکایی شروع کرده اند وامروزه در دنیا حرف برای گفتن دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
باید صنعت خودرو سازی هم ارتقا پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام. آفرین بر دلاوران ایرانی.قدم اول است. هر چه باشد خوب است, بهتر از اینها را هم می وانیم بسازیم.پیشرفت آن را خواهیم دید.مقایسه خودرو سازها با پیشرفت های نظامی اشتباه است. کاش خودروها را هم بچه های سپاه میساختند. خودرو سازها آبروی صنعت ما را بردند.رشد موشکی ما هم به مرور بود و رشد صنعت هواپیمایی را خواهیم دید.آن میلیاردها دلار که هزینه ایرباس شد و هیچی توش در نیامد اگر مثل این برادران به طرف تولید ملی میرفت و دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان وارد کار میشدند, قطعا آن هواپیماها را هم تولید میکردیم. و ما میتوانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
آفرین ایران

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
آفرین بر وطن پرستان ایران عزیز ،کاش ماشین سازی دست سپاه بود . تا پیشرفت خودمان دا میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
به کوری چشم دشمنان وکوری چشم وطن فروشان وبه لطف ویاری خداوند متعال وباتلاش شبانه روزی جوانان ودانشمندان عزیز کشورمان بدون نیاز به خارجیها درساخت این جنگنده باید افتخار کرد خسته نباشید گفت وباید قدرشان را دانست.خداوند متعال همیشه پشت وپناهتان باشد
Germany
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
تولید داخل بهتر است چون کشورهای فروشنده بقول حضرت امام راحل ضربه شدید اقتصادی می زنند و در راستای اهداف شوم می خواهند بکار گرفته شود و وابستگی ایجاد می کنند
Germany
ناشناس
۰۵:۰۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
امیدوارم نسل های بعد قابلیت های بیشتری داشته باشه
Germany
ناشناس
۰۵:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
باید قدرت تولیدات صنایع دفایی را ارتقا بدهیم
Germany
ناشناس
۰۴:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
صنعت هواپیما هم مثل خودروساز فقط بلد پراید از رده خارج بسازه ! فکر کنم یه 50 سالی عقب هستیم از علم طراحی هواپیما و آیرودینامیک ! نسل چهارم وقتی دنیا دنبال ساخت نسل هفتم !! میگن ایران خودرو 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد برای ساخت سمند ! در همون زمان با 800 میلیون دلار میشد برند و کارخانه چگوار خرید ! حالا خودتون مقایسه کنید کیفیت سمند و چگوار !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
تو حالت خوبه کلا؟!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
عالیه تبریک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
عالیه تبریک
Iran (Islamic Republic of)
iran
۰۱:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
پیروز و پاینده باد ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
iran
۰۱:۳۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
پیروز و پاینده باد ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۰۱:۱۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خدمت دوستانی که اسرار دارند این جنگنده همان f5 هست عرض کنم این هواپیما تفاوتهای زیادی با اف ۵ دارد و از جمله آیرودینامیک و شکل بالهای متفاوت و همچنین ایونیک و کنترل آتش منحصر به فرد که اف ۵ آمریکایی از آن بی بهره است . ضمنا با نگاهی به تاریخچه ساخت هواپیما در آمریکا متوجه میشوید که جنگنده اف پنج راه را برای ساخت مدلهای بهتر مانند اف ۱۶ و اف ۱۸ باز کرد و در واقع اف ۱۸ شکل تکامل یافته اف ۵ هست که این نشانگر این مهم است که صنعتگران ما به چه تکنولوژی مهمی دست پیدا کرده اند و چه بسا اکنون مشغول ساخت هواپیماهای بسیار پیشرفته تر از اف ۱۸ باشند که معلوم است همه برگهای برنده را رو نمیکنند. شاید دشمنان وقتی متوجه توان هوایی ما بشوند که با ما وارد یک جنگ تمام عیار شده باشند و آنگاه حیرت زده خواهند شد. یادمان نرود که تکنولوژی rq 170 در اختیار ماست و چه بسا سپاه علاوه بر نوع بدون سرنشین از نوع سرنشین دار آن را هم تولید کرده و در خفا مشغول تست و تولید انبوه بلشد. و چه زیباست وقتی این هواپیماهای بومی از روی ناوهای هواپیمابر ما برخواسته و در خلیج و اقیانوس جولان دهند.
Iran (Islamic Republic of)
فرهی زاده
۰۱:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
شاید خیلی ها ندانند وقتی جنگ شروع شد حتی سلاح انفرادی ژ سه نداشتیم برای دفاع فردی و به سربازها اسلحه از رده خارج شده برنو می دادند . وقتی امام راحل فرمودند جنگ یک نعمت خیلی ها نمی فهمیدند منظور امام چه بوده . منظور امام عزیر همین چنگنده هاست همین موشکهای بالستیک و... است . آفرین برنخبگان جوان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۰۱:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام بر تمام ایرانیان تبریک میگم ،چشم دشمنان،منافقین وکوردلان کور کور که با جهالت لجاجت ،پیشرفتها ی دانشمندان کشورمون رو به سخره میگیرن.درود بر خلاقیت ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۰۱:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام بر تمام ایرانیان تبریک میگم ،چشم دشمنان،منافقین وکوردلان کور کور که با جهالت لجاجت ،پیشرفتها ی دانشمندان کشورمون رو به سخره میگیرن.درود بر خلاقیت ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خیلی عالیه درود بر نخبگان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
من موندم وقتی که تونستیم جنگنده تماما بومی بسازیم چرا ذره ای در طراحی تغییری ایجاد نشده تا هم قدرت مانور بالا بره و هم از سطح مقطع راداریش کم بشه
اگه رو اف 5 ابر کامپیوتر هدف گیری نسل 200 هم بندازی بازم اف 5 ه و به راحتی رهگیری میشه و نمی تونه با ساده ترین تجهیزاتی هوایی کشورهای عرب منطقه هم برابری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
توانایی ما در صنایع دفاعی خیلی عالیه مهم اینکه با وجود این تحریم ها تونستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
جهادگران صنعت دفاعی خداقوت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دوستان این همان اف ۵ است اف ۵ هم تک خلبان دارد و هم دو خلبان اف ۵ برای رزم شبانه استفاده نمیشود اف ۵ معمولا شکاری است و برای نبرد هوایی طراحی شده است با تغییرات سیستم ناوبری این هواپیما برای پرواز شب آماده است به نظر کار بزرگی است و با استعدادی که از این بچه ها سراغ دارم خیلی زود قادر به طراحی پهپادی خواهند بود که نه برابر سرعت صوت و تا سقف نود هزار پا پرواز کند و اهداف زمینی را در همان ارتفاع نابود کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
کاش قطعه به قطعه افتتاح می کردند :
ساخت موتور جت بومی خودش یه پروژه مستقل و قابل تقدیره،
ساخت بدنه سبک و ساخت سیستم های الکترونیکی و رادار و ... هر کدومشون یه افتخاره
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حالا این اگر کپی اف ۵ یا۴ باشد باز جای نقدیر و تشکر دارد ‌زمان شاه که اصلا به ایرانیها اجازه نزدیک شدن به موتور و تجهیزات و حتی تعمیر کوچک این را هم نمیدادند و کلا تعمیرات با هزینه هاب بالا در خود آمریکا انجام میشد حالا هی یک عده پرت پلا مینویسند.
Iran (Islamic Republic of)
farid
۲۲:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اگر یکی به حیدر العبادی نخست وزیر عراق می گفت .
اگر ایران به فکر منافع خودش بود الان کشوری به اسم عراق و سوریه در زمین نبود .
ما مسلمانیم باید حق مردم خودمان رو به اعراب بدهیم . و ان ها به ما پشت کنند!
Iran (Islamic Republic of)
بهشتی
۲۲:۱۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دم همشون گرم برادران سلهشور
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۲:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تبریک به هموطنان گلم
اگه بگیم این همان f5 60 سال پیش باشه باید با این مثال توجه شما رو جلب کنم به چند نکته و اینکه
مطمئن هستم همه شما حداقل یکبار پیکان دهه 60سوار شدین اون رو مقایسه کنید با پیکان مدل سالهای پایانی تولید و یا پیکانهایی رو که الان دست عده ای موجوده و آپشن ها و تغییراتی که سازنده و یا مالک خودرو به قابلیتهای خودرو اضافه کرده خودتون خوب میدونید چی میگم مثلا سیستم سوخت رسانی صوتی ایمنی هیدرولیک آلیاژ سبک و مقاوم و هر چجیزی که مخیله تون میگنجه
بدنه همونه ولی ناوبری و سیستمهای دیجیتالی و هدف زنی مورد نیاز به موازات سامانه های راداری داخلی خرج مهمات و مسافت کوتاه تغییر پیدا کردند .
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام
برید با مسئولین مصاحبه کنید بگید اکثرا دارن میگن f5 هست. یه جوری به این ملت ثابت کنید که نیست. چهار تا متخصص از روسیه و چین بیارن بررسی کنن و اعلام کنن. بد میگم؟
حداقل اینطوری شک و شبه برطرف میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
ما بهترین نخبگان را داریم نیازی نیست این موضوع را به اثبات برسونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
،،انشاال،،،،،اين هواپيما مفيد و ماندكار باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
امید واریم در آینده نزدیک به گفته وزیر دفاع از سامانه دفاعی بومی باور رونمایی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اصلا گیریم که f 5 باشه خب...دستشون درد نکنه که با وجود تحریم، ناوگان هوایی مون رو به روز رسانی کردن...این کار ضرر بزرگی برای آمریکاست...
Iran (Islamic Republic of)
س ▪ ع
۲۰:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خواهش میکنم خودمان را از این بیشتر باور کنیم. ایرانی میتواند. ...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
فقط انشاا... که واقعاایرانی باشه ومثل خودروهای داخلی نباشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خودروهای داخلی مدیر ندارن .هواپیما مدیراش فاسد نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
همه این پیشرفتها وقتی جواب میده که در بیشتر استانها تولید انبوه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
از هنرمندی ایرانیان در ساخت و طراحی هم استفاده بشه
ما دوست داریم جنگنده های بعدی طراحی ایرانی داشته باشند
منظورم هنر طراحی بومی و ایرانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
هر چی که هست خودیه
تیراژ زیاد فراموش نشه
دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اگر همان جنگنده F5 که پنجاه سال پیش طراحی شده با همان کیفیت بدون نو آوری الکترونیک فقط و فقط مهندسی معکوس شده باشد از صفر تا صد و کامل تولید داخلی باشد کار بسیار بزرگی است .
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۱۹:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
مهم اینه که ما هم تونستیم تو جمع غولهای تکنولوژی باشیم ، اف35 هم می سازیم اگه سرکوفت به دانشمند خودمان نزنیم
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تبریک به همه ایرانیان
اگر مثل موشکی صنعت هوایی هم به بلوغ برسه و تولید انبوه بشه قطعا یک پیشرفت و پیروزی بزرگ و باز شدن راه برای تولید طرحهای بهتر و ایرانی تر در آینده خواهیم بود
پیروز ایران سربلند ایران باهوش ایران هنرمند ایران صنعتگر ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۴۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اگه تولید انبوه بشه با خطوط تولید گسترده خیلی هم عالی میشه دست تلاشگران و نخبگان و صنعتگران ایرانی بی بلا
موفق و همیشه سربلند و سر افراز باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
نیروهای مسلح در معیشت بسیار مشکل دارند ..از مسئولان مربوطه خواهش میکنیم رسیدگی کنند ...با این وضع گرونی واقعا که زندگی سخت شده ...حقوق 10درصد افزایش دادند ولی الان حدود50درصد وحتی بیشتر تورم داریم ...
Germany
جاسم آبادانی
۱۹:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
وقتی یادمون میاد که توی جنگ حتی نمی تونستیم یک موشک به خاطر تحریمها بسازیم و الآن جوانهای این مرز و بوم هواپیمای جنگی میسازند آنهم بعد از چند سال باید گفت مرحبا و احسنت و بسازید و بازهم بسازید خداوند ایران نگهدارتان باد .. اتفاقا تنها کشوری که میتواند و باید بسازد ایران هست چون حتی آلمان و ژاپن و کره ی جنوبی و ایتالیا و اسپانیا قادر به ساخت جنگنده بدون اجازه ی آمریکا نیستند و 51 درصد از سهم یورو فایتر جنگنده ی اروپایی به آمریکا تعلق دارد و در حقیقت حق مالکیت آن دست آمریکا است ولی از الف تا ی جنگنده ساختن دل شیر می خواهد که ایرانی ها دارند حتی مسئولان کشور کودک کش Is rael ( حامی اصلی IS یا داعش ) هم اعتراف کردند که این مسئله را زیر نظر دارند .. تا کور شود هر آنکه نتواند دید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
چقدر شبیه اف پنج آمريکا ييه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
نمی دونم چرا گیر دادن به اف5 .بر فرض که باشه همین که بتونن ازش تولید کنن خودش خیلی عالیه .مهم اراده ودانش ساخته که داریم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام مهم اینه که دیگه تحریم باعث نرسیدن هواپیما برای دفاع از میهن اسلامیمان نمی شه و برای یک قطعه کوچک زمینگیر نمی شه . از همه اونایی که در این راه زحمت کشیدن تشکر می کنم و دست همشون رو می بوسم. خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خدا وکیلی ساخت یه ماشین خوب از هواپیمای جنگی سختره بابا ما که می تونیم هواپیما بسازیم چرا تو پراید بیست سال درجاااااا میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
چون هواپیمارو متخصص وطن پرست می سازه ولی خودرو سازی دست مدیر غرب پرسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
برای اینکه جنگنده دست مدیران لایق وکاردانه .نه مافیا
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۱۸:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تلاش کارکنان صنایع دفاع موجب خوشحالی ملت ورهبرشدوبه امیدروزهای آینده که ساخت زیردریایی وناوهواپیمابروامثالهم که پیچیدگی بیشتردارندهم رونمایی شوندوکشورمان به این پرسنل زینت دین ومیهن افتخارکنندوکشورراههم دربرابرآفات مهاجم بیرونی بیمه کنند.1/6/1397
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام علیکم ،

اول اینکه این هواپیمایی جدید نیست و همان جنگنده صاعقه است که وارد تولید شده ،

دیگر اینکه حتما عنوانی در فعالیت های نظامی تحت عنوان منطقه پرواز ممنوع را
شنیده اید ، این اصطلاح ، حالتی دفاعی است که کشور دارای این حق حریم امن هوایی دارد ،
ایران برای همیشه منطقه پرواز ممنوع است ،

جنگنده کوثر ، برای مواقعی است که نیروی متجاوز قانون منطقه پرواز ممنوع را نادیده
بگیرد ، جنگنده کوثر سرعت زیاد دارد و برای عملیات در این شرایط است .
Germany
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ایا این جنگنده میتواند دوعدد موشک هوا بزمین 1500 کیلومتریرو حمل وشلیک کنه ویا قدرت حمل سلا حش درحد سوخو22 هست یانه. واگه یه موشکمازاون دوموشکرو هم حمل وشلیک کنه .عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اگه با دقت خصوصیات این هواپیمای جت مافوق صورت رو بخونید جواب سوالتون رو می گیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
یک بار نوشته خودت را بخوان ببین از نوشته ات چی می فهمی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
بعضی از کشورهای منطقه که با آمریکا همپیمان هستند توانایی ساخت اسباب باری اینو هم ندارن
چرا بعضی از ما اینقدر لجبازانه حرف می زنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
آمریکا توسط ایران جایگاه ابرقدرتی را از دست داده و درحال نابودی است واین را فقط و فقط از چشم ایران میبیند برای همین دستش به ما برسه همه را ازدم تیغ میگذرونه مجامع بین المللی نیز تابع ونوکر آمریکا هستند پس ما باید باتوکل به خدا خودمان از خودمان دفاع کنیم. یمن افغانستان سوریه لیبی سوریه دلیل این ادعاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
موافقم متاسفانه بعضیا مغرضانه سعی در تضعیف صنعت دفاعی دارن .درحالی که همون امریکا بسیاری از پیشرفتهاش رو مدیون دانشمندان ایرانیه.اما ما خودمون رو قبول نداریم.همپیمانان امریکا در اصل نوکرهای امریکاهستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دمشون گرم ایشاالله یه روز برفراز اسمان کشورهای عربی به پرواز در بیاد و لرزه به تن عربا بندازه
Iran (Islamic Republic of)
ماهان
۱۷:۴۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تجهیزاتی که روی این هواپیما نصب شده کاملا با نمونه امریکایی فرق داره اون اف 5 امریکایی که اصلا سیستم دید در شب هم نداره و توانایی حمل هر نوع سلاحی هم نداره ولی جنگنده کوثر
توانایی حمل انواع تسلیحاتو داراست وقتی تونستیم چنین هواپیمایی بسازیم کاملا واضحه که در اینده میتونیم بهتر ااز اف 14 هم بسازیم جوری نظر میدید این که همون اف 5 هست انگار دارن روزی صد تا اف 5برامون میفرستن
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۱۷:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
درود بر همگان
بالفرض اگر هر اف از جنگنده هاي امريكايي باشه بازدر اين شرايط مونتاژ اون هم از شاهكارهاي اين فرزندان اين مرز بوم است كه به بازوي خود اتكاء كردند
Canada
بهنام
۱۷:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
آفرین بر دانشمندان ومتخصصان باغیرت وعزت ایرانی،دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
الله اکبر.الله اکبر.الله اکبر.
Iran (Islamic Republic of)
پ
۱۷:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
درود بر شما ضامنین امنیت کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
امریکاf117ساخته چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
لازم نیست که حتما چیزی گفت
مرغ همسایه غازه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
موشک هم اول جنگ از لیبی وکره شمالی گرفتیم ولی الان جزءبرترینهای جهان شدیم. مطمئن باشید به زودی تو جنگنده در ردیف ده تا کشور برترمیشیم. نیوتن هم گفت من از شانه غولها بالا رفتم قرار نیست ازصفر شروع کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا
۲۱:۲۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
یعنی ما عادت کردیم غریب پرست باشیم مگه طراحهای امریکایی همه مال امریکا هستند تعریف غریبه رو میدی به توافرین میگند راست میگی ویزا بگیر برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
RQ170 هم پیشرفته ترین هواپیمای آمریکا بود که اومد ایران کرک و پرش ریخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
آمریکا برای اینکه f117 بسازه 100000 بار آزمایش میکنه و 1000000بار با شکست مواجه میشه و ... اما ما فقط میگیم آمریکا این و ساخت نمیگیم پولش از کجا اومد کجا استفاده میشه و ... ، پس برای اینکه ما هم ir90000 بسازیم باید راه زیادی رو بریم که آمریکایی ها رفتن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
هیچی نگو اف 117 بازنشسته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
اتفاقا شما اگه هیچ حرفی نزنی بهتره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
حرف نزنی سنگین تری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
کوتاه بیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
از سرت هم زیاده
زورت میاد⁦
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
هرچي كه هست مال خومونه

ميفهمي مال خوده خوده خوده خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
واقعا عالی و جای تقدیر دارد تبارک الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
فقط روزی که قاهر 313 به پرواز در بیاد و واقعا ایرانی باشه واقعا همه ایرانیا خوشحالن
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۶:۲۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
شما فرض بر این بگیر که اصلا کپی برداریه. فرض کن همون اف 5 آمریکاست. بهرحال باید از یجایی شروع کرد تا به اون بالا ها رسید. هرکاری که تو این مملکت بشه خوبه شما فک کن یه سوزن درست کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
آمریکا هنوز از هواپیمای B52 که مربوط به جنگ جهانی هست داره استفاده می کنه F5 که سهله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خدا رو شکر اونقدر تو علم متریال و آلیاژ پیشرفت کردیم که آلمان هم به پامون نمیرسه....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام
دوستان که می گن این اف 5 هست اگر هم واقعا چنین مهندسی معکوسی انجام شده واقعا عالیه چرا چون بومی شده و تعداد زیادی می تونن ازش تولید کنن و همین برای ما بسه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خیلی ببخشیدا ولی این همون اف 5 هست آخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
درود بر متخصصان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۸:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
خب تو هم برو پژو 206 فرانسه رو بومی تولید کن
آمریکا که اف 5 نداده...داخل درست شده
Germany
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
هرچی دید نگو - مگه حتی یه پیچ از اف 5 بهمون میدن؟ ولی این 100 ساخت داخله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
یه جوری میگه F5 که انگار مداد رنگییه (موتور جت بومی و هواپیمای مافوق صوت ساخت داخل می فهمی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
پلتفرمش که f5 ببین توش چیه ؟ مهم توشه نه بدنش.
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۵:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
درود بر ایراااااااااااااااااااااااااااااااااااااان
Sweden
میثم
۱۵:۳۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
این همون اف 5 آمریکا هست ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
این همون f5 آمریکا بود اما این کجا و آن کجا این امکاناتش زمین و آسمون با اون فرق میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
درود بر شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
داداش، این همون F5-F است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اف5 اف5 اف5
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
نمی دانم چرا بعضی از دوستان نمی خواهند واقیعیت را قبول کنند یه جوری می خواهند" بقول بازایها تو سر مال بزنند " ارزش آن را کم جلوه بدهند . هر چه که هست افتخار ما ایرانی هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
می خواستم منفی بدم اشتباهی لایک دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
افرین به ایران
Iran (Islamic Republic of)
قباد
۱۵:۱۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
حتی اگه این هواپیما به قول بعضی از دوستان اف4 یا اف5 باشه عالیه چون ساخت داخله فقط تلاش و پشتکار دست اندر کاران ساخت هواپیما کافیه که هر هواپیمایی را بسازیم.که البته از طرف همه ملت ایران از آنها خواهش می کنم دچار اشتباه خودرو سازان نشوند واین طرح ملی را فدای منافع شخصی نکنند که انشاء الله با فرماندهی فرمانده کل قوا به برتری هوایی در جهان برسیم چون ما ایرانی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۵:۰۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تبریک به دلیرمردان ایران
Iran (Islamic Republic of)
وکیل الرعایا
۱۵:۰۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
یک اف 5 چه ویژگی هایی داره؟ یک جنگنده نسل سه چه ویژگی هایی داره؟ بهتره بگیم یک هواپیمای آموزشی تا یک جنگنده نسل 4!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
یک f5 هیچ ویژگی نداره اما کوثر خیلی ویژگی داره که f5 نداره.
Iran (Islamic Republic of)
نقوی
۱۴:۵۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ماشاالله ماشاالله درودوسلام برسازندگانش ک چشم دشمانان شیعه راکورکردن
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۴:۵۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دو تا سوال ؟
اول اینکه این جنگنده با f5 چه فرقی داره ؟؟
دوم اینکه ما که جنگنده بومی تولید میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
احسنت و درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تبریک میگم
Iran (Islamic Republic of)
عمران
۱۴:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
عمران
۱۴:۴۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سمند و دناهم میگن بومیه ولی رو بعضی قطعاتش اسم چینه الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
جنگنده ها دست مدیرانیه که مدیریتشون رو تو جنگ ثابت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
بعضی از قطعات بنز هم ساخت چینه محض اطلاعتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اون مسئول با این مسئول متفاوته
۱۲
آخرین اخبار