رئیس سازمان نظام پزشکی مطرح کرد؛

تحت فشار بودن دانشجویان جوان پزشکی/ تعرفه‌ها در آینده‌ای نزدیک برای همه عادلانه می‌شود

فاضل گفت: پزشکان جوان تحت فشار هستند، در زمان انجام طرح اجازه تاسیس مطب ندارند و باید برای هر مقطع یک طرح را بگذرانند.

ورشکستگی‌ بیمارستان‌های خصوصی/ تحت فشار بودن دانشجویان جوان پزشکی/ عادلانه شدن تعرفه‌ها برای همه افراد در آینده نزدیکبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی کشور امروز در مراسم روز پزشک در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: جامعه پزشکی همواره مورد توجه مردم و جامعه بوده است اما امروز در جامعه پزشکی با شرایطی استثنایی، مسائل مختلف و گسترده هر روز شکلی تازه‌  به خود می‌گیرد و در کنار ویژگی‌های اختصاصی، بالندگی، موفقیت و تحقیق، نقدی گسترده به جامعه پزشکی وارد است.

فاضل بیان کرد: شروع به کار پزشکی در کمتر از چهار دهه قبل بوده است، پیش از انقلاب 10 دانشکده پزشکی و 700 فارغ‌التحصیل وجود داشت که نصف این افراد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته و بسیاری از آنها به کشور بازنمی‌گشتند.

در این بین بیماران برای مسائل ابتدایی به خارج از کشور می‌رفتند که امروزه خوشبختانه عمل جراحی قلب و پیوند کلیه به راحتی در کشورمان انجام می‌شود و بسیاری از بیماری‌ها درمانشان در ایران امکان‌پذیر شده است.

وی با اشاره به تقویت نیروی انسانی و متخصصین پزشک در زمانی کوتاه افزود: من به شخصه در زمان جنگ  700 عمل جراحی و 300 پیوند کلیه انجام دادم و بابت این تعداد عمل جراحی مبلغ یک میلیون تومان به من دادند که آن را برای انجام هزینه‌های جبهه تقدیم کشورم کردم.

فاضل ادامه داد: امروزه 47 دانشکده پزشکی، 34 دانشکده دندانپزشکی، 19 دانشکده داروسازی در کشور وجود، تعداد دانشجویان پزشکی 45 هزار و 112، دانشجویان دندانسازی 12هزار و 323 و داروسازی 9هزار و 819 نفر است.

 توجه ویژه‌ به مسئله کمیت

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به نگرانی برخی مبنی بر تحت لقا قرار گرفتن آموزش بر درمان، پس از پیوستن  آموزش پزشکی به بهداری گفت: به نظرم نگرانی‌ها در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن آموزش درست بوده است زیرا امروزه بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی در ‌آستانه ورشکستگی هستند و با این شرایط نامناسب برخوردها با این مجموعه‌ها کمی بی‌انصافی است.

فاضل اضافه کرد: در حال حاضر متاسفانه دستمزدها 4 برابر تعرفه افزایش پیدا کرده و نوسانات قیمت ارز، امکانات و تجهیزات پزشکی را بی‌نهایت گران‌ کرده است، به نظر می‌رسد بیمارستان های خصوصی وضعیتی دشوار را تحمل می‌کند و باید با همه جامعه پزشکی و حتی بیمارستان‌های خصوصی راه آمد تا کشور از این مراحل سخت عبور کند.

وی در خصوص گذراندن طرح دانشجویان پزشکی گفت: پزشکان جوان تحت فشار هستند و با آنها مثل برده برخورد می‌کنیم، آن ها در زمان انجام طرح اجازه تاسیس مطب ندارند و باید برای هر مقطع یک طرح را بگذرانند.

این موضوع در حالی است که از نظر من گذراندن یک طرح برای دانشجویان پزشکی کافی است و این کار را از طریق مجلس در حال پیگیری هستیم و معتقدم انجام یک بار طرح برای دانشجویان پزشکی عادلانه است.

وی ادامه داد: در نظام کتاب ارزش گذاری نسبی تعرفه‌ها مورد تجدیدنظر قرار گرفته و تغییراتی در برخی از تعرفه رشته‌ها صورت گرفته که در اختیار سازمان برنامه ریزی و شورای عالی بیمه قرار داده شده است. ترجمه قبلی منشا اختلاف و به نوعی بی عدالتی در جامعه پزشکی شده بود و به همین دلیل یک بار دیگر کار ترجمه این کتاب، با آنکه بسیار دشوار بوده، با همت همکاران انجام شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه کتاب ترجمه جدید کتاب ارزش گذاری نسبت در صحن مجلس طرح می‌شود افزود: گروه هایی که درآمدشان به طور غیرعادی بالا رفته بود پایین و تعرفه‌ ها عادلانه می‌شود.

وی در خصوص مالیات پزشکان ادامه داد: متأسفانه مطالبی در رسانه‌ها مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان مطرح شده بود که به دلیل اهمیت مالیات سازمان نظام پزشکی با رئیس سازمان مالیاتی جلسه داشته و قرار شد منصفانه و محترمانه و با رعایت شئون جامعه پزشکی این کار انجام شود. سازمان نظام پزشکی شکایتی علیه فردی که مصاحبه غیرحرفه‌ ای تنظیم کرده است و برای من تعجب آور است که در این کشور هرکسی هرکاری که دلش می‌خواهد را به راحتی انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: وضعیت بیمارستان خصوصی در شرایط فعلی مناسب نبوده و من معتقدن که هرچه زودتر باید فکری به حال آنها بشود. به نظر من اگر سازمان بیمه در ایران راه اندازی نشده بود خیلی از مسائل راحت تر حل می‌شد.

وی عنوان کرد: بیمه سازمان قدرتمند و پولدار است و همه مردم در زمان مورد مشکل بتوانند از امکانات آن استفاده کنند ولی متاسفانه امروزه ما بار زیادی را بر روی دوش بیمه قرار داده و باعث شده این سازمان ثروتمند فقیر شوند.

وی گفت: امروزه بدون افزایش درآمد بیمه ها هزینه های زیادی به آنها تحمیل می‌شود و دخل و خرج شان باهم یکسان نیست.

وی یادآوری کرد: همه افراد جامعه پزشکی مشکلات خاصی هستند که باید به همه شان به زودی رسیدگی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
محمدرضا کریمی
۲۳:۰۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
از تصمیم عدم انتقال و یاس و نا امیدی در متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاههای خارجی بسیار نا راضی و نگران هستیم شرایط را سختر کنید نه اینکه بطور کامل درها را مسدود کنید...چون کنکور و ارزیابی مربوط به آن نمیتواند ملاک باشد برای گزینش دانشجو ....لطفا" در تصمیمتان تجدید نظر کنید
آخرین اخبار