باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رفع معضل بیکاری معلولان، با توسعه کسب و کارهای اینترنتی

پیشرفت تکنولوژی و توسعه کسب و کارهای اینترنتی فضای مناسبی را برای ایجاد اشتغال به ویژه برای معلولان فراهم کرده است.

توسعه کسب و کارهای اینترنتی، بهترین راه ایجاد اشتغال برای معلولان

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیای امروزی به سرعت در حال پیشرفت است و افراد در جایگاه‌های مختلف هر یک به نوعی در تلاش هستند تا از قافله پیشرفت  جا نمانند و سبک زندگی اغلب مردم نیز در این تغییر و تحولات دستخوش تغییر و دگرگونی می‌شود.

بسیاری از افراد با وجود دارا بودن پارتی و معرف به مشاغل مختلف مشغول می‌شوند و عده‌ای نیز با توجه به استعداد و توانایی که دارند پس از مدت زمانی جستجوکاری برای خود دست و پا کرده و در قبال انجام آن دستمزد و درآمدی کسب می‌کنند.

در اغلب نقاط دنیا انواع کسب و کارها با پیشرفت تکنولوژی و مشخص شدن اهمیت و ارزش زمان، از حالت سنتی و معمولی که در گذشته انجام می‌شود به تدریج خارج شده و به کسب و کارهای نوین اینترنتی تبدیل می‌شود و علاوه بر کاهش وقت برای انجام کارها، فرصت‌های شغلی موجود نیز افزایش پیدا می‌کند.

برخی از افراد اما به دلیل داشتن محدودیت‌های خاص برای پیدا کردن شغل مناسب با توانایی‌هایشان با مشکلات متعددی در جامعه امروز مواجه هستند و کمتر کارفرمایی برای سپردن کارهای مجموعه خود  به آن‌ها اعتماد می‌کند.

معلولان در طیف‌های مختلف معلولیت، برای پیدا کردن شغلی مناسب با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود افتخار آفرینی و موفقیت چشمگیر عده قابل توجهی از معلولان در رشته‌ها و مشاغل گوناگون هنوز نوع نگاه کارفرمایان به این قشر نگاه منصفانه و خوبی نیست.

با اوصافی که در خصوص محدودیت‌های شغلی معلولان بیان شد، بهتر است زمینه گرایش و ایجاد اشتغال و کارآفرینی معلولان در حوزه کسب و کارهای اینترنتی و تسعه مشاغل این چنینی فراهم شود و تحقق این امر علاوه بر ایجاد شغل برای این افراد،  زمینه تبدیل مددجویان به اشخاصی توانمند و جلوگیری از انزوای آن‌ها را هم مهیا می‌کند.

فضای مجازی و مشاغل اینترنتی، فرصتی ناب برای کشف استعداد معلولان

قضاوت و پیش داوری غلط، محدودیت‌های کاریابی و اشتغال به کار افراد معلول را افزایش می‌دهد و توسعه و گسترش کسب و کارهای اینترنتی راهکار مناسبی برای رهایی معلولان از بیکاری به شمار می‌رود.

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص ضرورت گسترش کسب و کارهای اینترنتی اظهار کرد: دنیا روبه پیشرفت است و این پیشرفت دستاوردهای بسیلری را برای جامعه بشری به همراه داشته و بسیاری از کسب و کارها و بازاریابی‌های فعلی در فضای الکترونیکی و اینترنتی در حال انجام است.

وی در ادامه تصریح کرد:کسب و کارهای اینترنتی دو بخش اطلاع رسانی و رسانه‌های اینترنتی که جایگزین رسانه‌های کاغذی و نوشتاری شده اند و همچنین اموری که با طراحی و بهره مندی از اپلیکیشن های ویژه مشاغل اینترنتی ایجاد می‌شود را دربر می‌گیرد و معلولان و توانیابان در هر دو بخش می‌توانند توانمند شده و در نهایت مشغول به کار شوند و به خوبی ایفای نقش کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر کارفرمایان و حتی مردم عادی با مشاهده وضعیت ظاهری یک فرد معلول و انجام یک قضاوت و پیش داوری غلط، وی را فاقد هرگونه توانایی قلمداد کرده و از بکارگیری معلولان در سایر مشاغل خودداری می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از معلولان با وجود محدودیت‌های جسمی و حرکتی از استعداد و هوش بالایی برخوردار هستند.

نحوی نژاد تاکید کرد: پیش داوری افراد نسبت به جامعه معلولان، محدودیت این قشر در یافتن شغلی مناسب را افزایش می‌دهد و مناسب‌ترین راهکار برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، ویژه اشخاص دارای معلولیت توسعه کسب و کارهای اینترنتی است.

وی از ایجاد 500 فرصت شغلی در فضای اینترنتی برای جامعه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر اشتغال به کار معلولان، به افزایش اعتماد به نفس و توانمندی این افراد و فعالیت در یک فضای رقابتی به دور از هرگونه قضاوت و پیش داوری منجر خواهد شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان و افرادی که صاحب رای و اندیشه برتر هستند، را افراد معلولی شامل می‌شوند که با اشتغال به کسب و کارهای اینترنتی به این جایگاه دست پیدا کرده و توانمند شده‌اند و درحال حاضر نمونه افراد موفقی از این دست در کشور ما نیز کم نیست.

نحوی نژاد تاکید کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های انجام مشاغل مختلف به صورت اینترنتی و فعالیت در فضای مجازی ضعیف است و بهبود این وضعیت نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان و فعالان حوزه مشاغل اینترنتی و سایبری برای معلولان است.

ضرورت تغییر انجام مشاغل از سبک سنتی به اینترنتی

گسترش کسب و کارهای اینترنتی و به کارگیری افراد دارای معلولیت در چنین مشاغلی مستلزم کنار گذاشتن دیدگاه عدم توانایی معلولان است و تحقق این امر به تغییر نگرش مسئولان و کارفرمایان در رده‌های مختلف بستگی دارد.

دنیا بر مدار توسعه و پیشرفت می‌چرخد و استفاده از فرصت‌هایی که هم اکنون فضای مجازی برای کاربران با توانایی‌های مختلف خود فراهم کرده است می‌تواند به مسیری در جهت افزایش درآمدزایی و صرفه جویی در وقت و همچنین شناسایی و رشد استعداد افراد در جایگاه‌های گوناگون همچون معلولان منتهی شود.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۲۲:۱۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
متاسفانه سهمیه استخدامی سه درصد معلولین هم جایی رعایت نمیشه ..
آخرین اخبار