معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح کرد؛

تمهیدات بهداشتی ضروری ذبح دام در عید قربان/ از دستفروشان حاشیه شهر‌ها دام نخرید

فرهادی گفت: مردم از خرید دام در حاشیه شهر‌ها خودداری کنند، چراکه خطر سرایت بیماری‌های منتقله در این موارد بیشتر است.

تمهیدات بهداشتی ضروری ذبح دام در روز عید قربان/  از دستفروشان حاشیه شهرها دام نخریدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره توصیه ها و تمهیدات بهداشتی ضروری در ذبح دام در روز عید سعید قربان، مطرح کرد: اولین و مهمترین توصیه وزارت بهداشت بر تهیه دام (جهت قربانی کردن در روز عید قربان) از مراکز عرضه دام مجوزدار، بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور است.

وی با بیان اینکه اجرای مراسم عید قربان نیاز به فرهنگسازی دارد، گفت: در این راستا با معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی انجام شده و اکیپ های نظارتی مشترک که متشکل از کارشناسان بهداشت محیط و سازمان دامپزشکی است، تشکیل شده تا نسبت به بازرسی های موردنظر، اقدامات لازم را سامان دهند.

بازرسی 2 هزار تیم بهداشت محیط در  عید قربان

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از بازرسی 2 هزار تیم بهداشت محیط در روز عید قربان خبر داد و گفت: علاوه براینکه خرید دام حتما باید از مراکز معتبر عرضه دام بهداشتی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است، صورت گیرد، ذبح دام نیز بهتر است، در کشتارگاه‌ هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌ کند، انجام شود. همچنین ذبح دام خارج از محیط کشتارگاه و در کوچه و خیابان از نظر بهداشتی درست نیست، زیرا آلودگی ‌های محیطی به راحتی به گوشت منتقل می‌ شوند و بهداشت عمومی را به مخاطره می ‌اندازد.

وی افزود: مردم باید از خرید دام از دستفروشان در حاشیه شهرها خودداری کنند، چراکه خطر ابتلا و سرایت بیماری های منتقله از حیوان به انسان در اینگونه موارد بیشتر است، همچنین قصابان و افرادی که به ذبح قربانی فعالیت دارند، باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و از تماس مستقیم با دام خودداری کنند.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در ادامه به کسانی که تمایل دارند ذبح را در منزل انجام دهند، توصیه کرد: حتما نکات و توصیه ‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ به طوری که ذبح دام روی زمین آسفالت و مکانی باشد که به فاضلاب و آب جهت شست شو دسترسی وجود داشته باشد و چنانچه این شرایط فراهم نبود، حتما کیسه ‌ای نایلونی زیر دام قرار داده‌ شود و سپس روی آن ذبح انجام گیرد.

وی تاکید کرد: مردمی که در مناطق دورتر از شهر و در روستاها به ذبح دام اقدام می کنند، باید دقت داشته باشند، دامی که برای مراسم عید قربان در نظر گرفته اند، مورد تایید شعبه دامپزشکی منطقه زندگی شان باشد. همچنین فضولات و ضایعات دام را بعد از ذبح حتما در چاه فاضلاب یا عمق خاک دفن کنند و حداقل نیم متر خاک روی ضایعات و امعاء و احشاء ریخته شود تا از دسترس حیوانات و جوندگان دور مانده و باعث آلودگی محیط نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار