باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می‌دهد؛

صدای صوت قطار بعداز ۱۷ سال در ارومیه شنیده می شود

۱۷ سال پیش کلنگ احداث راه آهن مراغه -ارومیه به زمین زده شد که متاسفانه در طول این سال‌ها طبق وعده‌های مسئولان به بهره برداری نرسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛چندی پیش خبر آمد "پرده‌ها را کنار بزنید، قطار در راه است " و مادر بزرگ قصه زیر لب دعا کرد:خدایا یاریگر تلاشگران باش و قسمت کن این بار سوار بر قطار به زیارت امام هشتم مشرف شوم.

من آرزو کردم قاصد خبر خوش برای مادر بزرگ باشم و بگویم:عزیز! چمدانت را ببند، قطار رسید.

مردم آذربایجان غربی از سال ۸۰ برای شنیدن سوت قطار گوش تیز کرده اند، ولی سال‌ها گذشت، وزراء آمدن و کنار ریل‌های جوان عکس گرفتند و تاکید و سفارش کردند و رفتند.

روز‌ها سپری شد تا اینکه قطار مراغه به ارومیه با وعده جدید قرار است در مهرماه امسال به بهره برداری برسد.

ماه گذشته نیز معاون رئیس جمهور در سفر به استان آذربایجان غربی از پروژه راه آهن مراغه -ارومیه بازدید کرد.

صدای صوت قطار بعداز ۱۷ سال در ارومیه شنیده می شود

محمد باقر نوبخت در گفت و گوی اختصاصی  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛افتتاح راه آهن مراغه- ارومیه مهمترین اولویت دولت در سال جاری است.

وی ادامه داد: از بازدید قبلی بنده از پروژه راه آهن ارومیه بیش از ۳ ماه می گذرد و در این مدت ایستگاه و عملیات ریل گذاری از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.


بیشتربخوانید:راه آهن مراغه- ارومیه کمتر از یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد


مهرماه؛ وعده جدید افتتاح راه آهن مراغه-ارومیه

ابراهیم مبارک مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن ارومیه -مراغه گفت: این راه آهن به طول ۱۸۲ کیلومتر و در ۵ قطعه احداث شده است که از پیشرفت ۹۷  درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: با افتتاح این خطوط ریلی، استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور متصل می شود و با توجه به موقعیت استراتژیک این استان تاثیر به سزایی در اقتصاد منطقه خواهد گذاشت.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تصریح کرد: این پروژه با حضور رئیس جمهور و یا معاون اول وی به بهره برداری برسد.

 

ایجاد اولین پایانه بارتخصصی کشاورزی در ایستگاه راه آهن ارومیه

غلامرضا رضایی بالاجو، مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛گفت: مردم آذربایجان غربی به عنوان سومین مرکز استان بزودی با قطار به مشهد مقدس عزیمت خواهند کرد.

وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن ارومیه بعنوان یکی از زیباترین وپیشرفته‌ترین ایستگاه‌های راه آهن با استفاده از مصالح و تکنولوژی‌های نوین و برگرفته ازمعماری کهن وسازگاربا اقلیم منطقه با مجموع ساختمان‌های مسافری و خدماتی به مساحت ۱۶۶۳۸ مترمربع در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در مراحل تکمیلی بوده و تا پایان ماه جاری بخش مسافری آن آماده خدمات رسانی به هم میهنان عزیز خواهد بود.

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور افزود: در ایستگاه راه آهن ارومیه ۲ سکوی مسافری به مساحت ۷۲۰۰ مترمربع بصورت سرپوشیده با استفاده از سازه فضایی قوسی شکل برای مسافرگیری هم زمان ۳ رام قطار پیش بینی شده است و برای اولین بار جهت رفاه حال مسافرین عزیر ۲ دستگاه آسانسور بر روی سکوی‌های مسافری پیش بینی و اجرا گردیده است.

رضایی افزود: برای اولین بار فضای داخلی ساختمان نمازخانه ایستگاه به مساحت حدود ۱۰۰۰ مترمربع بصورت سنتی با استفاده از آجر نسوز و کاشی‌های منقش به آیه‌های قرانی برای برگزاری مراسمات ومناسبات مذهبی طراحی و اجرا گریده است. مراحل تکمیلی مطالعات انتقال بخش مسافری ایستگاه راه آهن ارومیه به داخل شهر و تجمیع آن با ایستگاه راه آهن سریع السیر ارومیه – تبریز در جوارپایانه مسافری شهرارومیه توسط مهندسین مشاورطرح درحال انجام است وبزودی عملیات اجرایی مسیر فوق پس ازتملک اراضی واقع درطرح شروع خواهد گردید. لازم به ذکراست بزودی مسابقه طراحی معماری ایستگاه مذکور برگزارخواهدشد.

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: ایستگاه راه آهن ارومیه قابلیت تبدیل شدن به اولین پایانه بارتخصصی کشاورزی رادارد که در طرح فوق سردخانه ها، فضا‌های شستشو، سورتینگ، خشک کن وبسته بندی به همرا انبار‌های سرپوشیده و تجهیزات بارگیری مکانیزه پیش بینی خواهد گردید که این امر نیازمند همکاری بیش ازپیش مدیران ارشد استانی وسرمایه گذاران بخش خصوصی می‌باشد. همزمان با افتتاح محور راه آهن مهاباد – ارومیه، بخش مسافری ایستگاه راه آهن نقده نیز با زیربنایی در حدود ۷۳۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

تعهدات دولت تدبیروامید برای اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی

وی افزود: در راستای انجام تعهدات دولت مبنی براتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی، بخش مسافری ایستگاه راه آهن همدان به همراه ایستگاه راه آهن ساوه در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ و همچنین در ساعات پایانی سال ۱۳۹۶ ایستگاه راه آهن کرمانشاه به همراه ایستگاه راه آهن فیروزان در محور غرب کشور با حضور ریاست جمهوری افتتاح و بهره برداری از آن‌ها در حال انجام است.

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور افزود:مراحل تکمیلی ایستگاه راه آهن رشت به عنوان چهارمین مرکزاستان به همراه ایستگاه‌های راه آهن کوهین، لوشان، رستم آباد وامام زاده هاشم در حال انجام بوده و در پائیز سال جاری به بهره برداری خواهند رسید. عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن بستان آباددر محور راه آهن جدید الاحداث میانه – تبریز نیز با سرعت در حال انجام می‌باشد و بلافاصله پس از افتتاح محور قزوین – رشت، بهره برداری از محورراه آهن میانه-تبریز حدفاصل میانه تا بستان آباد شروع خواهد شد.

شایان ذکر است در سال ۱۳۹۶ علی رغم تمامی مشکلات و سختی‌ها و کمبود‌ها انقلابی در ساخت ایستگاه‌های راه آهن بوجود آمد. بطوری که شاهد بهره برداری از بیش از ۱۰ ایستگاه راه آهن مسافری با مساحتی در حدود ۱۴۳۰۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۴۵۵ هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال هستیم.

گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/م

برچسب ها: قطار ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.