باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌ دهد:

داغ‌هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌گیرد

از آغاز طرح سالم سازی دریا تاکنون در مازندران  ۴۲ مسافر و گردشگر در دریای خزر جان خود را از دست دادند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گاه مسافران دریا، با دل خوش و فراغ خاطر راهی می‌‌شوند و با چشمان گریان و قلب‌ های غمگین و افسرده باز می‌گردند و جای خالی یک عزیز می‌ماند که تا ابد پر نمی‌‌شود.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر

 غرق شدن در دریا، داستان تکراری و دردناک هر تابستان است. چه کسی می‌داند از میان چهره‌ های شاد که سرخوشانه مشغول تفریح کنار ساحل هستند، کدام شان قرار است کبود و بی جان کنار ساحل بیفتد و تصویر مرگ را روی شن‌ ها نقاشی کند؟! کاش هیچ کدام! اما آمار‌ها چیز دیگری می‌ گویند.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌ گیرد

غرق شدگی؛ سومین عامل مرگ و میر در افراد زیر ۱۵ سال/ کدام استان‌ها بیشترین قربانی را دارد؟

علیرضا مغیثی معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: طبق گزارش جهانی در سال ۲۰۱۲ سالانه ۳۷۲ هزار مورد غرق شدگی در دنیا روی می‌دهد و این مشکل سومین عامل مرگ در کودکان زیر ۱۵ سال بعد از بیماری‌ های سل و سرخک است.

وی ادامه داد: غرق شدگی  جزء ۱۰ عامل اصلی مرگ در افراد زیر ۲۵ سال است و در دنیا بیشترین غرق شدگی در حوضچه و سپس در آبگیر اتفاق می‌افتد همچنین غرق شدگی در دریا و دریاچه ۷ درصد کل مرگ‌های ناشی از غرق شدگی در دنیا را تشکیل می‌دهد.

مغیثی با اشاره به اینکه الگوی غرق شدگی در سه استان شمالی کشور بسیار متفاوت با سایر مناطق است،   افزود: در این مناطق خانواده‌هایی که برای گذراندن تعطیلات و به قصد تفریح به شمال کشور سفر می‌کنند به طور ناخود آگاه درگیر این پدیده می‌ شوند.

وی گفت: سواحل شمالی کشور در استان‌‌های مازندران، گیلان، و گلستان با دارا بودن مجموعاً ۷۴۰ کیلومتر ساحل که باید رودخانه‌ های محلی را به این مقدار افزود، بطور سنتی بعنوان تفرّجگاه عمومی مورد استفاده مسافرین قرار می‌ گیرند.

معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر افزود: غرق شدگی خطری است که جان مهمانان این مناطق را تهدید می‌ کند؛ وسعت منطقه خطر بسیار فراخ است؛ ۳۳۸ کیلومتر از این خط ساحلی، مربوط به مازندران، ۳۰۰ کیلومتر آن مربوط به گیلان و ۱۰۲ کیلومتر مربوط به استان گلستان است.

وی گفت: هر سال تابستان آمار کسانی که بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند، مرتب از رسانه‌ ها پخش می‌ شود و مسئولان سعی می‌ کنند به مردم راجع به این خطر هشدار دهند.

 اما شاید بسیاری ندانند که خطر غرق شدگی فقط در ساحل‌های شلوغ و مناطق طرح سالم سازی دریا نیست؛ بلکه بیشترین موارد غرق شدگی در مناطق خارج از طرح دریا و در مناطق خلوت و ممنوع شنا و یا در زمان‌ هایی که دریا طوفانی بوده و مناطق حفاظت شده طرح سالم سازی دریا تعطیل بوده، رخ می‌ دهد.

متأسفانه تعداد زیادی از هموطنان که برای شنا و تفریح وارد آب می‌ شوند به دلیل آشنا نبودن به فن شنا در دریا و رودخانه با جریان تند آب و پدیده‌ های خاصی مانند جریان‌‌های شکافنده Rip Currents روبرو و در اینگونه موارد غرق می‌‌شوند.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌ گیرد

هرکسی ممکن است غرق شود؛ حتی شما!

ابولفضل رستخیز مربی شنا هلال احمر قائمشهری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  می‌ گوید: شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و به هیچ عنوان نباید این دو مورد را با هم مقایسه کرد،ممکن است یک فرد شناگر بسیار ماهری شود، اما نتواند در دریا با استفاده از فنون شناگری جان خود را نجات دهد.

وی افزود: شناگر باید علاوه بر مهارت داشتن در فن شنا و تسلط کامل بر آنها، ویژگی‌ های آب دریا را بخوبی بشناسد، آب دریا به دلیل شوری بالا، در صورت برخورد با چشم، سوزش دردناکی ایجاد می‌‌کند و تمرکز شناگر را کاملاً از بین می‌‌برد به همین جهت شناگر در یافتن مسیر ساحل دچار ناتوانی شده و شنا کردن در مدت زمان طولانی او را خسته کند که متأسفانه مقدمات غرق شدن او را فراهم می‌‌کند.  

مربی شنا هلال احمر قائمشهری ادامه می‌ دهد: ممکن است شناگران گمان کنند با عینک می‌ توانند با خیال راحت در دریا شنا کنند و مشکلات ناشی از برخورد آب شور با چشمانشان را نداشته باشند و علاوه بر آن عمق آب را تشخیص دهند، اما گاهی عینک هم نمی‌ تواند کمک چندانی به شناگر بکند چرا که گل آلود بودن آب‌ های ساحلی خزر این امکان را از شناگر می‌‎‌گیرد که زیر آب را براحتی مشاهده کند.

وی گفت: فرد باید توان بدنی بالایی هم داشته باشد تا بتواند در مقابل امواجی که او را مدام این طرف و آن طرف می‌ برند، مقاومت کند چرا که مطابق یک اصل، برای شنای افراد بالغ در آب‌های دریایی با عمق بیش از یک و نیم متر، نه تنها باید فنون شنا را بخوبی دانست بلکه لازم است شناگر به توان فیزیکی و استقامت بدنی بالای خود نیز اطمینان داشته باشد.

مربی شنا هلال احمر قائمشهری افزود: با تمام این احوال باز هم دریا جای امنی برای شنا کردن نیست و چه بسیار شناگران ماهری بوده اند که با اطمینان به مهارت و قدرت بدنی خود، تن به آب زده و جان خود را از دست داده اند.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌ گیرد

جریان‌ های شکافنده قاتل شناگران در دریای خزر!

نقی کریمیان رییس نجات غریق و غواصی مازندران گفت: جریان‌های ساحلی، قاتلان خطرناک و خاموش دریای خزر هستند.

وی افزود: امواج دریا با حرکت به سمت ساحل حجم زیادی از آب را به طرف خشکی می‌‌کشانند که این حجم وسیع آب باید دوباره به داخل دریا برگردد و به همین دلیل، در نقاطی از ساحل به صورت تقریباً غیر قابل پیش بینی، درون آب دریا، آبراهه‌ هایی به طرف دریا ایجاد می‌‌شود که در آن آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج یعنی از سمت ساحل به سمت دریا جریان پیدا می‌ کند.

کریمیان گفت: این جریان‌ها کاملاً از امواج آب متفاوت هستند و به آن‌ها جریان‌ های ساحلی، جریان‌ های شکافنده یا جریان‌ های مرگبار گفته می‌ شود که در بسیاری نقاط جهان و بویژه در سواحل دریای خزر، تلفات جانی بسیاری را به بار می‌آورند.

جالب است بدانید سرعت این جریان معمولاً از رکورد سرعت شنای المپیک هم بالاتر است و این به آن معنی است که حتی بهترین قهرمان شنای المپیک هم نمی‌ تواند برخلاف آب شنا کند و به طرف ساحل برگردد.

عرض جریان شکافنده بین ۳ تا بیش از ۶۰ متر و طول آن به داخل دریا بسیار متفاوت است. گاهی فقط در ناحیه شکسته شدن امواج یا همان محلی که موج فرو ریخته و کف سفید رنگ تشکیل می‌ دهد بوده و گاهی نیز تا ده‌ها متر به داخل دریا کشیده می‌ شود.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌ گیرد

چرایی استقبال نکردن مسافران از طرح‌ های سالم سازی دریا

یکی از مسافران تهرانی می‌ گوید: طرح‌‌های دریای مازندران فاقد امکانات رفاهی مثل دوش، سرویس بهداشتی، مغازه و مکان مخصوص برای نگه داشتن امانت مسافران است.

 یکی از مسافران مشهدی نیز می‌ گوید: برای تعویض لباس آمدند، اما مکانی مشخصی وجود ندارد الان هم می‌ خواهد برود جایی نیست دوش بگیرد و لباس تعویض کند.

مسافر دیگری از شیراز هم گفت: مکان مشخص که وسایل شخصی مثل گوشی، لباس را امانت گذاشته شود در کنار طرح‌ های ساحل دریا وجود ندارد.

 مسافر شیرازی هم می‌ گوید:  نتیجه نبود امکانات و صرف نصب بنر موجب می‌شود مسافران برای ماندن در کنار خانواده و احساس امنیت بیشتر منطقه ممنوعه ساحل را برای  شنا انتخاب کنند.

وی می‌گوید: فرزندانش هم اکنون در منطقه ممنوعه شنا می‌کنند  با  وضعیت طرح‌ های ساحلی مازندران ناچار است، اما خیالش آسوده است که بچه هایش جلوی چشمانش هستند و نمی‌ گذارد جلوتر بروند.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌ گیرد

برقراری نظم و امنیت در طرح دریا

سردار میرفیضی فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به وجود ۱۲۰ شهرک ساحلی، ۳۵۸ نقطه ممنوعه شنا و ۷۱ تفرجگاه و مناطق گردشگری در استان از به کارگیری ۲ هزار نیروی پلیس، پلیس افتخاری و شرکت انتظام در طرح سالم سازی دریا خبرداد و گفت: در مجموع ۵۰۰۰ نفر برای تامین امنیت سواحل، مناطق تفریحی وگردشگری و محور‌های مواصلاتی استان به کارگیری خواهند شد.

وی با تاکید بر تعریف الزاماتی برای مدیران شهرک‌های ساحلی و مسئول سازی دستگاه‌های متولی طرح دریا، افزود: استفاده از اقدامات فرهنگی و اثرگذاری آن در بین خانواده‌ها و مسافران تابستانی در سواحل دریا و مناطق گردشگری از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

داغ‌ هایی همیشگی بر دل مسافران دریای خزر / دریای مازندران همچنان قربانی می‌ گیرد

مرگ ۴۲ نفر در آب‌ های ساحلی مازندران

نقی کریمیان رییس نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه از آغاز طرح سالم سازی دریا تاکنون ۴۲ نفر در دریای خزر جان خود را از دست دادند، گفت: از این تعداد ۳۶ نفر در دریا غرق شدند و بقیه بر اثر برخورد دریایی (جت اسکی و قایق موتوری) جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه یکی از مکان‌های غرق شدگی، موج شکن‌ها (سنگ چین) هستند، افزود: با توجه به ازدحام جمعیت بسیار زیاد چند روز گذشته در شهرستان‌های تنکابن، چالوس و عباس آباد، افرادی وارد سنگ چین‌ ها شده و غرق شدند که آمار آن امسال تاکنون ۱۲ نفر گزارش شده است.

رییس نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه در این مدت ۱۲ مازندرانی نیز در دریای خزر غرق شدند، گفت: از شنا کردن در مناطق ممنوعه و شب خودداری کرده، مواظب فرزندان خود باشند و به هشدار‌های ناجیان غریق توجه کنند.

کریمیان با اشاره به مرگ دسته جمعی بیش از ۴ نفر امسال در دریای خزر به مردم توصیه کرد: برای نجات افراد گرفتار دریا در مناطقی که ناجیان غریق و امدادگران حضور ندارند، از وسایلی مانند طناب، تخته و وسایل بادی استفاده کرده و به تنهایی اقدام به نجات غریق نکنند.

رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: اکنون ۹۳۰ ناجی غریق، ۱۰۰ جت اسکی و ۱۵۰ قایق و ۴۰۰ ناجی غریق در محدوده طرح سالم سازی دریا برای امدادرسانی در سواحل مازندران مستقر هستند.

وی به مسافران و گردشگران توصیه کرد: از شنا در شب و خارج از محدوده طرح دریا خودداری کنند و خانواده‌ ها در هنگام غرق یکی از بستگان خود در دریا اقدام به نجات گروهی نکنند و از قایقرانان، جت رانان و عوامل امدادی مستقر در سواحل استفاده کنند.

دریا دارای ظرفیت‌ های  فراوانی است که می‌ شود با بر طرف کردن  مشکلات  موجود و بهره گیری از این ظرفیت‌ ها تحول اقتصادی در بخش گردشگری استان ایجاد کرد.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: حوادث ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار