کلاهبرداری با نرم‌افزارهایی مانند همدم‌یاب، دوست‌یاب، صیغه‌یاب

کلاهبرداری های اینترنتی جزو جرائم اول استان خراسان رضوی در پنج ماهه اول امسال بوده اند.

کلاهبرداری با نرم‌افزارهایی مانند همدم‌یاب، دوست‌یاب، صیغه‌یاببه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جرائم برداشت اینترنتی غیرمجاز و کلاهبرداری رایانه‌ای جز جرائم اول و دوم استان خراسان جنوبی در 5 ماهه اول سال 97 بوده است، که 67 درصد از جرائم فضای‌مجازی استان را به خود اختصاص داده و نزدیک به 6 میلیارد ریال در این‌حوزه از کاربران استان خراسان جنوبی کلاهبرداری شده است.

سرهنگ علی محمدپور اظهار کرد: اکثر پرونده‌هایی که متاسفانه در حوزه جرائم‌مالی در پلیس فتا استان تشکیل شده است در خصوص دانلود نرم‌افزارهای جعلی و دروغینی بوده است که کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دانلود کرده‌اند. این نرم‌افزارها با عناوین مختلف از جمله نرم‌افزارهای دوست‌یاب، همدم‌یاب، صیغه‌یاب، نرم‌افزارهای ماهواره جیبی و..... در فضای مجازی بارگذاری می‌شوند.

وی افزود: این‌گونه نرم‌افزارها که با پرداخت مبلغی ناچیز قرار است به دست خریداران برسد، هدفی جز کلاهبرداری ندارند به طوری که سازندگان این نرم‌افزارها با طراحی درگاه پرداخت‎اینترنتی جعلی(فیشینگ)کاربرانی که قصد پرداخت‌اینترنتی دارند را به این صفحه جعلی هدایت کرده و قربانیان نیز در این صفحه جعلی تمام اطلاعات‎بانکی نظیر شماره کارت، رمز دوم و ccv2 کارت‌بانکی خود را را وارد می‌کنند که در ادامه کلاهبرداران با استفاده از این اطلاعات تمام موجودی حساب قربانیان را به سرقت می‌برند.

سرهنگ محمدپور در خصوص دانلود این‌گونه نرم‌افزارها افزود: چنانچه کاربران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با این نرم‌افزارها روبرو شدند، به هیچ عنوان به آنها اعتنایی نکرده و دانلود ننمایند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه این نرم‌افزارها اکثرا ویروسی هستند ممکن است با دانلود آن، سیستم یا گوشی افراد آلوده شده و از این طریق اطلاعات شخصی افراد به سرقت رود.

سرهنگ محمدپور به شهروندان توصیه كرد: از ارائه اطلاعات و تصاویر شخصی در نرم‌افزارهایی مانند همدم‌یاب، دوست‌یاب، صیغه‌یاب و... خودداری نموده و به آنها اعتماد ننمایند، زیرا مدیران این‌گونه نرم‌افزارها صرفاً هدفشان سوء‌استفاده و کلاهبرداری از افراد می‌باشد و این ذهنیت را از خودشان دور کنند که از طریق اینگونه نرم‌افزارها می‌توانند شریک مناسب زندگی خود را پیدا کنند و به دنبال شریک زندگی خود در فضای‌ حقیقی باشند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی در پایان گفت: هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق پلیس فتا گزارش نمایند.

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری ، پلیس فتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.