همزمان با هفته دولت و با حضور معاون پرستاری وزیر بهداشت.

کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دربم افتتاح شد

همزمان با هفته دولت و با حضور معاون پرستاری وزیر بهداشت کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در بیمارستان پاستور بم افتتاح شد.

کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دربم افتتاح شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛و به نقل از روابط عمومی معاونت پرستاری دکتر مریم حضرتی در آیین افتتاح کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی بم بیماری‌های غیرواگیر را مهمترین معظل نظام سلامت در بسیاری از کشور‌های جهان و از جمله کشور دانست و اظهارکرد: بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت چهار بیماری غیرواگیر اصلی هستند.

وی افزود: چهارعامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، گفت: سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آن را بعنوان هدف اصلی

برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

دکتر حضرتی، ده عامل خطراول ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در ایران را به ترتیب رژیم غدایی، فشار خون، توده بدنی بالا، کم تحرکی، دخانیات، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدردانست.

وی با بیان اینکه در سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، وزرات بهداشت ۹ هدف سازمان جهانی بهداشت گنجانده شده است، افزود: کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا ۲۵ درصد، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، کاهش ۲۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۲۰ درصدی شیوع استعمال دخانیات، کاهش نسبی در شیوع فشار خون تا ۲۵ درصد، ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی، افزایش دسترسی به درمان بیماری‌های روانی تا ۲۰ درصد، دریافت مشاوره برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی تا کاهش ۲۰ درصدی و کاهش نسبی در نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای تا ۲۰ درصد از جمله این اهداف است.

دکتر حضرتی گفت: گروه‌های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن دارند که ساختار‌های لازم برای فعالیت آن‌ها در این زمینه نظیر کلینیک ها، مرکز مشاوره و ... در سیستم دانشگاه‌ها توسعه بیشتری می‌یابد.

در این سفر رامین عوض پور، مشاور معاون پرستاری در امور دانشگاه‌های علوم پزشکی، دکتر عباس عباس زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم، دکتر علی جعفری رئیس بیمارستان پاستور، دکتر حکیمه خلیلی معاون درمان، دکتر علی صدیقی معاون توسعه و محمد تقی جهانپور رئیس اداره پرستاری دکتر حضرتی راهمراهی کردند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار