چه عواملی در بروز گرسنگی کاذب تاثیرگذار هستند؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: وقتی فردی از غذاهای آماده و فست فودها بسیار استفاده می‌کنند یک سوم کالری موردنیاز را دریافت کرده که هنوز سیر نشده است و منجر به اشتهای کاذب می‌شود.

چه عواملی در بروز گرسنگی کاذب تاثیرگذار هستند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درخصوص تفاوت بین گرسنگی و اشتها توضیح داد: گرسنگی یک منشأ فیزیولوژیک دارد، یعنی بر اثر کاهش قندخون به وجود می‌آید و از نشانه هایش آن می‌توان به ضعف و بی حالی و خستگی است.

وی افزود: اشتها منشأ روانی دارد و تمایل به خوردن غذایی خاص است؛ به طور مثال ممکن است فردی ناهارش را خورده باشد و هیچ احساس گرسنگی هم نداشته باشد، ولی ناگهان دوستی وارد می‌شود و پیشنهاد خوردن دسر یا بستنی را می‌دهد و این فرد با وجود سیری، تمایل به مصرف آن دارد که این یک مساله کاملا روانی است نه یک نیاز فیزیولوژیکی.


بیشتر بخوانید:این 5 راهکار اشتهای کاذب را سرکوب می‌کند 


مظهری تصریح کرد: می‌دانیم که پرخوری باعث چاقی می‌شود و چاقی هم دیابت، سرطان، سکته و... را در پی خواهد داشت؛ باید جلوی ورود کالری اضافه به بدن گرفته شود.

وی توضیح داد: با زیاد کردن وعده‌های غذایی با حجم کنترل شده، فرصت گرسنگی شدید برای بدن ایجاد نمی‌شود. ضمن اینکه باید فواصل این وعده‌ها و میان وعده‌ها هم منظم باشد در ضمن بهتر است غذا را خوب جوید و با آرامش غذا خورد.

مظهری، مصرف غذا‌های آماده و فست فود‌ها و تنقلاتی مثل چیپس را از دیگر علت‌های گرسنگی‌های کاذب و مکرر دانست و گفت: وقتی فردی، یک بسته چیپس ۵۰ یا ۷۰ گرمی را می‌خورد چیزی حدود۷۰۰ کیلوکالری یعنی معادل یک سوم یا نصف کالری موردنیاز روزانه یک مرد یا زن بالغ را گرفته، ولی سیر نشده است.

مظهری تصریح کرد: مصرف شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی و صیفی و میوه، تخم مرغ و گوشت‌های قرمز و سفید به حد تعادل باید در رژیم غذایی این افراد باشد، البته بهتر است که میوه و سبزیجات را در وعده‌های مختلف غذایی زیادتر کنند، چون این گروه کالری کمتری دارند.

این متخصص تغذیه گفت: وارد کردن میوه و سبزی به رژیم غذایی از احساس گرسنگی کم می‌کند و در عین حال به دلیل کم کالری بودن، به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

عوامل موثر در بروز گرسنگی کاذب

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.