سرپرست معاونت صید و بنادر سازمان شیلات مطرح کرد؛

رصد تخلفات کشتی‌ها با سیستم ماهواره‌ای/ 300 کارگر خارجی در شناورهای ایرانی مشغول به کار هستند

کاکولکی گفت: سیستم های ماهواره ای برای اولین بار در خاورمیانه بر کشتی ها نصب شد و تخلفات شناورها به صورت آنلاین رصد می شود.

رصد تخلفات کشتی‌ها با سیستم ماهواره‌ای/ 300 کارگر خارجی در شناورهای ایرانی مشغول به کار هستندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاپور کاکولکی سرپرست معاونت صید و بنادر سازمان شیلات در نشست خبری که عصر امروز در محل سازمان شیلات برگزار شد،با اشاره به اینکه سال ۹۵ ،۲۷۰ هزارتن تن ماهی و شبه ماهی از سواحل ایران و اقیانوس هند برداشت شد،اظهار کرد: در سال ۹۶ میزان صید با رشد قابل توجهی به ۳۲۵ هزارتن رسید که بخش عمده ای از این افزایش صید مربوط به سواحل ایران و برداشت از اقیانوس هند بوده است.

وی افزود:به دلیل آنکه ایران بخش کوچکی در شرقی ترین نقطه گواتر به شمار می رود، بنابراین موجب شده تا این کشور را به عنوان صاحب اقیانوس هند پدیرند.

کاکولکی ادامه داد: براساس مصوبه قانون در سال ۸۰،ایران عضو کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند درآمد که هدف از این سازمان توسعه و تحول کشورهای درحال توسعه ساحل نشین است.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون ایران با ۸۰۰ هزار فروند شناور لنج صیادی قریب ۲۳ درصد ذخایر سالانه تن ماهیان اقیانوس هند را برداشت می کند و بعد از اندونزی دومین برداشت کننده تن ماهیان هستیم.

وی ادامه داد:طی ۷ الی ۸ روز گذشته در هیات دولت در کمیسیون فرعی اقتصاد مصوب شد سوخت شناورهای تردد کننده برای برداشت تن ماهیان سوخت یارانه ای شود.

سرپرست معاونت صید و بنادر سازمان شیلات  با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۳۵ هزارتن ماهی کف زی در سواحل ایران صید کردیم،افزود:این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.

وی از فعالیت ۹۱ فروند شناور فعال فانوس ماهیان خبر داد و گفت: مجموع صید کل این شناورها ۲۷ هزارتن بوده است که از این میزان ۱۷ هزارتن صید فانوس ماهیان،۸ هزارتن یال اسبی حرام گوشت و مابقی سایر ماهیان تجاری است.

به گفته معاونت صید بنادر سازمان شیلات حدود ۲ هزار نفر بر روی ۹۱ شناور کار می کنند که در وضعیت فعلی ۳۰۰ نفر آنها خارجی هستند و برنامه ریزی کرده ایم طی مدت زمان ۴ تا ۵ سال پس از آموزش نیروها،نیروهای ایرانی جایگزین شوند.

وی ادامه داد:این شناورها از خارج آورده شده ،یا در داخل ساخته و یا کرایه شده اند چرا که تکنولوژی برداشت فانوس ماهیان در داخل نداشتیم.

سرپرست معاونت صید و بنادر سازمان شیلات با اشاره به اینکه شناورهای فانوس ماهی در خلیج فارس وجود ندارد،افزود:بنده نمی دانم با چه اغماضی این اظهارات گفته می شود اما ناگفته نماند که این جریانات مربوط به اتاق فکر ان طرف اب است.

کاکولکی با اشاره به اینکه این کشتی ها در ۵۷ تا ۵۷.۵ درجه مقیاس جغرافیایی حضور دارند،افرود: این شناورها کاملا در دریای عمان روبروی جاسک هستند و تنها در عمق ۲۰۰ متر بعد از نوار ساحلی اجازه صید دارند.

وی با اشاره به اینکه کشتی‌های فانوس‌ ماهی سیستم صید توال میان آبی گفت: سیستم این کشتی‌ها به کف نمی‌رسد و تنها در عمق بالای 200 متر مشغول صید است.

اگر تخلف جامعه صیادی ۲ بار ثابت شود برای بار سوم پروانه کشتی آنها لغو خواهد شد

این مقام مسئول ادامه داد: سیستم های ماهواره ای برای اولین بار در خاورمیانه بر کشتی ها نصب شد و از آنجا که این کشتی ها مجهز به سیستم مانیتورینگ هستند؛بنابراین به صورت آنلاین رفتار شناورها،سرعت و تخلف آنها را نشان می دهد به طوریکه اگر آنها روی دستگاه ماهواره ای چیزی بیندازند این سیستم ها هشدار می دهد.

وی با اشاره به اینکه تمامی کشتی های صیادی مجهز به سیستم مانیتورینگ و تحت نظارت مقررات سازمان رادیویی هستند،بیان کرد:از سال ۹۶ رصد این شناورها آغاز شده است و هم اکنون ۱۷ تخلف از این شناورها ثبت شده که آنها از یک تا سه ماه تعلیق خواهند شد.

سرپرست معاونت صید و بنادر سازمان شیلات ادامه داد: از مرجع قضایی تقاضا داریم که هر چه سریع تر به پروندهایی که ۷ تا ۸ ماه در مراجع مانده و تصمیم گیری نشده است،رسیدگی کنند. هیچ گونه اغماضی در کار نیست به طوریکه اگر تخلف جامعه صیادی ۲ بار ثابت شود و مشمول جریمه شوند برای بار سوم پروانه کشتی آنها لغو خواهد شد.

کاکولکی ادامه داد: در مجموع ریاست صید پایدار است و به خاطر همین صیادان را به صید با قلاب تشویق کرده‌ایم به طوری که هم اکنون بالای 80 درصد شناورها صید را با قلاب انجام می‌دهند چرا که صید با تور کیفیت پایین‌تری دارد.

 توقف فعالیت شناورهای فانوس‌ ماهیان از  اول شهریور ماه

این مقام مسئول از توقف فعالیت شناورهای فانوس‌ ماهیان از  اول شهریور ماه خبر داد و گفت: برای باز تولید مثلی این آبزیان در آن منطقه فعالیت شناورها به مدت یک ماه متوقف شده است ضمن آن که از ابتدای مهر ماه یک نفر به عنوان ناظر بر این کشتی‌ها مستقر است.

وی با اشاره به اینکه میانگین صید جانبی کشتی‌های فانوس‌ماهی از ماهیان تجاری حدود 107 تن است، افزود: با لنج‌های صیادی با ظرفیت 70 تن به بالا سال گذشته میانگین تولید 200 تن بوده است.

کاکولکی در پایان با بیان اینکه هم اکنون مجموع صید کل این شناورها 27 هزار تن بوده است ،تصریح کرد: مجموع 8 هزار تن یال اسبی حرام گوشت به بازارهای هدف صادر و 17 هزار تن صید فانوس ماهیان وارد کارخانه‌های خوراک می‌شود که با این وجود بخش قابل توجهی از واردات پودر ماهی و خروج ارز از کشور مدیریت می شود.

در ادامه این نشست خبری بیانیه اتحادیه‌های سراسری صیادی کشور اعلام شد که متن آن به این شرح است ؛

قریب به 6 ماه است برخی از شبکه‌های مجازی و رسانه‌ای توسط افراد و از طریق گروه‌های مختلف اقدام به پخش شایعاتی در خصوص شناورهای چینی، هندی، خارجی و تیراندازی کرده‌اند تا هر از گاهی این اقدام خود را تکرار ‌کنند بارها همین افراد از ما قصد تأیید موضوع را داشتند که با پاسخ قاطع ما روبه‌رو شدند تا حدی که در پاسخ به یکی از آن‌ها گفته‌ایم ما که هر روز در دریا هستیم آن‌ها را  نمی‌بینیم هر آن چه هست شناورهای کشتی صیدی فانوس ماهیان است که یا خریداری شده‌اند و یا به صورت کرایه توسط صیادان ایرانی وارد کشور شده‌اند و با پرچم جمهوری اسلامی ایران صرفا در آب‌های دریای عمان صیادی می‌کنند .

در جای دیگری شایعه بیکاری 50 درصد و عدم ارتزاق جامعه صیادی را به صدا در می‌آورند و به گفته بهره‌برداران صیادی قصد دارند تا تنها بخش جامعه که مشکل ارتزاق ندارند و همکاری شیلات باعث شده است تمامی فرزندانمان از این دریا ارتزاق  و مشکل ایجاد کنند بنابر آمار رسمی وزارت تعاون جامعه صیادی با 90 درصد مشارکت بزرگترین شبکه در بخش تعاون کشور است و آیا این تفرقه‌افکنان به راستی قصد دارند ما را به سمت بیکاری 50 درصدی نقل خودشان ببرند؟

وضعیت اشتغال در اغلب بنادر صیادی کشور به گونه‌ای است که برخی از آن‌ها طی هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند که صید با قلاب به ویژه در صید ماهیان صادراتی حرام گوشت به حدی ترویج یافته است که امکان یافتن ملوان ایران برای کار در لنج‌های صیادی دشوار شده است.

اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی کشور با کمک شیلات اقدام به آموزش تکنولوژی‌های نوین صیادی از جمله رشته قلاب، فانوس ماهیان و صید تن ماهیان با قلاب با استفاده از خدمه یا ناخداهای خارجی برای آموزش کرده‌اند تذکر ما به آن‌ها که بدون مطالعه و یا از روی اغراض اقتصادی و یا سیاسی برای اهداف منطقه‌ای و استانی بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات ما نمایندگان رسمی صیادان صرفا با رجوع به برخی صیادان بی هویت و یا صیادان با هویت که اطلاعات کافی از شناورهای فانوس ماهیان ندارند، تلاش و زحمات مردان جهادی این عرصه دولت را که شبانه‌روز وقت خود را برای  ما صیادان نثار کرده‌اند زیر سوال برده‌اند تا به اهداف خود برسند از این رو ما اتحادیه‌های استان‌های ساحلی خلیج فارس و دریای عمان اتحادیه صیادی سراسری کشور به نمایندگی از تمامی تعاونی‌های صیادی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و استان‌های شمالی این اقدام را کرده و اعلام انزجار می‌کنیم چرا که طی ماه‌ای اخیر ارتباط جامعه صیای با شیلات ایران بیش از پیش مستحکم شده و هر آن که بخواهد تفرقه‌ای بین این خانواده ایجاد کند از نگاه ما مطرود است و بدیهی است انضباط بخشی اخیر مجموعه شیلات کشور ما را به آینده صیادی امیدوار کرده است و اقدامات اخیر مشوش کننده مورد حمایت جامعه صیادی نیست. 

از همه کسانی که در عرصه رسانه فعالیت دارند تقاضا داریم سوالات خود را از ما بپرسند نه از کسانی که اغراض سیاسی و اقتصادی خود را با تخریب صنعت صیادی یدک بکشند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار