معاون وزیر جهاد کشاورزی:

15 مایل به دامنه فعالیت صیادی ایران در خزر افزوده شد/وزیر اخراجی نروژ به عنوان گردشگر به ایران آمده بود

یک مقام مسئول گفت: از وزیر شیلات نروژ برای حضور در ایران دعوت نشده بود، این فرد به عنوان گردشگر به کشورمان وارد شد.

توسعه صادرات کروکودیل و قورباغه در سال جاری/تیلا پیا تولید داخل از نیمه دوم سال به بازار عرضه می شود به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال گذشته تولید و صادرات محصولات شیلاتی از برنامه پیشی گرفته است،اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن محصولات شیلاتی تولید شد که یکصد و ۳۰ هزارتن با ارزش بالغ بر ۵۰۷ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

وی افزود:در بخش آبزی پروری ماهیان گرم آبی با تولید بیش از ۲۰۰ هزارتن،۱۶۰ هزارتن سردآبی، ۳ تن خاویار و ۳۳ هزارتن میگو و تکثیر بیش از ۲۰۰ میلیون عدد در فضای داخل نقش آفرینی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 690 هزارتن ماهیان با ارزش بالا در اقیانوس هند در دریای عمان تولید شد، افزود: همچنین ایران در حوزه صید فراساحل اقیانوس هند در تولید تن ماهیان از جایگاه ویژه ای برخودار است، ضمن آنکه در میان سایر کشورها رتبه دوم از نظر تعداد شناورهای صیادی را داراست.

صالحی از تولید 24 هزارتن صید فانوس ماهیان در سال گذشته خبر داد و گفت: فعالیت جدید فانوس ماهیان در عمق فراتر از 250 متر در آب های زیرزمینی در حال انجام است که خوشبختانه فعالیت  در این زمینه در دو سال گذشته در آب های سرزمینی نتایج  خوبی را در برداشت .

رئیس سازمان شیلات درباره آخرین وضعیت صید و صیادی در دریای خزر بیان کرد: بحث های مربوط به حوزه دریای خزر به طور جدی پس از فروپاشی شوروی سابق آغاز شد و در بحث کمیسیون منابع زنده از سال 72 نشست های مقامات شیلات 5 کشور در این زمینه شروع شد و این مذاکرات در طول بیش از دو دهه نیز استمرار داشته است که درنهایت در سال 93، روسای نشست 5 کشور توافق نامه ای را امضا کردند که بدین منظور در منابع زنده 5 کشور اقداماتی صورت گرفت .

وی با اشاره به اینکه در بحث مربوط به ماهی گیری یکی از مشکلات جدی ما عدم  توسعه فعالیت صید و صیادی در اعماق بوده است، بیان کرد: این درحالی است که حق کشتیرانی مشترک را داشته ایم. 

صالحی با اشاره به اهم برنامه های سازمان شیلات در سال جاری گفت:توسعه صید با رشته قلاب در خلیج فارس،ماهیان زینتی،خاویار و توسعه صادرات کروکودیل،قورباغه و گیاهان آبزی را در سال ۹۷ دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباه برنامه پیش روی سازمان شیلات در سال جاری گفت: سازمان شیلات در نظر دارد که تولید محصولات شیلاتی را از یک میلیون و 200 هزارتن به یک میلیون و 250 هزارتن و ارزش صادرات از 507 میلیون دلار به بالای 600 میلیون دلار ارتقا خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 25 هزارتن میگو در داخل تولید شد،گفت:با توجه به فضای مناسبی که در این زمینه وجود دارد، پیش بینی می شود که امسال تولید میگوی پرورشی به بیش از 40 هزارتن  و ارزش صادراتی به بالای یکصد و 50 میلیون دلار برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود از تولید تیلاپیا در داخل خبر داد و گفت: امسال تیلا پیا پرورشی در آبهای کویر ایران در سفره مردم قرار خواهد گرفت.

به گفته وی تیلاپیا پرورش داخل از نیمه دوم به بازار عرضه خواهد شد.

هیچ شناور خارجی در آبهای خلیج فارس برای صیادی فعالیت نمی‌کند

صالحی همچنین درباره اخباری که طی چند ماه گذشته مبنی بر فعالیت کشتی‌های چینی در آبهای خلیج فارس منتشر شده و اینکه این کشتی‌ها ذخایر آبزی خلیج را به یغما می‌برند، با تکذیب این موضوع گفت:‌ با قطعیت می‌گویم هیچ شناور خارجی در خلیج فارس یا آبهای مشترک که متعلق به ایران نباشد نیست، اما از دانش سایر کشورها در حوزه صید استفاده می‌کنیم که امیدواریم نیروهای ایرانی به تدریج جایگزین نیروهای خارجی شوند و این فضا که کشتی‌های چینی در آبهای ما فعالیت می‌کنند را مخالفان جمهوری اسلامی ایران دامن می‌زنند که صحت ندارد.

رئیس سازمان شیلات همچنین در مورد توسعه فعالیت شیلاتی در سواحل مکران هم اظهار داشت: براساس فرمان مقام معظم رهبری، توسعه سواحل مکران در دستوکار قرار گرفته و ما از سازمان‌های پیشرو در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: اگر هواپیمایی به صورت نقد یا اجاره به شرط تملیک خریداری کردیم که بخواهیم ازدانش و تکنولوژی خارجی استفاده کنیم،ایا این امر بیانگر حضور و فعالیت خارجی هاست؟ و این امر در مورد شناورهای خارجی نیز صدق می کند چرا که در این زمینه نیز تنها از دانش و تکنولوژی سایر کشورها در حوزه صید در حال استفاده هستیم.

صالحی با اشاره به اینکه شناورها متعلق به ایران است، بیان کرد: براساس تحقیقات بیش از 3.5 میلیون تن  ماهی در خلیج فارس وجود دارد که مجموع میزان صید ما از این رقم تنها 24 هزارتن بوده است.

این مقام مسئول با رد کاهش میزان صید در سال گذشته گفت: با وجود صید 724 هزارتن ماهی در خلیج فارس و دریای عمان این موضوع صحت ندارد و تنها این فضاها توسط مخالفان جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود تا مردم را مایوس کنند، ضمن آنکه اتحادیه های صیادی معتقدند که مطرح کردن چنین موضوعاتی ضربه مهلکی به صیادان وارد می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بارها اداره کل شیلات از وزارت کار در خواست کرد داوطلبان پس از آموزش می توانند روی شناورها کار کنند که به سبب سختی کار و 50روز ماندن روی آب تقاضای چندانی نداشته ایم.

15 مایل به دامنه فعالیت صیادی ایران در خزر افزوده شد

صالحی همچنین در مورد سهم ایران از دریای خزر و تغییرات اخیر در رژیم حقوقی دریای خزر بین پنج کشور مشترک نیز اینگونه توضیح داد که از سالهای قبل فضای فعالیت ما 10 مایل از ساحل بود که از سال 92 بر این موضوع تأکید داشتیم که علاوه بر این طرح، 15 مایل آبهای سرزمینی خودمان و 10 مایل هم برای ماهیگیری باید به آن اضافه شود که محقق شد و مشکلی در این زمینه نداریم.

وزیر شیلات نروژ به عنوان گردشگر وارد کشور شده و با هیچ مسئولی دیدار نکرده است

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل گفت: تا حد ممکن سعی می‌کنیم تا تجهیزات مورد نیاز را از محل داخل تأمین کنیم و تنها در بخش پرورش ماهی در قفس مجبوریم تا برخی امکانات را از کشورهای ایتالیا، فرانسه و نروژ وارد کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور وزیر شیلات نروژ در ایران که منجر به برکناری وی شده است، خاطرنشان کرد:‌ از وزیر شیلات نروژ برای حضور در ایران دعوت نشده بود و دیداری هم صورت نگرفته است. ایشان به عنوان یک فرد عادی و به شکل گردشگر ویزا گرفته و به ایران آمده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: اینکه دولت نروژ تصمیم به برکناری این فرد گرفته ارتباطی به ما ندارد چرا که ما با وزیر نروژی تماس یا رفت و آمدی نداشته‌ایم و حتی از حضور این شخص در ایران مطلع نبودیم.

 بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ایران است

صالحی از توسعه پرورش ماهیان خاویاری در چند سال گذشته خبر داد و گفت: امروز بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ایران قرار دارد که با توجه به فضای مناسبی که در این زمینه قرار دارد، امسال خاویار ایرانی در بازار روسیه نیز حضور خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ایران رتبه نخست در پرورش قزل آلا در آب های شیرین را داراست،افزود: قزل آلای ایران با سالمون  آسیای جنوب شرقی و اروپا قابل رقابت است که بدین منظور امسال سر سفره اروپایی ها قزل آلای ایران قرار خواهد گرفت.

 استفاده از رنگ دانه ها در مرحله پایانی پرورش قزل آلا در دنیا مرسوم است

رئیس سازمان شیلات استفاده از رنگ دانه ها در مراحل پایانی پرورش قزل آلا در دنیا را مرسوم دانست و گفت: در سه الی چهار دهه اخیر برای مشتری پسندی استفاده از رنگ دانه ها در اروپا آغاز شد که براساس تحقیقات صورت گرفته میزان استاندارد مصرف مشخص شده است و جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر استفاده از ماهی قزل آلا وجود ندارد چرا که میزان استفاده از رنگ دانه ها تحت کنترل است.

به گفته وی برای ماهی قزل آلا تولید داخل تمامی مواد غذایی، دارویی و مکمل ها تحت نظارت سازمان دامپزشکی مصرف می شود.

صالحی ادامه داد: مجموع آبزیانی که امروز در بازار ایران عرضه و در مزارع داخل تولید می شود، تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و تمامی محموله های که توسط صیادان صید می شود، مورد آزمایش قرار می گیرد که هیچ نگرانی از این حیث وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره ظرفیت آبزی پروری در ایران گفت: براساس مطالعاتی که در تحقیقات شیلات و کشورهای صاحب نام صورت گرفته است،  امکان بیش از یک میلیون تن پرورش ماهی در قفس در دریای خزر و خلیج فارس وجود دارد، ضمن آنکه امسال بیش از 2500 تن میگوی پرورشی در حدود هزار هکتار منطقه بی آب و علف تولید خواهد شد.

به گفته وی امروز در جنوب کشور  از بندرعباس تا گواتر فعالیت ها به جز شیلات بسیار محدود است که به همین دلیل یکی از بحث های جدی ما توسعه زیرساخت هاست.

رئیس سازمان شیلات افزود: هم اکنون به طور متوسط در جنوب کشور هر 20 کیلومتر یک بندر صیادی وجود دارد که برای شناورهای صایدی نیز امکان سوخت گیری را فراهم کردیم.

تولید بیش از 5 تن خاویار در سال جاری

وی درباره آخرین وضعیت ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری بیان کرد: در سال 2010 روسای تجاری 5 کشور توافق کردند که به منظور فعالیت های تحقیقاتی و بازسازی ذخایر، صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع شود که تا کنون این ممنوعیت استمرار یافته است چرا که به نظر می رسد احیای ذخایر نیازمند زمان بیشتری است.

صالحی با اشاره به اینکه بیش از یکصد مزرعه به پرورش خاویار مشغولند، گفت: امسال پیش بینی می شود که تولید خاویار به بیش از 5 تن و صادرات به حدود یک تن برسد.

25 درصد نهاده های مصرفی وارداتی است

رئیس سازمان شیلات درباره آخرین وضعیت صادرات خوراک آبزیان افزود:  با توسعه آبزی پروری در کشور، صنایع مرتبط با آبزی پروری افزایش یافته است  وبخش عمده توسعه آبزی پروری مدیون خورام آبزیان است که با خروج داعش از عراق و توسعه  تولیدکپور ماهیان  در این کشور،حدود 6 هزارتن خوراک آبزیان سال گذشته به عراق صادر شد و در سال جاری میان چند کارخانه قرارداد منعقد شد تا بخشی از این نهاده ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه 20 تا 25 درصد نهاده های مصرفی وارداتی است، بیان کرد: سال گذشته 6 هزارتن خوراک کپور ماهیان صادر و 11 هزارتن خورا وارد شد و طبق جلساتی که در معاونت بازرگانی وزارت جهاد انجام شد، انتظار می رود که تعهدات قراردادهای انعقادی برآورده شود.

صالحی با بیان اینکه نگرانی هایی راجع به آینده واردات وجود دارد، تصریح کرد: البته  صادرات خوراک غذای کپور ماهیان باید بلامانع شود و تنها با رشد 20 تا 30 درصدی نسبت به سال گذشته به بازارهای هدف عرضه شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت تولید شناورها در کشتیرانی داخل بیان کرد: براساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل مذاکراتی با وزارت صنعت و معدن داشتیم تا به جز شناورهای بزرگ که دانش ساخت آن در داخل نداریم، هر گونه صدور مجوزهای صیادی و حتی تعویض شناورهای کهنه مربوط به ساخت این شناورها باید در کشتیرانی ایران صورت گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان از برگزاری نمایشگاه بین المللی شیلات،آبزی پرروری و صنایع وابسته از 11 تا 14 مهر ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار