کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری پر و پا قرص دام های استان ایلام/ به مدد قاچاقچیان دام، ایلام به وارد کننده گوشت قرمز تبدیل شد

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام از قاچاق دام مازاد استان ایلام به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر داد.

دام مازاد استان ایلام به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق میشود.

به گزارش خبرنگار گروه  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام;  افزایش قیمت گوشت گوسفندی در ماه های اخیر ، آن هم در استان ایلام که خود یکی از قطب های اصلی تولید گوشت گوسفندی در کشور به حساب می آید، به موضوعی نگران کننده برای مردم منطقه تبدیل شده است.

آن طور که شواهد نشان می دهد در طول چند ماه اخیر، قیمت گوشت در استان ایلام از کیلویی 31 هزارتومان به کیلویی 47 هزار تومان و یا بالاتر  افزایش داشته است.

 کارشناسان امور دام افزایش قیمت گوشت گوسفندی دام استان ایلام را  ناشی از کیفیت بالای گوشت دام استان می دانند و معتقدند: داشتن زیباترین و بکرترین عرصه های طبیعی با مساحتی بالغ بر ۶۴۰ هزار کیلومتر مربع ، وجود بیش از ۱۱۰۰ گونه گیاهی مختلف برای تغذیه دام سبک و چهار فصل بودن آب و هوا استان ایلام، موهبتی برای پرورش دهنگدان دام در استان بحساب می آید .

موهبتی که علاوه بر آنکه سبب بالا رفتن کیفیت گوشت گوسفندی تولیدی در استان ایلام شده زمینه را برای افزایش تولیدات دامی در استان فراهم می کند.

شیرخانی معاون امور دام جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; گفت: در استان ایلام بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که سالانه بیش از ۲۷ هزار تن گوشت قرمز با کیفیت تولید و روانه بازار می کنند.

وی تنوع گونه های گیاهی استان را که بیشتر آنها معطر و خوشبو هستند علت کیفیت بالا و خوشمزگی گوشت دام استان دانست و افزود: دامی که از این همه تنوع گیاهی تغذیه کند به مراتب گوشت خوشمزه تر با کیفیت تری نسبت به دام شمال کشور که از سوزنی برگان که عموما تلخ مزه هستند یا دام مناطق مرکزی کشور که تنوع گونه های وجود ندارد ، خواهد داشت.

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان در ادامه به صادرات دام استان ایلام به کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: کیفیت بالای گوشت دام استان زمینه را برای صادرات در سال های اخیر فراهم کرده است.

بگفته شیرخانی مازاد گوشت قرمز استان در سال ۹۶ بالغ بر ۱۹ هزار تن بوده که به استان های همجوار استان ایلام و کشورهای خارجی صادر گردیده است.

اما خرداد ماه سال جاری قیمت گوشت گوسفندی افزایش چشم گیری پیدا کرد ، بطوری که دولت برای مهار قیمت گوشت قرمز که به دلیل به هم خوردن بازار عرضه و تقاضا ایجاد شده بود، با اعمال ممنوعیت صادرات دام زنده موافقت کرد.

اما با وجود ممنوعیت از صادرات،  استان ایلام که تا کنون از آن به عنوان صادر کننده گوشت گوشت قرمز یاد می شد به وارد کننده گوشت قرمز تبدیل شد ، موضوعی که مدیران کشتارگاه ایلام و قصابی های فعال در استان با تایید آن می گویند : گوشت عرضه شده در قصابی ها و دام های زنده ای که در محل های عرضه دام زنده در استان فروخته می شود  متعلق به استان هایی مانند : استان لرستان ،کرمانشاه و یا همدان است که نژاد آنهای مشخص و قابل تشخیص است.

پور سیاه بیدی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; با تایید واردات گوشت قرمر و دام زنده  به استان ایلام گفت : در ابتدای سال ۹۷ و در راستای تنظیم قیمت بازار گوشت قرمز استان ،علاوه بر واردات گوشت قرمز از سایر استان های کشور به ایلام ، از دو مبداء کشور استرالیا و برزیل گوشت قرمز به استان ایلام وارد شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵ تن گوشت گرم گوسفندی از مبدا کشور استرالیا به استان ایلام وارد شده است ، تاکید کرد : تمامی این مقدار گوشت گرم وارداتی در استان توزیع شده است .

پور سیاه بیدی در ادامه به واردات بیش از ۱۵۰ تن گوشت قرمز منجمد از کشور برزیل به استان اشاره کرد و گفت: حدود یکصد تن از این گوشت منجمد در بازار استان توزیع و ۵۰ تن آن در سردخانه استان موجود است.

حالا سوال اینجاست : چطور ممکن است استانی که تا کنون گوشت قرمز مازاد داشته و صادر کننده گوشت قرمز و دام زنده بوده به وارد کننده گوشت قرمز تبدیل شود؟

سلیمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; از قاچاق دام استان توسط دلالان و چوبداران منطقه خبر داد و گفت: عشایر استان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند ، که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سبک خود را به بازار عرضه می کنند.

سلیمی تاکید کرد: دلالان که معمولا از استان های همجوار استان به ایلام می آیند ، دام زنده عشایر ایلام را خریداری می کنند و با خود به استان های جنوبی کشور حمل می کنند.

آن طور که شواهد و بررسی های میدانی نشان داده ، مقصد بعدی دام زنده استان ایلام سواحل جنوبی کشور خواهد بود ، چرا که دام زنده استان با توجه به کیفیت بالای آن ، در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری های خوبی دارد.

پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; در خصوص قاچاق دام سبک و خروج آن توسط قاچاقچیان گفت : قاچاقچیان دام زنده استان ، پس از خرید دام مازاد نیاز استان ایلام ، این دام ها را به سمت استان های ساحلی کشور هدایت می کنند.

وی افزود: طبق گزارشات همکاران ما در اداره کل دامپزشکی ، قاچاق دام از سواحل استان های خوزستان ، بوشهر و بندرعباس به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس انجام می پذیرد.

پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در جواب سوال خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا تا بحال دامپزشکی برنامه ای برای جلوگیری از خروج دام از استان ایلام داشته است ، گفت : حمل و نقل دام زنده در بین استان ها آزاد است ، چه این حمل و نقل با مجوز باشد ، یا اینکه بدون مجوز که معمولا این حمل و نقل بدون مجوز دامپزشکی صورت می گیرد.

وی در ادامه مسئله خروج دام زنده از استان را متوجه نیروی انتظامی دانست و تاکید کرد : اگر یک تعامل بین نیروی انتظامی و  پلیس راه استان ایلام وجود داشته باشد می توان از خروج دام زنده از استان جلوگیری کرد.

این موضوع باعث شد که برای پیگیری همین موضوع به ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان رفتیم تا از آنجا پیگیر موضوع قاچاق دام زنده استان باشیم.

سرهنگ کاظمی جانشین انتظامی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام; با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه قاچاقی از مرزهای استان ایلام به کشور عراق صورت نگرفته، تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه نامه نگاری و مکاتبه ای از سوی اداره کل دامپزشکی مبنی بر جلوگیری از خروج دام زنده از استان با ما نشده و پلیس انتظامی استان آمادگی دارد در صورت هماهنگی اداره کل دامپزشکی از خروج دام زنده در مسیرهای پلیس راه جلوگیری به عمل آورد.

جانشین انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه در سال های اخیر دام پزشکی جهت جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام اقدام به ایجاد واحدهای قرنطینه می کرد، افزود: درصورتی که اداره دامپزشکی اقدام به این کار کند ، نیروی انتظامی استان ایلام با تمام توان با این اداره کل همکاری خواهد کرد.

باتوجه به افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز در استان ایلام و قاچاق دام زنده استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس ، امید است مدیران ارشد استان با برنامه ریزی و ساماندهی ، از قاچاق دام زنده استان ایلام جلوگیری کنند.

موضوعی که می تواند هم دست دلالان و سودجویان را از این بازار کوتاه کند و هم در واقعی کردن قیمت گوشت  قرمز در استان ایلام تاثیر داشته باشد.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.