انصاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بیشترین علت آلودگی کلانشهرها، ذرات معلق است

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشترین سهم آلودگی کلانشهرها مربوط به ذرات معلق بوده است.

شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با آخرین وضعیت آلاینده های استان های کشور اظهار کرد: داده های حاصل از ایستگاه های پایش كیفی هوا در 8 كلانشهر كشور بیانگر این مطلب است كه روند متوسط غلظت سالانه آلاینده های CO، SO2 طی 5 سال اخیر كاهشی بوده و آلاینده PM10 روندی افزایشی با شیب كم و آلاینده PM2.5 روندی افزایشی داشته اند.

وی افزود: اندازه گیری آلاینده ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 میكرون از سال 89 در بیشتر ایستگاه های پایش هوای شهرهای بزرگ آغاز شده است.

انصاری در ادامه گفت: آلاینده قطر كمتر از 2.5 میكرون به عنوان آلاینده مهم و شاخص شهرهای تهران، اصفهان، اراك، كرج، شیراز ، تبریز و مشهد نماینده طیف وسیعی از ذرات بسیار ریز با اندازه های متفاوت با قطر كمتر از 2.5 میكرون هست كه از فرایندهای احتراقی به ویژه وسایل نقلیه موتوری مانند خودروهای دیزلی تولید می شود.


بیشتر بخوانید: عوارضی وحشتناک که آلودگی هوا برایمان به همراه دارد!


وی در ادامه بیان کرد: بررسی فصلی غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 میكرون در سال گذشته بیانگر این موضوع است كه فصل بهار به دلیل شرایط جوی مناسب، این آلاینده از كمترین مقدار برخوردار بوده و در فصل پاییز و زمستان به علت پایداری جوی و سرما و انباشت آلاینده ها غلظت این آلاینده در هوای شهرهای بزرگ صنعتی كشور افزایش داشته است.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بررسی آلاینده ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون در شهر تهران طی بازه زمانی 89 تا 96 نشان می دهد كه میانگین غلظت سالانه این آلاینده در سال 89 نسبت به سایر سال های مورد بررسی بالاترین غلظت و سال 94 كمترین میزان را داشته و سالهای 95 و 96 اندكی افزایش نسبت به سال 94 وجود داشته كه این امر می تواند به دلیل افزایش دوره های پایداری جوی به ویژه در ماه های سرد سال باشد.


بیشتر بخوانید: تهران در آستانه اضطرار/ انتظار آلودگی هوا با پایدار ماندن شرایط جوی


وی افزود: از ابتدای سال 97 تا 31 مرداد 26 روز هوای ناسالم در تهران وجود داشته كه 15 روز از نظر آلاینده ازن و 11 روز از نظر ذرات كمتر از 2.5 میكرون بوده است.

انصاری گفت: در این بازه زمانی كلانشهر اصفهان ، 21 روز پاک ،123 روز سالم و 11 روز ناسالم برای گروه های حساس داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت مشهد ، 17 روز پاک، 118 روز سالم، 17 روز ناسالم برای گروه های حساس و سه روز ناسالم برای تمامی افراد بوده است.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: شهر اراک نیز در این مدت 11 روز پاک، 128 روز سالم و 16 روز ناسالم برای گروه های حساس بوده است که نسبت به سال گذشته تعداد روزهای آلاینده 40 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: کرج نیز در این مدت 20 روز پاک ، 127 روز سالم ، 7 روز ناسالم برای گروه های حساس ، 1 روز ناسالم برای تمام افراد داشته است.

انصاری گفت: تبریز در این مدت 57 روز پاک ، 89 روز سالم، 5 روز ناسالم برای گروه های حساس و 4 روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار