در موضوع کمک به نیازمندان حفظ آبروی آن‌ها مهمترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

شکل قدیمی صندوق صدقات + عکسبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمک به همنوع و دستگیری از نیازمندان موضوعی است که علاوه بر تاکید اهل بیت علیهم السلام در اسلام، از طرف سایر بزرگان ادیان و مذاهب مختلف نیز همواره مورد تاکید بوده است.

امام صادق علیه السلام در حدیثی بر پنهانی دادن صدقه تاکید کرده و فرمودند: صدقه را در حضور مردم نده که بخواهند از تو تعریف کنند؛ زیرا اگر چنین شود، پاداش خود را گرفته ای. چنان صدقه بده که اگر با دست راست دادی، حتی دست چپ تو با خبر نشود؛ زیرا کسی که صدقه پنهانی تو را می بیند می تواند اجر تو را آشکارا بدهد.

بر اساس فرمایشاتی از این دست است که می‌توان بر اهمیت پنهانی بودن کمک کردن به فقرا و صدقه دادن به آن‌ها تاکید کرد و البته در گذشته نیز چنین رسمی میان افراد مرسوم بوده است.

تصویر فوق بیانگر کمک پنهانی افراد به سایر نیازمندان است و البته شرایط حاکم در گذشته که صداقت افراد با یکدیگر بیشتر بوده است نیز نکته‌ای مهم و قابل تأمل است.

در زمان قدیم صندوق صدقات به شکل یک ستون سنگی ساخته می‌شده است و  این صندوق‌ها دارای حفره‌ای کوچک بودند که دست در آن فرو می‌رفت و در واقع مشخص نبود که افراد از آن پول برمی‌دارند یا پول می‌گذارند و به این ترتیب  آبروی افراد  محتاج و نیازمند به خوبی حفظ می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.