چرا ولایت امیرالمومنین (ع) در صحرای عرفات اعلام نشد؟

یکی از شبهاتی که در مساله غدیر خم و ولایت حضرت امیر (ع) بیان می‌شود، این است که چرا پیامبر (ص) مساله مهم امامت امیرالمومنین (ع) را در صحرای عرفات که همه مسلمانان تجمع کرده بودند، مطرح نکردند؟

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، یکی از شبهاتی که در مساله غدیر خم و ولایت حضرت امیر (ع) بیان می‌شود، این است که چرا پیامبر (ص) مساله مهم امامت امیرالمومنین (ع) را در صحرای عرفات که همه مسلمانان تجمع کرده بودند، مطرح نکردند و طرح آن را به سرزمین غدیر خم در جایی که عده‌ای از مسلمانان از کاروان جلو افتاده یا عقب مانده بودند، مطرح کردند؟ آیا بهتر نبود این مساله در صحرای عرفات جایی که همه مسلمانان در زمانی مشخص کنار هم حضور داشته و کسی عقب یا جلو نیفتاده بود، بیان می‌شد؟

طبق نظر کارشناسان و مراجع دینی اعلام ولایت تنها در غدیر اتفاق نیفتاده بود و پیامبر (ص) از همان آغاز رسالت خویش و دعوت مردم به اسلام، در مکان‌ها و زمان‌های مختلف، وصایت حضرت علی (ع) را اعلام می‌کردند تا جایی که سران قریش به پیامبر (ص) و پدر امام علی (ع) می‌گفتند از این به بعد باید از علی دستور بگیرید!

چرا ولایت امیرالمومنین (ع) در صحرای عرفات اعلام نشد؟

بنابراین اعلام جانشینی و وصایت حضرت علی (ع) در دوره‌های مختلف و روایات گوناگون از سوی پیامبر (ص) بیان شده و غدیر خم سرآمد این اعلام است.

اما نکته دوم اینکه پیامبر (ص) این اعلام را در صحرای عرفات بیان نکرد چرا که احتمال تحریف و شبهه در آن بسیار بالا بود؛ به این معنا که تحریف کنندگان بعد‌ها می‌توانستند ادعا کنند این تجمعی که در عرفات صورت گرفته بود، تجمعی طبیعی و برای مناسک حج بود نه برای اعلام ولایت حضرت علی (ع) و این مساله ربطی به ایشان ندارد؛ بنابراین به دستور خدا این حرکت در غدیر خم اتفاق افتاد تا حادثه غدیر بدون تحریف بماند و کسی نتواند آن را زیر سوال ببرد همان طور که اهل سنت خبر غدیر خم را در کتب متقن خود روایت کرده اند. البته این دلیل ظاهری قضیه است و دلیل باطنی و عرفانی و تکوینی این رویداد بر ما پوشیده است و تنها رسول خدا (ص) و پروردگار از این فعل باطنی پیامبر (ص) باخبر هستند.

از طرفی دیگر اجتماع در عرفات هدف اصلی و ذاتی دارد و کسانی که این مکان جمع می‌شوند، فلسفه تجمع آن‌ها برای بجا آوردن مناسک حج با وقوف در عرفات است.

چرا ولایت امیرالمومنین (ع) در صحرای عرفات اعلام نشد؟

اما اینکه پیامبر (ص) در جای دیگری امر به توقف مسلمانان می‌کنند، برای این است که یادآوری کنند ما اینجا (غدیر خم) تنها برای یک امر و رویداد تجمع کرده ایم که حاشیه‌ای نیست و آن اعلام امامت و ولایت حضرت علی (ع) است؛ بنابراین اگر این امر در عرفات، منی یا محل دیگری از حج انجام می‌شد، ولایت حضرت (ع) به مساله‌ای حاشیه ای، تبدیل می‌شد چرا که در حج، اولویت با به جای آوردن مناسک و اعمال است؛ لذا مهم‌ترین فلسفه تجمع در غدیر خم، مساله مهم اعلام ولایت علی (ع) است که بر پایه اصل بود نه حاشیه و این موضوع خود محوریت بحث و اساسی بودن آن را می‌رساند.

 


انتهای پیام/ی

 

فلسفه عید غدیر

برچسب ها: حج 97 ، سخن بزرگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.