وزارت بهداشت در هفته اى كه گذشت؛

کارشکنی تامین اجتماعی در واریز سهم درمان به خزانه تا سود منفی ۲ درصدی صنعت دارو سازی

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

کارشکنی تامین اجتماعی در واریز سهم درمان به خزانه تا سود منفی دو درصدی صنعت دارو سازیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

کارشکنی تامین اجتماعی در واریز سهم درمان به خزانه

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: مواد اولیه دارو از هند و چین وارد ایران می شود ولی کیفیت داروی ما با بقیه کشورها فرق می کند، مواد اولیه ای که به کشورهای اروپایی می رود با ایران به دلیل توانایی مالی فرق می کند .

شهریاری با بیان اینکه من معتقدم که قیمت دارو نباید ثابت نباشد و ما به تفاوت قیمت باید از شرکت های بیمه گر دریافت شود، ادامه داد: من هنگامی که این پیشنهاد را دادم همان موقع با واکنش هایی منفی مواجه شدم .

وی اضافه کرد: باید موانع را از سر راه داروسازان برداریم، ولی موضوع مهم این است وقتی ژل تزریقی در لیست دارویی به حساب می آید این مسئله باعث بروز مشکلاتی در دیگر بخش ها می شود.

شهریاری تاکید کرد: اوراقی که بابت پرداخت مطالبات داده می شود باعث ضرر داروسازان است و من نامه ای به رئیس مجلس داده تا مطالبات دارویی و بهداشت به ریال پرداخت شود .

وی عنوان کرد: مجلس پیشنهاد داده سهم نه بیست و هفتم در حساب جداگانه ای بیاید و ما درخواست داشتیم که این پول صرف دارو و درمان شود که متاسفانه من متوجه شدم تنها ۸۰ میلیارد تومان به این حساب ریخته شده است.

سود منفی ۲ درصدی صنعت داروسازی

عبدزاده مدیر کل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار کرد: برخی از مشکلات موجود به دلیل ناهماهنگی بین وزارت بهداشت، سندیکای دارو و انجمن داروسازی است و همین وضعیت موجب آسیب جدی به پیکره صنعت دارو می شود.

وی بیان کرد: پیچیدگی ضوابط، نبود بودجه، نوسانات قیمت ارز و اضافه شدن مشکلات دیگر سبب ایجاد مسائلی در حوزه دارو شده است.

عبدزاده با بیان اینکه تامین دارو در الویت اول است، افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار میلیارد تومان بیمه ها به شرکت های دارویی و دارو خانه ها بدهکار هستند.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول امسال در بورس نرخ بازدهی ۳۶ درصد بوده ولی در صنعت دارو سازی منفی دو درصد بوده است و  حدود ۵۶۰ روز طول می کشد تا محصول در خط تولید قرار بگیرد.

عبده زاده با بیان اینکه سود داروسازی در سه ماهه اول سال ۹۶ به میزان ۱۹ درصد کاهش داشته است، افزود:  این درحالی که رشد تورم ۲۱ درصد است، زیرا امروزه منابع صنعت داروسازی تامین نمی شود و داروسازان مجبور هستند وام دریافت کنند.

اعزام ۲ اتوبوس آمبولانس و ۱۲ آمبولانس به تازه‌آباد

مجتبی سیف قائم مقام اورژانس اظهار کرد: بامداد امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری تازه آباد و  منطقه ثلاث باباجانی کرمانشاه را لرزاند و بر اثر وقوع این زمین لرزه، شهرهای سرپل‌ذهاب، روانسر، ثلاث باباجانی تحت تأثیر  قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد:استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، همدان به دلیل وقوع زمین لرزه 5.9 ریشتری تازه آباد به حالت آماده باش کامل قرار گرفته و تیم‌هایی از اورژانس کشور به تازه‌آباد و ثلاث باباجانی کرمانشاه اعزام شده‌اند.

دانشجویان فکر نکنند عقل کل هستند

سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت اظهار کرد: حرکت ارزنده دانشجویان در دولت یازدهم شروع شد و مسیر خود را طی می‌کند، امیدوارم دانشجویان در این مسیر به درستی قدم بگذارند.

وی افزود: در دو الی سه هفته پیش چندین برنامه وجود داشته که در حال حاضر جشنواره فیلم و سلامت را داریم که کار بسیار جالب و خوبی است، این همایش‌ها بسیار با اهمیت هستند؛ شخصا فکر می‌کنم شما دانشجویان باید درست رفتار کنید چرا که این گروه‌های علمی بسیار در جامعه ارزشمند هستند؛ گروه‌های دیگر امتحان خوبی را در این راستا پس ندادند به ویژه آ‌نهایی که از نوع سیاست کاری کار را انجام داده‌اند.

وزیر بهداشت افزود: معتقدم دانشگاه محل علم و گفتگو است و یکی از کانون‌های مهم آزادی اندیشی به شمار می‌آید چرا که از همه اقشار جامعه تشکیل شده است و به هیچ وجه نگاه یک جانبه، تک بعدی و لوله تفنگی را نمی‌پذیرد.

وی تصریح کرد: شما می‌توانید دید وسیعی داشته باشید، در دانشگاه باید وسعت نظر بلندی داشت و در عین حال هرکسی قصد دارد یک پرچم بلند کند شدنی نیست به جز اینکه در راه علم و پژوهش باشد

کاهش فرانشیز پرداختی در بیمارستان‌ها

علی‌اکبر حق‌دوست معاون برنامه ریزی و راهبردی وزیر بهداشت اظهار کرد: دستاوردهای حوزه سلامت طی چند سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است و از نظر کنترل مواد غذایی سالم و جلوگیری از کمبود دارو و در دسترس بودن خدمات بهداشتی_ خدماتی کارهای خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد:  وزارت بهداشت به طور جدی سلامتی تبلیغات مواد غذایی که در رسانه‌ها انجام می‌شود را رصد می‌کند، همه خدمات بهداشتی_درمانی در بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت با مدیریت خوبی انجام می‌شود که کمترین فشار به مردم وارد شود.

معاون برنامه ریزی و راهبردی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بهترین خدمات بهداشتی_ درمانی در شهرستان‌ها و مراکز استان سراسر کشور به مردم ارائه می‌شود، افزود: وزارت بهداشت از نظر تعداد پرسنلی که به صورت مستقیم با این ارگان فعالیت می‌کنند، در بین وزارتخانه‌های کشور مقام دوم و سوم را دارد و حدود 400 هزار نفر در طیف وسیعی از مردم مشغول به کار هستند.

حق‌دوست اضافه کرد: ارائه خدمات در این طیف وسیع کاری دشوار و سختی است و وزارت بهداشت با مدیریت منابع سعی می‌کند با برنامه‌ریزی دقیق در این کار موفق شود.

برای ورود به پزشکی مخالف دور زدن کنکور هستیم

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در چند دهه اخیر تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار درصد رشد داشته است و با افزایش ظرفیت‌ها اکنون 250 هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم و تعداد استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی 5 تا 7 برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به سه اقدام مهم در حوزه آموزش پزشکی در چند سال اخیر اظهار کرد: در آموزش علوم پزشکی سه کار مهم در چند سال اخیر رخ داده است؛ سه کار مهم از جمله مأموریت‌ گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرای طرح آمایش سرزمینی و برنامه تحول پزشکی در حوزه آموزش پزشکی رخ داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار