رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشریح کرد؛

بازگشت 7 میلیارد تومان پول اختلاس شده در 4 روز/ راه برای امضا فروشی مهندسان ناظر باز شده است

یک مقام مسئول در نظام مهندسی ساختمان استان تهران از بازگشت اختلاس ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در ۴ روز پیش خبر داد.

تخلف ۷ میلیاردی ظرف ۴ روز برگشت داده می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد خرم رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران امروز (شنبه ۱۰شهریور) در نشست خبری درباره اختلاس ۷ میلیاردی در نظام مهندسی استان تهران گفت: این اختلاس با جعل امضای رئیس سازمان نظام مهندسی صورت گرفته که در قالب چندین چک بالای ۵۰ میلیون تومانی بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از چک‌ها بدون هیچ امضای در بانک صادرات پاس شده است.

خرم تصریح کرد: در ابتدا حدود 3.نیم میلیارد تومان کشف شد و 4 روز پیش با همکاری نایب رئیس نظام مهندسی و بازرسان قوه قضائیه کل مجموع 7 میلیارد و 200 میلبون تومان به حساب سازمان بازگشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی تأکید کرد: این اختلاس در حال بررسی است و مشخص نیست که بانک و یا کارکنان نظام مهندسی در این اختلاس دست داشته‌اند یا خیر؟


بیشتر بخوانید: متهمان پرونده 40 میلیاردی در میان اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی


وی درباره تخلف ۴۰ میلیاردی چهار سال پیش گفت: هنوز قوه قضائیه در حال بررسی است و کل مبلغ بلوکه شده اما هنوز سود آن به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه 23 سال از عمر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می‌گذرد، گفت: در این مدت شاهد تحولات جدی در امر ساختمان و مسکن بودیم به طوری که تمامی قوانین و مقررات ملی ساختمان در این برهه از زمان حاکم شده است.

خرم افزود: در طول این مدت نظارت‌ها شکل گرفت و استانداردها وارد حوزه ساخت و ساز شده است زیرا که در اوایل انقلاب، بساز و بفروش‌ها هیچ یک از مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی‌کردند اما امروزه بسیاری از بساز و بفروش‌ها ساختمان‌های لاکچری را در بالای شهر می‌سازند.

وی از مناسب نبودن فضای سازمان نظام مهندسی استان تهران خبر داد و گفت: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی حمایت چندانی از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نمی‌کند و این در حالی است که وزارت بهداشت حمایت بسیار قوی از سازمان نظام پزشکی خود می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: قانون نباید زندگی شخصی افراد را کنکاش کند و از این طریق مالیات دریافت کند که متأسفانه این چنین مواردی در حوزه نظام مهندسی ساختمان تهران بسیار مشهود است.

خرم با اشاره به اینکه باید سیستم در بخش نظام مهندسی اصلاح شود، گفت: متأسفانه به جای ایجاد یک سیستم صحیح در این بخش شاهد افشاگری در حوزه نظام مهندسی هستیم متأسفانه مسئولان به جای آن که گفتگو کنند از تریبون استفاده کرده و یکدیگر را محکوم می‌کنند همین موضوع موجب ایجاد یک جو منفی در بخش نظام مهندسی شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه اعتماد و امیدها در حوزه مهندسی خدشه‌دار شده است، گفت: در بحث حق نظارت 5 درصدی مهندسان ناظر تمامی فضای اعتمادی که ساخته شده بود از بین رفت و مردم کاملا به مهندسان بی اعتماد شدند  به طوری که وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت این 5 درصد  از جیب مردم برداشته می‌شود.

اعلام آتش بس وزارت راه و نظام مهندسی ساختمان تهران

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه هم اکنون با صحبت‌هایی که بین نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی انجام شده یک آتش‌بسی بر قرار شده است، گفت: مقرر شد 5 نفر از نظام مهندسی و 5 نفر از وزارت راه و شهرسازی در خصوص آیین‌نامه و کنترل و نظارت ساختمان جلسات مکرری برقرار کنند که متأسفانه بعد از برگزاری سه جلسه این هم اندیشی به فراموشی سپرده شد و در طول دو ماه گذشته هیچ جلسه‌ای  برگزار نشد در حالی که باید برای رسیدن به یک اجماع نظر جلسات هفتگی برگزار شود.

خرم اظهار کرد: باید حرف بخش خصوصی شنیده شود و برای این صنف بخشنامه لحاظ شود ولی متأسفانه به نظرات بخش خصوصی برای کنترل آیین‌نامه هیچ توجهی نشده است.

وی از برخورد جدی با فساد و تبعیض در کشور و به ویژه در حوزه مهندسی ساختمان خبر داد و گفت: متأسفانه هیچ اراده‌ای مبنی بر مبارزه با فساد و تبعیض وجود ندارد و من تا به امروز برخوردی در این خصوص ندیده‌ام.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: مبارزه با فساد و تبعیض نیازمند یک اراده عمومی و برنامه  دقیق است تا از طریق آن تکلیف تمامی دستگاه‌ها برای مبارزه مشخص شود.

خرم یادآور شد: متأسفانه در بحث فساد و تبعیض هر کس قوه‌ای را محکوم  می‌کند و هیچکس تقصیر خود را به گردن نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه الکترونیکی و به روز کردن  امور اصلی‌ترین راه مبارزه با فساد است، افزود: نخستین امری که مانع فساد می‌شود و مسیر تخلف را کور می‌کند الکترونیکی کردن و به‌روز کردن امور است به طوری که با توجه به حجم تولید اطلاعات و اعتبارات می‌توانیم مانع فساد و تبعیض شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: در دورانی که وزیر راه و ترابری بودم طرح مناقصه الکترونیکی را پیاده کردم به طوری که در این مناقصه ایمنی به حدی بود که کوچکترین تخلف در مزایده از طریق آلارم اطلاع داده می‌شد، بنابراین هیچ تخلفی در آن دوره صورت نگرفت.

وی افزود: در سال 82 وزارت راه و ترابری به عنوان عامل چهارم ATS محسوب شد و از این طریق بساط تخلف در مناقصه‌ها برچیده شد ولی متاسفانه با روی کار‌آمدن دولت نهم بساط مناقصه الکترونیکی برچیده شد.

خرم اظهار کرد: دومین روش مبارزه با فساد افزایش سرعت انجام کار و کوتاه کردن فرایند‌ها است به طوری که هر چقدر سرعت کار افزایش یابد میزان فساد کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته پرداخت حق‌الزحمه مهندسان ناظر 50 روز بود، افزود: مدت طولانی حق‌الزحمه باعث ایجاد مشکلات مالی بسیاری برای مهندسان شد به طوری که شاهد افزایش فساد در این بخش بودیم اما با برگزاری جلسات متعدد زمان پرداخت حق‌الزحمه را به 30 روز و هم‌اکنون تمامی حق‌الزحمه مهندسان به روز پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه روند طولانی پرداخت حق‌الزحمه مهندسان برای برخی از افراد سودآور بود و همین موضوع سبب مخالفت آنها با پرداخت روزانه دستمزدها بود.

خرم  افزود: باید معیشت مهندسان ناظر را تأمین کنیم زیرا کمبود در بخش مالی زمینه‌ساز ایجاد فساد می‌شود، هم‌اکنون هزینه متوسط زندگی در شهر تهران 5 میلیون تومان است و هر کس که کمتر از این مبلغ را دریافت می‌کند باید انتظار تخلف از آن را داشته باشیم.

خرم افزود: دستگاه‌های نظارتی که فساد در آن ایجاد شده باید سالم‌سازی شود و از طریق ورود افراد پاک‌دست به این بخش بتوانیم فساد را برطرف کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: هم‌اکنون در کشور ما 17 میلیون پرونده قضایی وجود دارد که این خود نشانگر ورود فساد به کشور و ضرورت استفاده از عوامل پاک‌دست است.

وی با بیان اینکه باید برخورد با افراد متخلف در حوزه ساخت و ساز جدی شود، گفت: هم‌اکنون باید با استفاده از برنامه‌های دقیق و پکیج جدیدی که در خصوص تخلف ساختمان‌ها طراحی شده بتوانیم میزان تخلف در کنترل ساختمان را کاهش دهیم.

کار دولتی ندارم/ دریافت 5 درصدی حق‌الزحمه مهندسان قانونی است

خرم با تأکید بر اینکه من کار دولتی ندارم بنابراین جزء افراد دو شغله محسوب نمی‌شوم، گفت: دریافت 5 درصدی حق‌الزحمه مهندسان در قانون دیده شده است، حق‌الزحمه از خدمات مهندسی دریافت می‌شود و در برخی از استانها این 5 درصد مصوبه مجمع ندارد که استان تهران برخلاف سایر استانهای دیگر این مصوبه را دارد، بنابراین مجوز این 5 درصد داده شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران توضیح داد: در طول 23 سال گذشته دولت یک ریال به نظام مهندسی ساختمان پرداخت نکرده در نتیجه این سازمان یک نظام کاملا خودگردان و بدون وابستگی به دولت است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران 120 هزار عضو اصلی دارد، افزود: این سازمان هم‌اکنون 540 هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده و حق‌الزحمه‌ای که دریافت می‌کند، حق عضویت مهندس است و هیچ ارتباطی به پول مالک و یا سایر افراد ندارد.

راه برای امضا فروشی مهندسان ناظر باز شده است

خرم در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر افزایش امضا فروشی با بخشنامه جدید وزارت راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون برگه‌فروشی در نظام مهندسی رواج دارد و باید راهکاری برای جلوگیری از این تخلف را فراهم کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه در یک ماه گذشته 4هزار و 50 پرونده نظام مهندسی ارجاع کار شده است، گفت: از این تعداد تنها 50 مورد انتخابی و مابقی از طریق معرفی ناظر بوده است.

وی گفت: هیچ یک از مهندسان ناظر نظارت بر ساختمان‌هایی با متراژ پایین را قبول نمی‌کنند و سه نفر ناظری را معرفی کرده‌ایم که نظارت بر واحدی را قبول نکرده‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: این انتخابات کاملا الکترونیکی بوده و هیچ دخالتی از سوی اعضا مبنی بر انتخاب انجام نمی‌شود و تمامی اقدامات و احراز صلاحیت در این خصوص انجام شده است.

وی گفت: تمامی اسناد چهارگانه و اطلاعات بررسی شده و نامزدهای این انتخابات اگر صلاحیت لازم را نداشته باشند کنار گذاشته می‌شوند.

خرم دوازدهم مهر ماه را زمان برگزاری انتخابات نظام مهندسی بیان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین خدمتی که سازمان نظام مهندسی باید ایجاد کند، بسترسازی برای اشتغال صاحبان پروانه است، گفت: سازمان نظام مهندسی پرونده تمامی اعضا را بررسی می‌کند و اگر صلاحیت حرفه‌ای داشته باشد، پروانه اشتغال آن را با امضای وزیر راه و شهرسازی صادر می‌کند.

وی تأکید کرد: رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی، آموزش مهارتی و به روز کردن اطلاعات اعضا است و برای این آموزش باید هزینه آن پرداخت شود.

خرم با اشاره به اینکه طی صحبتی که با کارشناس ارشد و معاونت حقوقی رئیس جمهور انجام داده‌ام بخشنامه ارجاع کار نظام مهندسی لغو می‌شود، گفت: طی صحبت‌هایی که صورت گرفت، معاونت حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد که نظر شفاهی ما آن است که ارجاع کار بر عهده نظام مهندسی است و هفته آینده این نظر را به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد بنابراین این بخشنامه به زودی لغو می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پایان گفت: عملکرد سه ماه گذشته نظام مهندسی ساختمان تهران نشان می‌دهد که تغییرات گسترده و چشمگیری در این حوزه صورت گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار