تشدید رقابت میان گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت/ کدام جناح می‌تواند فراکسیون اکثریت تشکیل دهد؟

گروه‌های سیاسی عمده عراق هر یک مدعی تشکیل ائتلاف پارلمانی بزرگی شده‌اند که از نظر آنها می‌تواند دولت آینده این کشور را شکل دهد.

تشدید رقابت میان گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروه‌های سیاسی مختلف عراق در ساعات پایانی روز گذشته (یکشنبه) بعد از ماه‌ها بلاتکلیفی پس از انتخابات ماه مه اعلام کردند که موفق به تشکیل ائتلاف‌های پارلمانی بزرگی شده‌اند که بر پایه آن می‌توانند دولت آینده این کشور را شکل دهند.

در همین راستا، نمایندگانی که تحت ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی (نخست‌وزیر کنونی عراق) در انتخابات پیروز شده‌اند، می‌گویند موفق به تشکیل ائتلافی شده‌اند که اکثریت کرسی‌های پارلمان جدید عراق را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، گروه‌های سیاسی رقیب به رهبری هادی العامری و نوری المالکی (نخست‌وزیر سابق عراق) نیز می‌گویند با جذب برخی نمایندگانی که قبلا به ائتلاف رقیب پیوسته بودند، ائتلاف پارلمانی مستقلی را تشکیل داده‌اند که بزرگترین فراکسیون در پارلمان جدید عراق خواهد بود.


بیشتر بخوانید: ۱۰ گزینه نخست‌وزیری عراق از نگاه نشریه آمریکایی +تصاویر


پارلمان عراق شامل 329 کرسی است و قرار است امروز (دوشنبه) پس از انتخابات ماه مه اولین جلسه خود را تشکیل دهد و پس از انتخاب رئیس مجلس، فرایند تشکیل دولت جدید عراق را آغاز کند؛ دولتی که مهمترین وظیفه آن، بازسازی کشور پس از سه سال جنگ با داعش خواهد بود.

مردم عراق در ماه مه (اردیبهشت) در اولین انتخابات پارلمانی این کشور پس از شکست داعش به پای صندوق‌های رای رفتند اما در پی بروز شبهاتی درباره روند شمارش آرا، اعلام نتایج نهایی این انتخابات تا ماه گذشته به تاخیر افتاد.

با این حال، با وجود شمارش دستی آرای انتخاباتی، تغییر چندانی در نتایج رخ نداد و ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر با 54 کرسی همچنان در صدر است و ائتلاف‌های تحت رهبری هادی العامری، حیدر العبادی و نوری المالکی نیز به ترتیب با 48، 42 و 25 کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.

ائتلاف پارلمانی بزرگی که مقتدی صدر و حیدر العبادی مدعی تشکیل آن شده‌اند و خبر آن را خبرگزاری عراق روز گذشته (یکشنبه) منتشر کرد، شامل 20 لیست انتخاباتی (متشکل از نمایندگان شیعه، سنی، ترکمن، ایزدی و مسیحی) است که در مجموع 187 کرسی را در مجلس جدید عراق در اختیار دارند. نمایندگان وابسته به عمار حکیم و ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق، نیز جزو همین ائتلاف هستند.

اندکی پس از اعلام خبر تشکیل این ائتلاف، هادی العامری و نوری المالکی نیز اواخر روز گذشته (یکشنبه) با تشکیل یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند که از طریق رایزنی با گروه‌های سیاسی مختلف توانسته‌اند بزرگترین فراکسیون را با 145 کرسی در پارلمان جدید عراق تشکیل دهند.

با این حال، دو حزب بزرگ کُرد عراق که روی هم رفته 43 کرسی را در پارلمان جدید این کشور به دست آورده‌اند هنوز در هیچ یک از این دو ائتلاف قرار ندارند و به همین دلیل، آنها می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در برتری عددی یکی از این دو ائتلاف بر دیگری ایفا کنند. 

از زمان سرنگونی صدام حسین در سال 2003، قدرت در عراق میان سه گروه قومی-مذهبی اصلی این کشور تقسیم شده است؛ به این معنا که نخست‌وزیر از میان اعراب شیعه، رئیس مجلس از میان اعراب سُنی و رئیس‌جمهور از میان کُردها انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار